اخبار اقتصاد ایران

پیش‌بینی نرخ دلار بعد از اتفاقات چند روز اخیر/ قیمت‌ها کنترل می‌شود؟ :: افق میهن

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز و رفع تنش های موقتی نسبت به گذشته بازتر است.

به گزارش افق میهن، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در واکنش به ترور سید حسن نصرالله و اقدامات متقابل ایران در عملیات صادق ۲ گفت: آنچه در لبنان رخ داد و پاسخ کوبنده ایران به استکبار رژیم صهیونیستی یک مسئله بزرگ است. که دنیا را متاثر می کند چه برسد به کشور ما که در متن آن آمده است. اما در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ پیش‌بینی دقیقی درباره آینده منطقه داشته باشیم و باید منتظر باشیم تا ببینیم جهان با کشوری که تمام خطوط قرمز و قوانین جنگ را زیر پا گذاشته است، چگونه رفتار خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه آیا نوسانات ارزی اخیر مانند نوسانات قبلی موقتی و گذرا خواهد بود، گفت: بی شک علت این نوسان کاملاً غیراقتصادی است و قطعا آثار بحران ایجاد شده در منطقه در بازارهای بین المللی مشهود است و بورس های عمده کشورهای مختلف خواهد بود؛ در نتیجه در حال حاضر نمی توان پیش بینی قطعی کرد. هرچند اتفاقات امنیتی و سیاسی قبلی مانند شهادت رئیس جمهور بسیار خاص و مهم بود، اما شاهد بودیم که بازار ارز تا مدت ها دچار نوسان نشد و همچنان ثبات نسبی در بازار حاکم بود.

حریری با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر باعث ناامنی روانی در منطقه شده است، افزود: آثار این ناامنی روانی در روزهای آینده مشخص می شود که به نظر می رسد برای اقتصاد و بازار ارز ما موقت و کوتاه مدت باشد. هرچند پیش بینی می کنم افزایش جزئی قیمت دلار به دلیل اتفاقات اخیر موقتی و گذرا باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به تراز تجاری مثبت کشور که نشان دهنده دست پر بانک مرکزی است اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، وضعیت تجارت خارجی ما از جمله نفت نشان می دهد که دست بانک مرکزی آماده مداخله است. بازتر از قبل در بازار و برای رفع هیجانات موقتی است. در نتیجه می توان انتظار داشت که بانک مرکزی با ورود موثر به بازار اجازه ندهد این نوسانات بیش از یک هفته طول بکشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه اقدامات نظامی ایران و محور مقاومت عاقلانه و هوشمندانه خواهد بود، ادامه داد: تجربه نشان داده است که تاثیر و پیامدهای جنگ در خاورمیانه محدود به این نقطه از جهان نیست و اثرات آن برای کشورهای جهان خطرناکتر از جنگ اوکراین است. در نتیجه امیدوارم این اتفاقات گسترده تر نشود و جهان به زودی با مهار رژیم صهیونیستی این وضعیت را کنترل و مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا