اخبار اقتصاد ایران

پیش‌فروش خودرو‌های خیالی سایپا؛ بدقولی در تحویل کوییک اتومات

اواخر سال گذشته بود که سایپا پیش فروش را آغاز کرد کوییک اتومات ۱۴۰۲. اما اکنون با گذشت حداقل چهار ماه از مهلت ارسال دعوتنامه این گروه خودرویی، حواله داران موفق به دریافت خودروی ثبت نامی خود نشده اند.

ایران تحلیل به نقل از تجارت نیوز، گروه خودروسازی سایپا بهمن و اسفند سال گذشته با شرکت در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو انواع خودرو کوییک فروخته شد کوییک اتومات یکی از محصولات جدید این کارخانه بود که با موعد تحویل در زمستان امسال به بازار عرضه شد. اگرچه قرار بود در تابستان دعوت نامه این خودروها برای مشتریان ارسال شود، اما حالا پس از ماه ها هنوز مشتریان سایپا دعوت نامه ای دریافت نکرده اند.

در این میان نگاهی به آمار انباشته تولید وزارت حراست نشان می دهد که تولید کوییک اتوماتیک کنار ساینا دنده دستی و تیبا ۲ در شرکت سایپا از ابتدای سال جاری متوقف شده و خبری از ادامه تولید این محصولات نیست.

چرا تولید کنیم؟ کوییک خودکار متوقف شد؟

اگرچه پیگیری های تجارت نیوز از شرکت سایپا بی پاسخ ماند، اما پیگیری ها حاکی از آن است که این شرکت فعلا قادر به ارائه دنده اتوماتیک نیست. کوییک اتوماتیک را از خط تولید خود حذف کرده است.

به عنوان وام دهندگان کوییک Automattic تا کنون دو دعوت نامه برای تبدیل این محصول به کوییک گیربکس دستی دریافت کرده اند. اما آنها همچنان منتظر دعوتنامه ثبت نام خودروی خود هستند.

این دسته از مشتریان سایپا تاکید می کنند که طبق قراردادی که بین آنها و شرکت خودروسازی منعقد شده، سایپا باید تا کنون دعوتنامه تحویل خودروی ثبت نامی را ارسال می کرد اما هنوز خبری از دعوتنامه نیست.

اکنون به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی قبل از تامین قطعات مربوط به تولید، محصولاتی را به فروش می‌رسانند که تنها به خیال خود می‌توانند آن‌ها را تهیه و عرضه کنند.

موضوعی که در پیش فروش خودروهای وارداتی نیز مشهود بود. هرچند آمار گمرک نشان می دهد در دو سال گذشته حتی ۴۰۰۰ خودرو وارد کشور نشده است بهمن وزارت امنیت پارسال ۱۲۰ هزار خودروی وارداتی را بدون حضور خارجی فروخت. حالا نوبت سایپا است که منابع مالی خود را تامین کند.

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که وزارت حراست دولت ابراهیم رئیسی همواره خود را مصلح خودروسازی ایران معرفی کرده و دولت سیزدهم را ناجی این صنعت می داند. این در حالی است که در هیچ نقطه ای از دنیا مردم برای داشتن خودرو در صف های ماهانه و سالانه خودروسازان دولتی نمی مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا