اخبار اقتصاد ایران

پیشرفت فیزیکی سد پلرود؛ کمتر از 60 درصد | پیمانکار به خاطر ۶۰ میلیارد کار را متوقف کرد

بازرس کل گیلان با اشاره به پیشرفت کمتر از ۶۰ درصدی سد پلرود گفت: این پروژه نباید تعطیل می شد و پیمانکار تنها به خاطر ۶۰ میلیارد تومان کار را متوقف کرده بود.

به گزارش دیارمیرزا سجاد ده جانی بازرس کل گیلان امروز دوشنبه ۳۱ خردادماه در حاشیه بازدید از پروژه سد پلرود شهرستان رودسر با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، فرماندار رودسر و رحیم رئیس حوزه قضایی. آباد گفت: سد پلرود در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در ابتدا ۸۹ میلیارد تومان اعتبار داشت.

وی با اشاره به پیشرفت کمتر از ۶۰ درصدی سد پلرود افزود: این پروژه باید در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری می رسید اما اکنون در سال ۱۴۰۳ هستیم و متاسفانه کار به اتمام نرسیده است و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰٪، بودجه قابل توجهی برای عملیات مورد نیاز است. است.

بازرس کل گیلان با بیان اینکه باید اعتبارات پرداخت شده برای ساخت سد پلرود در سال های گذشته را بررسی کنیم، ادامه داد: هر گونه قصور مسئولان مربوطه را در زمان مسئولیت خود بررسی کرده ایم چرا که باید اقدامات لازم را انجام می دادند. اقدامات به موقع منجر به عدم پرداخت مبلغ اضافی.

ده ده جانی با اشاره به برگزاری جلسه ای با مسئولان ذیربط در حاشیه بازدید امروز از تعیین ۶ تا ۷ مصوبه در این جلسه خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبات، دستگاه ها باید اقدامات لازم را در این نشست انجام دهند. زمان مقرر و در صورت عدم تعیین تکلیف تا مهلت اعلام شده در مصوبات، اداره کل بازرسی استان مجدداً به عنوان ضمانت اجرایی وارد موضوع می شود و در صورت برخورد با جرم یا تخلف، اقدام می کنیم. اقدام قانونی لازم

وی با اشاره به موضوع قطع درختان اشجار برای احداث جاده جایگزین افزود: این تکلیف باید در سال های گذشته تعیین تکلیف می شد اما انجام نشد و به همین دلیل پس از ورود سازمان بازرسی و مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه امروز به نتیجه رسید.

بازرس کل گیلان همچنین به موضوع راه اندازی مجدد پروژه سد در کمترین زمان ممکن توسط پیمانکار پروژه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: پیمانکاران باید در خصوص راه های جایگزین و همچنین با نظر ذی صلاح، پای کار حاضر شوند و پروژه را تکمیل کنند. مشاور و برش اشجار در این مسیر. مصوباتی داشتیم.

ده ده جانی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای باید عاجل برای زمین های تملک شده سند صادر کند، گفت: این پروژه نباید تعطیل می شد و پیمانکار تنها به خاطر ۶۰ میلیارد تومان کار را متوقف کرده بود. این در حالی است که پروژه بسیار بزرگ است و اعتبارات زیادی دارد بنابراین ما این موضوع را قبول نداریم و نباید این اتفاق می افتاد.

وی تاکید کرد: در صورتی که بازرسی استانی در جریان رسیدگی به قصور و کم کاری احتمالی منجر به تخریب اموال و اموال عمومی شده باشد، جرم بوده و تا حصول نتیجه و حکم مقتضی برخورد قانونی خواهد شد.

سد پلرود ۴ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

موسی فکور معاون هماهنگی ساخت و ساز استانداری گیلان نیز با بیان اینکه جلسه ای در این خصوص در وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موانع این پروژه که در اینجا وجود دارد بحث ساختمان و تملک اراضی است. که اعتبارات آن پرداخت شده اما تملک کامل نشده است. .

وی با تاکید بر اینکه پیمانکار باید کار را آغاز کند و تکلیف قطع درختان حاشیه جاده را مطرح کند، یادآور شد: بر اساس آنچه که اعلام شده تا امروز ۴۰۰۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۵۶ درصد کل پروژه و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی سازه مورد نیاز است.

فکور در پایان گفت: با توجه به جلسات برگزار شده و رفع موانع فکر می کنم انشاالله کمتر از یک ماه دیگر کار شروع شود.

عکس: ابوالفضل شکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا