پیشبینی قیمت خودرو در هفته پیش رو/ بازار خودرو به بنبست رسید؟ – افق میهن
در وسط بی اعتمادی به خریداران و ادامه ناکارآمدی ، بازار خودروهای ایران وارد مرحله ای از رکود عمیق و التهاب نامنظم شده است. آینده این بازار بیشتر به متغیرهای سیاسی و انتظارات تورمی مرتبط است ، اما آیا هنگام باز کردن یک سیستم تجاری جامع و امکان توافق سیاسی ، تغییر در چشم انداز بازار ایجاد شده است؟
براساس Business News ، بازار خودروهای ایران با ترکیبی از مراحل تجاری ، نوسانات قیمت و بی اعتمادی مصرف کنندگان در شرایط فعلی روبرو است. مکانیسم های ناکارآمد در طراحی سیاسی ، محدودیت های واردات و تداوم انحصار در زنجیره تولید ، شفافیت و کارآیی بازار را مختل کرده است.
در عین حال ، وابستگی شدید به قیمت ها به متغیرهای غیر فنی مبادله نرخ ارز ، دستورالعمل های مرزی و روند مذاکرات خارجی نقش مهمی در تصمیم گیری مشتری داشته است. این وضعیت بازار را برای بازی در انتظارات تورم و جابجایی سرمایه در مورد رقابت صنعتی تبدیل کرده است.
سکوت شدید در بازار خودرو
ماش Farzaneh ، یک متخصص خودرو ، در مصاحبه با News Business گفت: “بازار خودرو با رکود دشوارتری نسبت به گذشته و سکوت ملموس روبرو است.” این هنوز هم از رکود تورمی فراتر رفته و در رفتار فروشندگان و خریداران قابل مشاهده است. دیدگاه شرکت کنندگان در بازار در مورد نتیجه ایران و ایالات متحده دوخته شده است و بخش بزرگی از تصمیم بازار مبتنی بر تجزیه و تحلیل همان متغیرها است.
وی افزود: با وجود احتمال توافق ، دو عامل در تحرک بازار قابل توجه است. ” اول ، انتظارات تورم در سال و در دوم فشار هزینه ای که صنعت خودرو و بخش واردات خودرو در معرض دید قرار می گیرند. این فشار توسط تعرفه ، مالیات و نرخ ارز صادر می شود و تأثیر مستقیمی در تصمیم فعالان دارد.
چشم انداز قانون خانواده و نرخ تورم در بازار خودرو
Farzaneh گفت: در بسیاری از کشورها ، کشف قیمت نه تنها به شاخص های هزینه بستگی دارد و تورم انتظار دارد که نقش مهمی در رفتار فروشنده داشته باشد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: در شرایط فعلی ، اتومبیل های وارداتی به ندرت به بازار عرضه می شوند و تعداد فروشندگانی که آماده تجارت هستند به شدت کاهش یافته است. بسیاری از شرکت کنندگان در بازار و شرکت های وارداتی به این نتیجه رسیده اند که وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد ، حتی اگر وضعیت فعلی توافق شود.
این فعال خودرو گفت: “با ابعاد خاص بودجه سال آینده و اعلام رسمی تورم توسط مؤسسات آماری ، جهت گیری بازار چشم اندازهای اقتصادی باقی مانده است. بنابراین ، فرایندی که در روزهای آینده انجام می شود به عنوان بخشی از این پارامترها قابل پیش بینی است.
خطر تشدید تولید ناقص
فرزان توضیح داد: همراه با آنچه گفته شد ، علائم منتقل شده از صنعت خودرو نشان می دهد محدودیت ها را افزایش می دهد. سازندگان با تنگناهای ارزی مبارزه می کنند و روند واگذاری ارز نسبت به گذشته کندتر بود. انجمن های تخصصی در این زمینه مکاتبات بی شماری را با مؤسسات مسئول برای باز کردن گزینه های دیگر برای ارز انجام داده اند.
وی گفت: “به طور کلی ، سیگنال های دریافت شده از وضعیت اقتصادی و صنعتی بسیار امیدوار کننده نیستند.” بخش اعظم مواد اولیه هنوز وارد می شوند. اگر ارز تزریق نشود و قطعات روی خط تولید به تأخیر بیفتند ، روند تولید اتومبیل های ناقص ادامه می یابد و افزایش می یابد. روندی که از ابتدای سال قابل تشخیص است ، منجر به انبار اتومبیل در پارکینگ و افزایش تعهدات متعهد شده است.
التهاب در بازار بدون سؤال از ماشین
Farzaneh توضیح داد: با وجود کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو و کمبود خریداران ، بخشی از روند قیمت بازار هنوز در معرض انتظارات تورمی ، عرضه و تقاضا و فضای روانی است که ناشی از اخبار و سیگنال ها است که بعضی اوقات با ماهیت “اخبار” یا “آرزو” وارد بازار می شوند. در چنین شرایطی ، حتی اگر تقاضای مؤثر وجود نداشته باشد ، اما هیچ اتومبیل نمی تواند به بازار تزریق کند ، عواقب آن برای قیمت بازار و فضای عمومی
در پایان ، وی گفت: “در شش ساعت گذشته خبرهایی مبنی بر افتتاح سیستم واردات وجود داشته است.” با این حال ، از ابتدای سال انتقادات زیادی از بسته شدن وی وجود داشته است. با این حال ، این سفارش تنها یکی از حلقه های زنجیره واردات است. بررسی آمار ثبت نام سفارشات اعطا شده در سال گذشته در مقایسه با تعداد خودروهای پلاک نشان می دهد که این دو شاخص معنی دار نیستند. بنابراین ، خروجی مجوز ثبت سفارش ، راه ورود به ماشین را هموار نمی کند.
بازار خودروهای ایران در حال ورود به یکی از معروف ترین دوره ها است. زمانی که تقاضای مؤثر وجود ندارد ، هیچ چشم انداز مشخصی برای بهبود پیشنهاد و مکانیسم های راهنمای ماکاک -فاکتوریایی وجود ندارد. آنچه از تجزیه و تحلیل ناشی می شود ، ادغام رکود تورم عمیق با ریشه در ناکارآمدی نهادی ، وابستگی به تحولات سیاسی و عدم وجود یک برنامه خاص برای ترویج تقاضا و بازسازی ساختار تولید است.
افتتاح سیستم ثبت نام سفارش در خوش بینانه ترین سناریو تنها گام اساسی برای تسهیل واردات است ، در حالی که مسیرهای پیچیده تر مسدود می شوند.
در چنین شرایطی ، چشم انداز بازار خودرو مبتنی بر شاخص های فنی یا تحولات صنعتی است ، اما براساس انتظارات تورمی ، جهت گیری سیاست خارجی و نحوه قرار گرفتن در معرض دولت در برابر ارز و بحران تولیدی. مسیری که هنوز نشانه مشخصی از تغییرات نیست.