اخبار اقتصاد ایران

پیش‌بینی ۷ اقتصاددان از نرخ ارز در سال ۱۴۰۳+ سناریوهای خوشبینانه و بدبینانه

ایران تحلیل به نقل از خبرآنلاین، در حالی که اقتصاد ایران دوازدهمین روز از سال ۱۴۰۳ را پشت سر گذاشت، تحلیل های زیادی از قیمت احتمالی دلار به گوش می رسد. اکثر تحلیلگران اقتصادی با استناد به شاخص تورم معتقدند که احتمالاً دلار در سال جدید همسو با نرخ تورم حرکت خواهد کرد و برخی تاثیر سیاست داخلی و خارجی به ویژه انتخابات آمریکا را در نیمه دوم سال جاری می دانند.

علاوه بر این برخی کارشناسان با اشاره به اینکه سال آخر دولت در پیش است و دولت باید در سال ۱۴۰۴ انتخابات برگزار کند، بر این باورند که نرخ دلار در این شرایط نمی تواند جهش بالایی داشته باشد. اگر چه اگر نرخ دلار در روندی آهسته افزایش یابد، تاثیر رشد آن بر سایر بازارها نیز یکسان خواهد بود.

این در حالی است که گزارش های بازدهی بازار در سال گذشته نشان می دهد که بازدهی دلار در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳.۵ درصد بوده است.

قیمت دلار احتمالا به این عدد خواهد رسید

در همین رابطه وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ در چه محدوده ای خواهد بود؟ وی گفت: در پایان سال در اسفند ۱۴۰۲ قیمت دلار حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: دو اقدام بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲ یعنی صدور گواهی ۳۰ درصدی و توزیع سکه نیز سیاست های اشتباهی بود و ضمن تحمیل هزینه های سنگین به نظام بانکی و اقتصاد شکست خورد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به افق تورم ۴۰ درصدی در سناریوی میانی برای سال آینده، بر اساس تئوری برابری قدرت خرید و با در نظر گرفتن نقدینگی دلار، در سناریوی واقع بینانه ۱۴۰۳ قیمت دلار خواهد بود. در محدوده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان.

فرضی که قیمت دلار را تعیین می کند

اصغر سمیعی، رئیس سابق کانون صرافان خاطرنشان کرد: پیش بینی من در مورد نرخ ارز در سال گذشته این بود که بر اساس نرخ تورم و نرخ سود در کشور، سال ۱۴۰۲ را با ۴۵ هزار تومان آغاز کنیم که دوره با حدود ۵۰ هزار تومان شروع شد اما با توجه به نرخ تورم با شیب مناسب و معقولی افزایش پیدا نکرد تا اینکه بهمن ماه انرژی خود را تمام کرد و مقدار آن تعدیل شد و به حدود ۶۰ هزار تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت شروع سال جدید را حدود ۶۰ هزار تومان فرض کنیم و اگر نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ را به طور متوسط ​​حدود ۴۰ درصد فرض کنیم و اگر دولت به طور منطقی تصمیم بگیرد اگر برخورد ارز، نرخ ها و رانت های غیرواقعی و مصنوعی را کنار بگذارید، نرخ ۶۷ هزار تومان برای ابتدای تابستان و ۷۵ هزار تومان برای ابتدای پاییز منطقی به نظر می رسد و البته تا پایان سال آینده. ، ۹۵ هزار تومان دور از ذهن است. نیست. البته این به شرطی است که فرضیات ما محقق شود.

سمیعی گفت: یادآور می شوم اگر به هر بهانه ای مبالغی از ارز کشور با قیمت های مصنوعی و مصنوعی و ارزان تر از قیمت واقعی به هر مصرف کننده، مسافر یا واردکننده ای داده شود، قیمت بر دوش خواهد افتاد. قیمت در بازار آزاد تاثیر مخرب خود را بر کل نظام اقتصادی نشان خواهد داد.

سه سناریوی مهم در مورد قیمت دلار در سال ۱۴۰۳/ قیمت دلار در چه کانالی قرار خواهد گرفت؟

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی پس از بررسی سه سناریو درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ می گوید: وقتی از قیمت دلار صحبت می کنیم باید سناریوهای تورمی را بررسی کنیم.

وی می افزاید: بر اساس سناریوی خوش بینانه بانک مرکزی رشد نقدینگی در سال آینده حدود ۲۵ درصد و رشد اقتصادی حدود ۴ تا ۵ درصد خواهد بود. بر این اساس تورم در کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بیان می کند: با توجه به این شاخص ها قیمت دلار تعادلی می تواند ۶۵ هزار تومان با ۱۰ درصد افزایش یا کمتر باشد.

مولوی خاطرنشان می کند که این سناریو خوش بینانه است، زیرا رشد بالای ۴ درصد به سرمایه گذاری بسیار بیشتری در اقتصاد نسبت به آنچه امروز اتفاق می افتد نیاز دارد.

وی در ادامه بیان می کند: بر این اساس سناریوی میانی تداوم تورم موجود یا تورم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در این صورت نقطه تعادل دلار بالاتر و نزدیک به ۶۲ هزار تومان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی می گوید: حتی در حالت بدبینانه، اگر نقدینگی رشد کند و به میانگین ۵ ساله اخیر یعنی بالای ۳۵ درصد برسد، متأسفانه نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد خواهد رسید. بر این اساس نقطه تعادل نرخ دلار دوباره حرکت می کند و بالاتر می رود.

مولوی تصریح می کند: آنچه مهم است رابطه تورم و دلار است و نکته اصلی در این رابطه که می توان به آن اشاره کرد این است که در کوتاه مدت دولت ها همیشه بر نرخ دلار سوار می شوند و در میان مدت و بلند مدت. تورم است که مهار است. دلار را تصاحب می کند و قدرت دلار در برابر ریال و سقوط احتمالی ریال در آینده را افزایش می دهد.

محاسبه جالب در مورد نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳ را ببینید

سیامک قاسمی اقتصاددان در جدیدترین یادداشت اینترنتی نوشت: قیمت دلار سال را در محدوده ۶۱ هزار تومان آغاز کرد و اگر امسال بخواهد فقط به اندازه سال ۱۴۰۲ که سال بسیار آرامی بود رشد کند. ۲۵ درصد رشد خواهد کرد – تا پایان سال در محدوده ۷۷ هزار تومان است.

وی گفت: اکنون مختارید که ریسک کلی سیاست داخلی و خارجی و احتمال بازگشت ترامپ و کاهش صادرات نفت و … را اضافه کنید.

نرخ تورم و ارز چه تغییری خواهد کرد؟

سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در اینترنت به دو سناریو درباره اقتصاد سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و نوشت: سرنوشت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ در دست انتظارات تورمی است.

وی افزود: در صورت عدم ایجاد شوک (انتخاب ترامپ، تغییر نرخ ها و قیمت های پایه و …) انتظارات تورمی تغییر چندانی نخواهد داشت و در مجموع شرایط اقتصادی نسبتا مشابه سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما در صورت ایجاد شوک، انتظارات شعله ور شدن تورم و جهش ارز و بی ثباتی بازار آغاز می شود و شرایط اقتصادی در نیمه دوم سال بسیار سخت می شود.

مسگری در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من مهمترین عامل تعیین کننده شرایط اقتصاد ایران در سال آینده انتظارات تورمی است. این عامل می تواند دو وضعیت کاملا متفاوت برای وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ ایجاد کند.

وی گفت: پیش بینی شرایط عمومی اقتصاد ایران هم بسیار سخت است و هم بسیار آسان. احتمال وقوع موقعیتی متفاوت از دو موقعیت ذکر شده بسیار اندک است و از این نظر پیش‌بینی سناریوهای آینده دشوار نیست، اما هیچکس نمی‌تواند با اطمینان نسبتاً بالا پیش‌بینی کند که کدام یک اتفاق می‌افتد.

مسگری تاکید کرد: راه حل منطقی و کم خطر این است که خود را برای شرایط بدبینانه آماده کنیم.

اخطار بازی با نرخ ارز داده شد

فرشاد مومنی رئیس موسسه دین و اقتصاد نسبت به بازی افزایش سود بانکی هشدار داد و گفت: دارندگان سپرده های بسیار کلان از این نرخ بالای غیررسمی سود می برند و اغلب ناظر اشخاص حقوقی و سپرده گذاران بانکی هستند که اقدام به سود بانکی می کنند. زندگی با نرخ بهره بالاتر تنش بین این سیاست ها و سیاست های مربوط به افزایش نرخ ارز کاملا چشمگیر است و در چند هفته اخیر حداقل ده ها مقاله از سوی کارشناسان شرافتمندانه منتشر شده است که نسبت به بازی جدید با ارز هشدار داده اند. نرخ و اعلام کرد که این سیاست یک اسم رمز برای افزایش است. نرخ ارز هم خواهد شد! بنابراین با این آرایش مشکوک، هدف اعلام شده نه تنها محقق نشد، بلکه اتفاقی که افتاد برعکس آن هدف اولیه بود!

وی در ادامه افزود: نکته تکان دهنده تر این است که افزایش سود بانکی منجر به شوک نرخ ارز و رونق بازار ربا و پیامدهای مخرب فراوانی در پی افزایش ریسک ورشکستگی بانکی و سردرگمی بانک ها شد. بازار سرمایه و بحران شدید به لحاظ تعمیق فساد و افزایش نابرابری غیرموجه را به دنبال داشته است.

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

سجاد بوربور کارشناس بازار ارز نظری متفاوت با سامی دارد. وی در خصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ گفت: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار با هیجان می تواند به ۶۰ هزار تومان برسد اما ارزش ذاتی آن ۵۳ هزار تومان است. اگر بازار هیجانی نداشت، قیمت باید در همان حد باقی بماند، زیرا نقدینگی که سوخت حرکت دلار است، حرکت نکرده است، بنابراین قرار نیست نرخ دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: یک سری سیاست های انقباضی مانند فروش اوراق توسط بانک مرکزی و عرضه سکه های بدون تاریخ توسط دولت داشتیم که قیمت دلار را ثابت نگه داشت. به همین دلیل احتمال کاهش قیمت دلار در ماه آینده بیشتر از رشد آن است.

بوربور در بخشی دیگر از اظهارات خود به عملکرد دولت در بازار ارز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ دست دولت در بازار ارز چندان باز نبود و تنها با دستکاری بازار، بازار را مدیریت کرد. اخباری مانند توافق ایران و عربستان، خبرهای خوشی از برجام، بهبود روند فروش نفت و… منتشر شد و هدف آن کنترل تورم بود. در آن شرایط انتظارات تورمی به سرعت کاهش یافت و پس از آن شاهد بلوکه شدن قیمت ارز بودیم. امسال دولت با فشار حداکثری جلوی رشد نقدینگی را گرفت، اما باید توجه داشت که ثابت نگه داشتن نقدینگی به صورت منظم به معنای نابودی بخش خصوصی و تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا