ترندهای روز

پیش‌بینی غلط شد: چرا سمیرای زخم کاری، طلوعی را نکُشت؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

واقعاً انتظار نداشتیم که محمدحسین مهدویان، برای فصل جدید سریال زخم کاری، برای همکاری روی دو نمایشنامه از ویلیام شکسپیر. اقتباس آزاد «شاه لیر» و «ریچارد سوم» برای نگارش فیلمنامه سریال جدید مهدویان شاید دورترین اتفاقی بود که فکر می کردیم به کارگردانی میلاد اکبرنژاد رخ می داد.

اکبرنژاد که از عرصه تئاتر آمده، قطعا شکسپیر و دنیای او را به خوبی می شناسد و با تسلط خود بر متن این نمایشنامه انگلیسی، می داند که از کدام متن می توان به عنوان شعر استفاده کرد. زخم کاری آن را جلو ببر و سالم و سلامت به خانه بیاور.

پیش بینی اشتباه بود: چرا سمیرائی؟  زخم کاری مگه طلوع رو نکشته؟

راستش فکر می کردیم فصل سوم این سریال بر اساس نمایشنامه «اتلوو» یا مثلا «تاجر ونیز» ساخته شود یا نسخه رایگان آن باشد. بنابراین با ترکیب این دو نمایشنامه دیگر نمی توان پیش بینی کرد که در فصل جدید.زخم کاری”، چه اتفاقی افتاد؛ کاری که حداقل در فصل قبل می شد انجام داد.

با این حال، همان حرکت گروه نویسندگان زخم کاری، در استفاده از دو متن مهم شکسپیر نوعی نوآوری محسوب می شود و البته جذاب خواهد بود. تیتراژ این فصل از سریال مهدویان «انتقام» است و این مفهوم البته در بیشتر نمایشنامه های شکسپیر به چشم می خورد. حتی در کمدی هایش. اما نکته اینجاست که بعد از انتشار قسمت اول و سپس قسمت دوم فصل سوم زخم کاری بیش از پیش نمایان شده است، حضور پیشرو زنان و بازی های آنها در داستان.

به نظر می رسد نویسندگان با بهره گیری از حضور چشمگیر و تعیین کننده زنان در نمایشنامه «شاه لیر» سعی کرده اند در این فصل قدرت زنان را بیش از فصل های قبل به نمایش بگذارند. در واقع، می توان پیش بینی کرد که زنان در سوم زخم کاری، بخش عمده ای از داستان را ایجاد می کنند و روابط و مفاهیمی را در تسخیر دنیای زنانه خود ایجاد می کنند. شاید بد نبود که مهدویان با کمک اکبرنژاد به سراغ کمدی های شکسپیر هم رفتند و از کمدی هایی که زنان محور داستانشان بودند استفاده کردند. مثلا رام کردن یک زن یاغی یا حتی خواب نیمه تابستان متن هایی بود که به نظرم می تواند طرف دیگر نبوغ گروه تولید باشد.زخم کاریبرای به چالش کشیدن و انتقال آنها از دنیای تراژدی و جدیت ناشی از عصبیت به دنیایی طنز و نشاط و در این جابجایی بزرگ و تغییر پارادایم، مخاطب را بیش از پیش شگفت زده خواهند کرد. با شناخت این گروه در مواجهه با چنین موقعیتی نمی تواند دور باشد

قبلاً می خواستم برای فصل دوم زخم کاری پیش بینی کنم که سمیرا (رعنا آزادی ور) در پایان فصل طلوعی را خواهد کشت که البته این اتفاق نیفتاد. بحث من این بود که ایران تحلیل نام «سمیرا» برای این شخصیت کاملاً حساب شده و از منظر تاریخی گرفته شده است. سمیرا افسانه ای است که در دوران باستان به عنوان شاهزاده خانم ایرانی می زیسته است. او ستیز و قدرت طلب است و برای رسیدن به خواسته هایش در برخی منابع همسرش را که پادشاه بود می کشد و بر منصب خود تکیه می کند. این تعریف، به آنچه از نقش سمیرا داریم زخم کاری ما دیده ایم، بسیار شبیه است. اما، حدس من در پایان فصل ۲ به نتیجه نرسید، اما هنوز این پیش بینی وجود دارد که او با تولویی (کامبوجیه فقید) ازدواج خواهد کرد و سپس خود را خواهد کشت. یا شاید جان شوهر سابقش مالک (جواد عزتی) را بگیرد. هر چه که باشد با ماجراجویی های جذابی روبرو خواهیم شد.

بنابراین، ایزخم کاری” من آن را به عنوان یک سیستم و نه یک مجموعه خواندم، اساس این کار قوی و پایدار است، بنابراین می تواند در طول زمان ساختارهای زیادی را تحمل کند. یعنی امید است که زخم کاری” چندین فصل داشته باشد که گرفته شده است. از متون نمایشی شکسپیر و حتی سایر متون کلاسیک و درخشان، نوشته و خلق شده است.

اما جدای از تبلت و استحکام متنزخم کاری “آنچه آن را جذاب و دیدنی می کند بازی بازیگران آن است که بدون شک می توان گفت که هر یک از بازیگران سرشناس آن بهترین بازی های عمر خود را در این فیلم به نمایش می گذارند. این دستاورد حاصل هوش و شجاعت مهدویان در مقام کارگردان است که می تواند برای بسیاری از کارگردانان جوان رشک برانگیز باشد.

در فصل سوم زخم کاری» همچنان در هر قسمت شاهد اکشن و تنش زیادی هستیم که باعث می شود مخاطب مدام درگیر داستان باشد و از کسالت و خستگی دور بماند. من به شخصه انتظار دارم که زخم کاری»، کاری باشد که ادامه پیدا کند و در آینده نزدیک به برند سریال سازی کشورمان تبدیل شود و در دنیا مطرح شود؛ زیرا این زخم ها در زخم کاری به نظر می رسد، دائمی و جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا