ترندهای روز

پیش‌بینی پدیده لانینا برای تابستان ایران

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت ریسک کشوری سازمان هواشناسی کشور گفت: بارندگی های موسمی تابستانی در جنوب شرق ایران نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و احتمال می رود بارندگی های پاییزی کشور از اواخر سال جاری آغاز شود که این احتمال وجود دارد. دو شاخص می تواند نشانه ای از تأثیر پدیده اقلیمی دوردست «لانینا» بر ایران باشد.

پیش بینی پدیده لا نینا برای تابستان ایران

آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد: بازگشت پدیده هوای خنک La Nina در سال جاری می تواند به کاهش دما پس از ماه ها گرمای جهانی کمک کند. پس از آنکه پدیده اقلیمی ال نینو در سال گذشته بر بخش‌های وسیعی از اقیانوس آرام تسلط یافت، مناطق زمین را تحت تأثیر قرار داد و رکورد دمای جدیدی را در سال ۲۰۳۰ به ثبت رساند و گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان را به ثبت رساند، اکنون آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد درگذشت فاز ال نینو، بازگشت پدیده لا نینا در سال جاری و کاهش دمای کره زمین.

اما آیا این پدیده آب و هوایی بر منطقه و کشور ما تأثیر می گذارد؟ اگر موثر باشد چه تاثیری در بارندگی و هوای شهرهای ایران دارد؟

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور در این باره گفت: به طور کلی پیش بینی تاثیر جریان های گردش جوی بر دما و بارندگی کشور با احتمال بالایی همراه است که یکی از این جریان ها جنوب نام دارد. نوسان (NSO) و دارای دو فاز La Niña و El Niño در فصول تابستان، پاییز و زمستان پیش بینی می شود که این دور پیوند در فاز La Nina باشد.

آیا ال نینو بر ایران تأثیر می گذارد؟

دکتر صادق ضیائیان ادامه داد: غلبه پدیده جوی ال نینو در بخش های وسیعی از اقیانوس آرام اثرات نسبتاً کمی بر منطقه ما دارد که البته معمولاً این تأثیر ۱۰۰ درصد نیست و همبستگی تأثیر ۶۰ درصدی بر روی منطقه دارد. اما عوامل و حلقه‌های دیگر به تشدید یا تضعیف یا از بین رفتن این پدیده کمک می‌کنند کشور ما.”

وی افزود: امسال در حال تغییر فاز از ال نینو به لانینیا در اقیانوس آرام هستیم که نمی توان در مورد تاثیرات این جریان دور بر کشورمان نظر قطعی داشت اما پیش بینی ها بر اساس الگوهای هواشناسی نشان می دهد. که باران های پاییزی در ایران احتمالا دیرتر شروع می شود، بنابراین با توجه به اینکه بارها می تواند با بارندگی کم همراه باشد، احتمال تاثیرگذاری لا نینا بر اقلیم کشورمان را نیز تقویت می کند پیش بینی می شود جنوب شرق ایران بیشتر از سال قبل باشد که تاثیر نسبی بر ایران نشان می دهد.

تابستان گرم در راه است

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت ریسک سازمان هواشناسی کشور درباره پیش بینی هواشناسی دمای هوای کشور در تابستان نیز گفت: پیش بینی ما حاکی از افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا در بیشتر مناطق است. مناطق کشور که گرمتر از حد نرمال است و این افزایش هوا ربطی به جریان های دوربرد «ال نینو» و «لا نینا» ندارد.

ضیائیان تصریح کرد: معمولاً بارندگی تابستانی ما تعداد زیادی از کل بارندگی سالانه کشور نیست و در خوشبینانه ترین حالت تنها ۴۰ درصد بارندگی سالانه در تابستان اتفاق می افتد و پیش بینی می شود این میزان کم بسیار محتمل باشد. ” محقق شود اما گاهی گفته می شود که تابستان سختی را پیش رو داریم به نظر من به خاطر منابع آبی است. زیرا بسیاری از استان های شمال کشور بارندگی مناسبی نداشته اند. اگرچه مجموع بارندگی ها نزدیک به میانگین بود، اما این بارندگی ها ناشی از فعالیت چندین سامانه بارشی قوی بود که در نیمه جنوبی کشور رخ داد و سهم کمربند شمالی به ویژه شهرهای پرجمعیت تهران و کرج بود. و غیره سهم زیادی نداشت.

پدیده های “ال نینو” و “لا نینا” یک شاخص آب و هوایی در مقیاس بزرگ است که در منطقه وسیعی از آب های گرمسیری اقیانوس آرام رخ می دهد. وقتی دمای آب اقیانوس به عمق حدود ۲۰۰ متر تغییر می کند، اگر نیم درجه گرمتر شود، وارد فاز “ال نینو” یا گرم می شود و اگر نیم درجه سردتر از حد معمول شود، به این معنی است که وارد فاز “ال نینو” یا گرم می شود. فاز “لا نینا”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا