اخبار بورس

پیش‌بینی پذیری اقتصاد، پرتکرارترین مطالبه فعالان بازار سرمایه از دولت

کمتر از یک هفته تا دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. رسانه ها ایران تحلیل وی از ابتدای اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری تلاش کرد صدای فعالان بازار سرمایه را به گوش کسانی برساند که ممکن است سکان اقتصادی کشور را در دست بگیرند.

کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با رسانه ما به بیان انتظارات بازار از کاندیداها و همچنین مشکلات و پیشنهادات پرداختند.

با نزدیک شدن به دور دوم انتخابات و با توجه به بلاتکلیفی در بازار سرمایه، این انتظارات را بررسی خواهیم کرد تا سهم خود را در بهبود شرایط انجام دهیم و به سهامداران و فعالان بازار نظر بدهیم.

فردین مرد بزرگی است وی ضمن بررسی معضلات موجود در بازار سرمایه، عواملی را برشمرد که قطعاً به شناخت شرایط بازار و انجام اقدامات موثر برای بهبود وضعیت موجود کمک می کند. این کارشناس پس از اشاره به آسیب‌های وارد شده به اقتصاد کشور به دلیل خروج نقدینگی و لزوم اعتمادسازی به اقتصاد و بازار سرمایه، به سه شاخص از شکست در فاز اخیر مدیریت سهام در اعتمادسازی اشاره کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار:

۱- ارزش صندوق های سرمایه گذاری مشترک ۸۶۵ همت و تقریبا ۶۵ تا ۷۰ درصد آن را صندوق های اوراق قرضه تشکیل می دهند.
۲- برداشت پول واقعی
۳- بازدهی منفی شاخص کل
از عمده ترین مشکلاتی که آقای آقا به آن اشاره کردند عبارتند از: نپذیرفتن سرمایه های خرد، قیمت های اجباری، نرخ سود، بی توجهی به اختیارات بخش خصوصی و تغییر قوانین بازار سرمایه به نفع صاحبان آن. (منجر به فقدان امنیت و خروج سرمایه گذاران)، خروج منابع از بازار سرمایه به دلیل تامین مالی کسری بودجه دولت و نگاه منفعت طلبانه و غیراقتصادی به اقتصاد. وی تصریح کرد: با وجود این مشکلات، حتی کوچکترین اتفاق ممکن است منجر به واکنش بیش از حد در بازار سرمایه شود.

این کارشناس گفت: زمانی که نیاز به نقدینگی در دولت وجود داشته باشد، بورس تبدیل به مظهر تامین مالی می شود. در حال حاضر قوانین موجود به نفع دولت است. باید سیاستی اتخاذ شود که از سفته بازی و سفته بازی در جهت تامین منابع مالی تولید و صنعت جلوگیری شود.

سیاوش وکیلی وی همچنین به عمده ترین انتظارات بازار سرمایه از دولت آینده اشاره کرد. این انتظارات عبارت بود از پرداختن به بخش واقعی اقتصاد کشور، زیرا در این صورت کلیه بازارها تنظیم می شد و از وعده های اقتصادی بدون پشتوانه کارشناسی پرهیز می شد و توجه به سودآوری بنگاه های اقتصادی (به میانگین حاشیه سود بنگاه های اقتصادی رسیده است). کمتر از ۱۰ درصد، بخش اقتصادی کشور غیرقابل پیش بینی است. وضعیت بدهی و تعرفه صنایع و مالیات برای یک افق ۵ ساله و ۵ نیروی کلیدی دولت باید شناسایی و اعلام شود، نرخ سود و تامین مالی نزدیک به ۴۰ درصد است و به بنگاه های اقتصادی آسیب می رساند. دولت در حوزه نظارتی و مالیاتی و همچنین مواضع مرتبط با شناسایی منبع فساد (غلبه قیمت گذاری اجباری در اقتصاد منجر به رانت می شود)، اجتناب از تصمیم گیری های یک شبه در هر حوزه به اطمینان از قابل پیش بینی بودن اقتصاد و سیاست های مرتبط کمک می کند. شناسایی می شود قیمت منابع انرژی، دو نرخ ارز منجر به پیدایش رانت می شود (تفاوت نرخ سود اسمی با نرخ سود واقعی)، اوراق منتشر شده توسط دولت فاقد اپراتور بازار است و دولت باید برنامه خود را برای بازپرداخت و بازپرداخت این اوراق منتشر شده برای اعتمادسازی نشان دهد. برنامه هایی برای بهبود وضعیت تعاملات بین المللی که باعث جذب سرمایه گذاران خارجی بیشتر، درآمدهای جدید و بهبود آمار اشتغال و سرمایه گذاری در کشور می شود. عدم تعادل شدید در بحث عرضه و تقاضای خوراک و مواد اولیه صنعت پتروشیمی بر سودآوری و تولید کشور تأثیر می گذارد.

– همچنین علی سعدوندی وی به بررسی عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و خاطرنشان کرد: سیاست اصلی اقتصادی کاندیداها ادامه راه دولت قبل است که البته این سیاست ناموفق بود!
وی گفت: در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در سه سال اخیر انسجام فکری وجود نداشته است و سیاست گذاری به محرومان و اقتصاد ملی آسیب می زند و درآمدهای نفتی صرف رفاه مردم نمی شود. این کارشناس همچنین به موضوعاتی چون وضعیت نامناسب کشاورزی و صنعت، تشدید انحصار در بازار خودرو و جلوگیری از واردات، انباشت بی سابقه نرخ تورم در چهار سال اخیر و عدم تغییر در بازار خودرو اشاره کرد. وضعیت سیاسی سیستم بانکی (اقدامات تثبیت قیمت منجر به تورم بیشتر شد).
این کارشناس افزود: بانک مرکزی باید مستقل باشد و مدیریت آن در دست نخبگان تجاری باشد. سیاست بانک مرکزی مشکل دارد، اما اگر توسط یک فرد نخبه هدایت می شد، این قانون هم می توانست موثر باشد.
وی با یادآوری اینکه استفاده از نخبگان به ایجاد تحولات مثبت کمک می کند، به نامزدها یادآور شد و اقدام اصلی فعالان بازار را تلاش برای رساندن سخنان و مطالبات خود به کرسی دانست.

برزو عادل وی همچنین پس از مناظره ها و اظهارات نامزدها با بیان اینکه دو دیدگاه متفاوت در اظهارات این افراد وجود دارد، خاطرنشان کرد: انتظارات بازار سرمایه باید به گوش نامزدهایی برسد که برای «اقتصاد آزاد» ارزش قائل هستند. .
این کارشناس توضیح داد: انتظارات بازار سرمایه از دولت مشخص است اما نظرات کاندیداها متناقض است. موضع یکی از این دو طیفی که در سه سال اخیر شاهد آن بوده ایم، حرکت به سمت دلارزدایی، افزایش کنترل دولت بر اقتصاد است و بیان انتظارات از این دسته از نامزدها نتیجه ای نخواهد داشت. از سوی دیگر طیف دیگری با شعار اقتصاد آزاد وجود دارد که انتظارات آنها از بازار سرمایه تحقق شعار ارزش گذاری به افکار کارشناسان و اجرای وعده های ذکر شده برای بهبود وضعیت بورس است.
حق شناس با اشاره به وضعیت حاد اقتصاد کشور گفت: تعدادی از کاندیداها با آگاهی از این شرایط به حل مشکلات کشور با دنیا اهمیت می دهند که می تواند انتظارات تورمی را کنترل کند و در کوتاه مدت جامعه را امیدوار کند. از آنها اجتناب کنید.» کاهش شرایط موجود؛ اما در درازمدت – با توجه به مشکلات کلان فراوان – حل این بحران ها نیازمند تصمیم گیری های دشواری است که در محدوده دولت ها نیست و نیازمند تصمیمات کلان نظام است.

حمیدرضا مهرآور وی چهار انتظار کلیدی بازار سرمایه از دولت آینده را برشمرد:
۱- بازار سرمایه را قابل پیش بینی کنید: دولت آینده باید به گونه ای عمل کند که فعالان اقتصادی و بازار بتوانند به راحتی آینده را پیش بینی کنند. فقدان این امکان ممکن است سرمایه گذاران و فعالان را از این بازار منصرف کند و منجر به ادامه روند منفی شود. یا چهار سال گذشته
۲- کاهش تداخل در اقتصاد، بازار سرمایه و نرخ سود: دولت نباید در اقتصاد و تعیین نرخ سود دخالت کند و به سازوکار بازار اجازه دهد تا این مشکلات را حل کند. زیرا منجر به رانت و بی عدالتی می شود
۳- توجه به منابع مورد نیاز اقتصاد: امروزه نقدینگی زیادی در کشور وجود دارد که متاسفانه در مکان هایی مصرف می شود که برای اقتصاد مولد نیست. بنابراین باید برای جذب نقدینگی به اقتصاد و بازار سرمایه و خروج آن از فعالیت های کارگزاری تلاش کرد.
۴- توجه کنید که بازار سرمایه دو طرفه شود: برخلاف همه بازارهای حرفه ای دنیا، بازار سرمایه ما یک طرفه است (بازار خرید) در حالی که بازار همه صرافی های معروف دنیا دو طرفه است. دور. در بازار دو طرفه امکان معامله سهام از طریق فروش استقراضی وجود دارد و این موضوع به سرمایه گذار کمک می کند تا حتی در شرایط منفی بازار نیز سود کند و تضمین می کند که سرمایه گذار در بازار سرمایه حرفه ای تر عمل کند و در صورت قیمت گذاری سهام نباید رنج بکشند و ناامید شوند و در نتیجه از تکرار وقایع ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جلوگیری کنند و همه را تلخ کنند.
وی تحقق این انتظارات را با انتخاب وزیر صمت و اقتصاد باتجربه ضروری دانست و گفت: رئیس جمهور آینده باید بتواند همه شرایط را برای رشد اقتصادی پایدار به ویژه جذب سرمایه های پراکنده در تولید و بازار سرمایه ایجاد کند. مهمترین عامل این است که اقتصاد را قابل پیش بینی کنیم.

مهدی سوری او همچنین چهار انتظار کلیدی دیگر را به این گزارش اضافه کرد:
۱- تولید اقتصادی: تقاضای فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده با تقاضای همه فعالان اقتصادی و بهبود بخش تولید است. رئیس جمهور آینده یا سایر مسئولین باید جهت گیری سیاست اقتصادی خود را در جهت اقتصادی شدن تولید در کشور و در این صورت مشارکت مردمی و رونق تولید هدایت کنند.
۲- ثبات در سیاست گذاری: سال هاست که برنامه ریزی انجام می شود، اما با تغییر رئیس جمهور برنامه ها نیز تغییر می کند و هزینه های تدابیر در نظر گرفته شده برای این طرح ها بر عهده مردم و تولیدکننده است. بنابراین ثبات در رویه های اجرایی کشور از رئیس جمهور آینده انتظار می رود
۳- به رسمیت شناختن حق مالکیت اموال در بخش خصوصی: دولت ثابت کرده است که در هیچ زمینه ای مدیر خوبی نیست و باید از مدیریت بخش های اقتصادی به ویژه شرکت های دولتی کناره گیری کند و اگر به این دلایل نیز مورد این است که از آنجایی که تحریم ها بر بخش خصوصی تأثیر نمی گذارد، این بخش ضرر دارد. باید این ضرر را در قالب معافیت های مالیاتی یا عرضه ارزان تر مواد غذایی جبران کند.
۴- علم اقتصاد را بدانید: حوزه سیاست گذاری کلان اقتصادی حوزه آزمون و خطا، ماجراجویی و نوآوری نیست، بلکه حوزه رجوع به تجربیات جهانی و استفاده از نسخه های پاسخگو در دنیاست. متأسفانه اگر رئیس جمهور اقدامات جدید و بی سابقه ای در حوزه الاقصاد انجام دهد، به شکست منجر می شود و از آنجایی که مردم تاوان اشتباهات سیاست گذاران را خواهند داد، این بزرگترین خطری است که رئیس جمهور آینده می تواند احساس کند. انجام داد

همچنین حسین محمودی اصل در یک طرح سوالاتی درباره برنامه های تولید، جهت گیری منابع برای تولید، قابل پیش بینی بودن اقتصاد، نرخ سود تولید، اهمیت بازار سرمایه، لغو دلالی و سفته بازی، حقوق بازنشستگان، فرماندهی فردی در تولید، تراز تجاری، بدهی ملی به صنایع، شفافیت و رقابت در اقتصاد، مشارکت بخش خصوصی، اجرای طرح ها و برنامه های توسعه ای برای خنثی سازی تحریم های پرداختی، تشریح این موضوعات را می توانید در لینک زیر بخوانید:

۱۴ سوال از نامزدهای ریاست جمهوری از حوزه های تولید، صادرات و بورس

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا