ترندهای روز

پیش‌بینی شگفت‌ انگیز از نتیجه افق میهنات ۸ تیر

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

روزنامه فرهیختگان پیش بینی کرده است که نظرسنجی ها نشان می دهد اگر اتفاق خاصی در فضای اجتماعی رخ ندهد، احتمالا در دور دوم افق میهنات، جایگاه رئیس دولت چهاردهم مشخص خواهد شد.

این روزنامه در بخشی از یادداشت خود آورده است:

* نگاهی به نظرسنجی های مختلفی که درباره محبوبیت نامزدها و احتمال رای دادن آنها منتشر شده است، نشان می دهد که در شرایط فعلی مشارکت افق میهناتی نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ درصد است. در میان کاندیداهایی که تاکنون ثبت نام کرده اند، محمود احمدی نژاد با فاصله بیشتر نسبت به سایر رقبا بیشترین اقبال عمومی را دارد. در میان افرادی که احمدی نژاد را گزینه مطلوب خود اعلام کرده اند، نیمی از آنها گفته اند در صورت عدم تایید صلاحیت احمدی نژاد، تحریم افق میهنات گزینه مطلوب تری برای آنها خواهد بود. اما بخشی دیگر نیز اعلام کرد که در صورت عدم حضور وی، رای آنها افق میهن سایر چهره های سرشناس حاضر در افق میهنات خواهد بود.

* بعد از احمدی نژاد سه گزینه دیگر با فاصله کمتر در رده بعدی قرار دارند. محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و علی لاریجانی از جمله چهره هایی هستند که پس از احمدی نژاد بیشترین استقبال مردمی را در نظرسنجی ها به خود اختصاص داده اند. پس از این سه نامزد افق میهناتی دیگری هستند که کمتر از یک درصد آرا را به دست آورده اند. بر این اساس به نظر می رسد با فرض تایید صلاحیت هر سه کاندیدا، افق میهنات تیرماه سه گزینه اصلی خواهد داشت که برای رسیدن به پاستور با یکدیگر رقابت می کنند. البته احتمال تغییر سطح استقبال مردم از هر یک از چهره ها پس از مناظره های افق میهناتی وجود دارد، اما با توجه به زمان کوتاه برگزاری افق میهنات، به نظر می رسد فرصت چندانی برای ایجاد تغییر چشمگیر در افق میهنات وجود نداشته باشد. افکار عمومی، اما پس از برگزاری مناظرات برگزاری، تعداد نظرسنجی ها به نتیجه واقعی افق میهنات نزدیکتر خواهد شد.

* قضاوت درباره شکل افق میهنات تیرماه و نتایج احتمالی آن هنوز زود است، اما با توجه به فضای اجتماعی موجود در جامعه، امکان ایجاد موج جدید و سوار شدن بر آن بسیار کاهش می یابد. علاوه بر این، با حضور چهره های متعددی که هر کدام از آرای یکسانی برخوردارند، احتمال تسری افق میهنات تیرماه به دور دوم افزایش می یابد. هر چند وضعیتی که در ثبت نام این دوره رخ داد شباهت زیادی به افق میهنات سال ۹۲ دارد و حسن روحانی که در روزهای ابتدایی نظرسنجی کمتر از یک درصد آرا را به خود اختصاص داده بود توانست رای ویژه ای کسب کند، اما این دوره تفاوت ویژه ای با دوره های قبل دارد و آن فرصت محدود برای افق میهنات است. این دوره است. در چنین شرایطی امکان تغییر نظر مردم و وقوع تحولی چشمگیر در جامعه تا حد زیادی کاهش می یابد. علاوه بر این، با توجه به اینکه برخی از نامزدها دارای پایگاه رای ثابتی هستند، استراتژی آنها در صورت تایید صلاحیت، حداقل حفظ همین پایگاه ثابت رای‌دهی است تا با اتکا به آن، علاوه بر شکستن آراء سایر رقبا می توانند افق میهنات را به دور دوم بکشانند تا در وضعیت مشابهی قرار گیرند. احتمال پیروزی آنها قوی تر می شود.

*با فرض اینکه افق میهنات تیرماه به مرحله دوم برود چند نکته مورد توجه قرار می گیرد که بررسی احتمالات لازم به نظر می رسد. روز ۳۱ اردیبهشت محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری، اداره دولت را به مدت ۵۰ روز آغاز کرد. بنابراین تقریباً در اواسط تیرماه یعنی ۲۸ تیرماه مدیریت ۵۰ روزه دولت سیزدهم توسط مخبر به پایان می رسد. اگر افق میهنات ریاست جمهوری به مرحله دوم برسد، ۲۴ تیرماه، روز برگزاری مرحله دوم خواهد بود. سوالی که در این بین وجود دارد این است که در حالی که مهلت اداره دولت توسط مخبر ۴ روز بعد به پایان می رسد، سازوکار اداره دولت چگونه خواهد بود؟ قطعا در این مدت کوتاه رئیس جمهور جدید نمی تواند ترکیب جدید کابینه را مشخص کند و جلسه هیات دولت را تشکیل دهد. بنابراین فعالیت دولت چگونه خواهد بود؟ آیا رئیس جمهور جدید کابینه قبلی را برای تعیین ترکیب جدید مدیریت می کند یا مخبر همچنان دولت را مدیریت می کند؟ به نظر می رسد اینها سوالاتی است که در صورت رفتن افق میهنات به دور دوم باید مورد توجه نهادهای نظارتی در خصوص اداره دولت و مدیریت آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا