بانک و بیمه

پیشنهادهای بانک مرکزی در دستور کار بریکس قرار گرفت ایجاد پیام‌رسان جایگزین سوئیفت

به گزارش ایران تحلیل، محسن کریمی در اولین نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک مرکزی گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ به تشریح پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد سه موسسه بین المللی رتبه بندی اعتباری پرداخت. یک موسسه مستقل بریکس برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ​​همچنین آژانس بین المللی رتبه بندی اعضای گروه بریکس اعلام کرد: این پیشنهادات که از سوی بانک مرکزی ایران به رئیس دوره ای گروه بریکس ارائه شده بود، به تصویب هیات مدیره رسید. از این گروه

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در این نشست در سائوپائولو برزیل افزود: پیشنهادات بانک مرکزی ایران در دستور کار اولین نشست وزرای اقتصادی و روسای بانک مرکزی گروه بریکس و جلسات آتی برای بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کشورهای عضو بریکس به عنوان قدرت های نوظهور اقتصادی، قطعاً نیازمند ایجاد «مکانیسم مقایسه» در بین خود برای دستیابی به ساختار مالی واحد هستند و ایران نیز می تواند در این زمینه کمک کند.

کریمی با تبریک به همه کشورهایی که اخیراً به عضویت گروه بریکس درآمده اند، گفت: دوره گذار کنونی نشان می دهد که ساختارهای نظام تک قطبی و دوقطبی دیگر برای مقابله با پیچیدگی های این دوران و در واقع استقرار آن کافی نیست. گروه BRICS منعکس کننده درک مشترک مشترک ما از این واقعیت است.

معاون بین الملل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری بر پیشرفت مستمر اعضای گروه بریکس در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه سرمایه گذاری زیرساختی، تصریح کرد: پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این است که کشورهای عضو بریکس آماده می شوند.» برای ارتقای ادغام آماده شوید. تأمین مالی بین آنها، و این می تواند از طریق ایجاد «مکانیسم ترخیص کالا» و همچنین «کانال های سریع و ایمن بریکس برای تبادل اطلاعات بانکی» (پیام رسان های بانکی مستقل از سوئیفت) به دست آید.

وی ادامه داد: معتقدیم در شرایط کنونی بهبود سیستم های مالی و پولی بین المللی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و به دلیل کاستی های قابل توجه آن، ساختار فعلی اغلب به عنوان ابزار اصلی برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر برخی استفاده می شود. کشورها.” به همین دلیل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند پتانسیل های موجود برای ایجاد زیرساخت مالی مستقل به منظور ایجاد روابط اقتصادی قوی تر بین کشورهای عضو بریکس بررسی شود.

کریمی در خصوص پیشنهادات بانک مرکزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این جلسه مهم با تمامی موضوعات و زمینه های مطرح شده در بحث ها و گفتمان ها از جمله حوزه های کاری جاری از جمله ترتیبات ذخیره (CRA) و اطلاع رسانی موافقت می کند. سیستم مبادله.” اقتصاد کلان (SEMI)، کانال های BRICS برای حفاظت سریع اطلاعات، همکاری در سیستم های پرداخت، انتقال مالی، گروه تحقیقاتی فین تک، و همچنین ایده های مرتبط با همکاری بیشتر در زمینه های دیگر مانند “همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی” . تروریسم» و «رتبه‌بندی اعتباری ملی» اعلام کردند که پیشنهادات بانک مرکزی ایران به دستور کار جلسات بریکس اضافه شده است.

معاون بین الملل بانک مرکزی تاکید کرد: این بانک متعهد به حمایت از کشورهای عضو گروه بریکس در دستیابی به اهدافشان به ویژه در دو حوزه «اعتبارسنجی ملی» و «همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی» است. “. و تأمین مالی تروریسم» و «رتبه‌بندی اعتباری ملی» پتانسیل قابل‌توجهی برای تسهیل تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی و عمرانی بین کشورهای عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز ضرورت توسعه این نظام رتبه‌بندی مالی را مدنظر دارد. قرار داده شده

وی گفت: پیش نیاز این کار، شناخت متقابل رتبه های اعتباری است که توسط موسسات رتبه بندی کشورهای عضو بریکس اختصاص داده شده است. بر این اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه با تمامی ادارات و اعضای گروه بریکس همکاری کند.

کریمی در خصوص همکاری با گروه بریکس در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: پیشنهاد مشخص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ایجاد یک نهاد مستقل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. سازمان در گروه بریکس، در تبادل اطلاعات نظارتی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم موثر باشد. البته این نهاد متشکل از رگولاتورهای مالی خواهد بود و تقویت همکاری بین کشورهای عضو بریکس و رگولاتورهای مالی را تسهیل خواهد کرد.

معاون بین الملل بانک مرکزی تصریح کرد: به ویژه شاهد بوده ایم که برخی از موسسات شناخته شده در حال حاضر به طور مخربی بر قوانین و استانداردهایی که اغلب توسط کشورهای غربی تدوین می شود، تکیه می کنند و رویکرد غیراقتصادی و سیاسی بر آنها ارجحیت دارد.

وی ارائه چنین طرحی را در راستای استانداردهای موجود بین المللی خواند و گفت: این ساختار قطعا نیازمند همکاری سریع، سازنده و موثر بین رگولاتورهای مالی است تا بتوانند به بیشترین سطح ممکن از همکاری بین المللی در زمینه پولشویی و پولشویی دست یابند. تأمین مالی.» تروریسم.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش های لازم برای جلوگیری از تبعات ناگوار نهادهای مشابه مانند FATF که مورد تایید آنها نیز قرار گرفت، صورت گیرد. در این راستا، ما پیشنهاد ایجاد یک سرویس اطلاعاتی بین المللی/متمرکز را به طور کامل می پذیریم و از آن حمایت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا