ترندهای روز

پیشرفت چشمگیر در خواندن ذهن؛ این هوش مصنوعی تصاویر مغزی را با دقتی بالا بازسازی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان یک هوش مصنوعی ذهن خوان جدید ساخته اند که می تواند افکار و تصاویری را که از ذهن می گذرد با دقت بی سابقه ای بازسازی کند.

در سال ۲۰۲۲، محققان دانشگاه رادبود در هلند فناوری “ذهن خوانی” را معرفی کردند که می تواند امواج مغزی افراد را به تصاویر تبدیل کند. اما در مطالعه جدیدی که تابستان امسال منتشر شد، تیم تحقیقاتی نشان داد که اکنون قادر است افکار را با دقت بیشتری به تصاویر تبدیل کند. این پیشرفت پس از آن اتفاق افتاد که سیستم‌های هوش مصنوعی توانایی تمرکز بر مناطق خاصی از مغز را پیدا کردند.

رویاهای شما دیگر خصوصی نیستند: بازسازی تصاویر و افکار ذهنی با دقتی بی سابقه

Ummt Guechlow از دانشگاه رادبود می گوید: «تا آنجا که من می دانم، اینها نزدیک ترین و دقیق ترین بازسازی ها هستند. محققان دانشگاه رادبود مطالعه قبلی خود در سال ۲۰۲۲ را با تحقیقات جدید ترکیب کردند تا از فعالیت مغز با دقت استثنایی تصویربرداری کنند.

پیشرفت قابل توجه در خواندن ذهن؛  این هوش مصنوعی تصاویر مغز را با دقت بالایی بازسازی می کنددر آزمایشی، تصاویر فوق به یک میمون نشان داده شد و هوش مصنوعی توانست تصاویر پایین را بازسازی کند

در آزمایش اول، محققان عکس‌هایی از چهره‌ها را به دو داوطلب در داخل یک اسکنر قدرتمند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (fMRI) نشان دادند. اسکنر fMRI یک فناوری غیرتهاجمی تصویربرداری مغز است که فعالیت مغز را با اندازه‌گیری تغییرات جریان خون تشخیص می‌دهد.

در حالی که داوطلبان به تصاویر چهره‌ها نگاه می‌کردند، fMRI فعالیت نورون‌ها را در مناطقی از مغزشان که مسئول بینایی بود اسکن کرد. سپس محققان این اطلاعات را در اختیار یک الگوریتم هوش مصنوعی رایانه ای قرار دادند که می توانست تصویر دقیقی بر اساس داده های اسکن fMRI ایجاد کند.

برای این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی از ضبط سیگنال مغز و یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برای بازسازی تصویر استفاده کردند.

پیشرفت قابل توجه در خواندن ذهن؛  این هوش مصنوعی تصاویر مغز را با دقت بالایی بازسازی می کنددر آزمایشی، تصاویر فوق به یک میمون نشان داده شد و هوش مصنوعی توانست تصاویر پایین را بازسازی کند

مطالعه دوم شامل تجزیه و تحلیل مجدد داده‌های آزمایش‌های قبلی بود که در آن آرایه‌های الکترودی در مغز میمون ماکاک کاشته شد تا فعالیت آن را در حین مشاهده تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی نظارت و ثبت کند.

این بار سیستم هوش مصنوعی توانست تصاویر اصلی را با دقتی تقریباً عالی بازسازی کند. تصاویر تولید شده از فعالیت مغز میمون تقریباً مشابه تصاویر اصلی بود.

این مطالعه آخرین نمونه از دانشمندانی است که تلاش می‌کنند بفهمند مدل‌های هوش مصنوعی چگونه با سیگنال‌های مغزی برای بازسازی تصاویر کار می‌کنند. پیش از این گزارش شده بود که متا یک سیستم هوش مصنوعی توسعه داده است که می تواند مغز انسان را اسکن کرده و تصاویری را که فرد در چند میلی ثانیه به آنها فکر می کند بازسازی کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا