طلا و ارز

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال 1403

ایران تحلیل در گفتگو با علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی، بررسی کرد:






قیمت طلا و سکه در اسفند در سال ۱۴۰۲ با تاثیر افزایش قیمت دلار روند صعودی آغاز شد. این اتفاق در حالی رخ داد که این فلزات گرانبها از تابستان سال گذشته تحت تاثیر سیاست های انقباضی دولت و اخبار درمانی مسئولان روندی پایدار را طی کرده بودند. اما با توجه به این روند قیمتی طلا و سکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، چه روند قیمتی برای این فلزات در سال ۱۴۰۳ پیش بینی می شود؟



به گزارش ایران تحلیل، از ابتدای سال ۱۴۰۲ دولت سعی کرد با سیاست های انقباضی بازارهای مالی و سرمایه را از بحران قبلی رهایی بخشد. با استفاده از این اقدامات و استفاده از پیام درمانی برای کنترل افکار عمومی و انتظارات تورمی، ماه ها بهار قیمت دلار فشرده شد و در نتیجه قیمت این اسکناس آمریکایی در محدوده ۵۰ هزار تومان ثابت ماند تا اینکه آخرین ماه های سال ۱۴۰۲

البته همانطور که تاریخ اقتصاد نیز نشان می دهد، این حفظ قیمت نتوانست برای همیشه دوام بیاورد، هرچند اقدامات موثری برای کنترل آن انجام نشد و در نهایت قلم دلار از دست دولت رها شد.

این روند ادامه داشت تا اینکه نرخ دلار بار دیگر در روزهای پایانی سال به بالاترین حد خود رسید و تقریباً به ۶۱ هزار تومان رسید. از سوی دیگر، نوسانات ناگهانی دلار باعث شد تا قیمت طلا و سکه در بازارهای موازی جهش بالایی را تجربه کند. قیمت طلا هم اکنون در محدوده سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و سکه نیز از مرز ۳۸ میلیون تومان عبور کرده است. اما قیمت طلا و سکه در ماه های آینده با این شرایط چقدر خواهد بود؟

چشم انداز قیمت طلا و سکه

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با «ایران تحلیل» درباره روند رشد قیمت دلار در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار نشان داده است که کمتر از حد فعلی تغییر نخواهد کرد، تقاضا برای دلار است. خرید طلا تا پایان سال افزایش یافت.

وی افزود: از سوی دیگر، اطمینان سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت جهانی طلا نیز دلیلی بر افزایش تقاضا بود. همچنین بانک مرکزی از طریق قیمت‌گذاری و فروش، نشان‌دهنده موثر کف قیمت دلار برای طلا بود. سکه و در طلا، سرمایه گذاران به این ایده رسیدند که قیمت طلا و دلار احتمالاً مقادیری بالاتر از محدوده فعلی نشان می دهد.

کارشناسان بر این باورند که قیمت دلار و در نتیجه قیمت طلا و سکه در ماه های آینده افت محسوسی را تجربه نخواهد کرد و همین امر دلیل افزایش تقاضا در این مدت خواهد بود.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز ایران تحلیل مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا