ترندهای روز

پیش‌بینی هواشناسی برای پاییز و زمستان امسال

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی، میانگین بارندگی کشور در فصل پاییز کمتر از حد نرمال است و بیشترین کاهش آن مربوط به نیمه دوم سال است. آبان تا نصف آذر انتظار می رود.

میانگین دمای هوای کشور در پاییز تا یک درجه و در نیمه اول زمستان یک تا دو درجه است، اما در شرق و شمال کشور نزدیک به نرمال خواهد بود.

بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی فصلی، میانگین بارندگی کشور در نیمه دوم سال جاری است شهریور تا نصف مهر (سپتامبر ۲۰۲۴) در محدوده نرمال. احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در کیشور به جز جنوب استان سیستان و بلوچستان کمتر از ۲۰ درصد است.

میانگین دمای هوای کشور در پهنه شمالی و بخش محدودی از جنوب شرق کشور نرمال و در سایر مناطق تا یک درجه بالاتر از نرمال است.

نصف مهر تا نصف آبان ۱۴۰۳ (مهر ۲۰۲۴): میانگین بارندگی کشور به ویژه در غرب، شمال غرب و نواحی سواحل خزر کمتر از حد نرمال است. در این ماه احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در اکثر مناطق کشور به جز مناطق شمال شرق، دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز و قسمت محدودی از زاگرس میانی کمتر از ۲۰ درصد است.

میانگین دمای هوا در این مدت برای نوار ساحلی خزر، نواحی مرکزی واقع در حوزه کویری و یک سوم شرقی کشور نرمال و برای سایر مناطق تا یک درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

نصف آبان تا نصف آذر (آبان ۱۳۹۳): میانگین بارندگی استان ها در دو سوی البرز مرکزی و غربی و در دو سوی رشته کوه های زاگرس و جنوب غرب کشور کمتر از نرمال و برای سایر مناطق نرمال پیش بینی می شود. احتمال بارندگی بیش از نرمال در مناطق جنوبی و شمالی کشور کمتر از ۲۰ درصد است.

میانگین دمای هوا در جنوب شرق کشور نرمال، شمال غرب و غرب ۱ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال و برای سایر مناطق تا یک درجه بالاتر می رود.

نصف آذر تا نصف دی (دی ماه ۱۳۹۳): میانگین بارندگی در این ماه برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش بینی می شود و میانگین دمای هوای این ماه کشور ۱ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال برآورد می شود.

نصف دی تا نصف بهمن (دی ماه ۱۳۹۴): بارش در این ماه در غرب زاگرس و سواحل خزر کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال پیش بینی می شود. دمای هوای این ماه در نیمه جنوبی کشور و بخش محدودی از نوار ساحلی خزر یک درجه بالاتر از نرمال و برای سایر مناطق یک تا دو درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور، صحت پیش‌بینی فصلی بارندگی و دمای هوا در کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد و در ماه‌های گرم صحت پیش بینی بارندگی کمتر از ماه های سرد سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا