فناوری

پیشنهاد تازه اسرائیل به حماس: توافق چند مرحله‌ای برای آتش بس دو ماهه در ازای آزادی همه گروگان‌ها

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

دو مقام اسرائیلی گفتند که اسرائیل از طریق میانجی‌های قطری و مصری پیشنهادی به حماس ارائه کرده است که شامل آتش‌بس دو ماهه به عنوان بخشی از یک توافق چند مرحله‌ای است که شامل آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در غزه می‌شود.

به گزارش « میهن تجارت »؛ در حالی که این پیشنهاد شامل توافق برای پایان جنگ نمی شود، این طولانی ترین آتش بسی است که اسرائیل از زمان آغاز جنگ به حماس ارائه کرده است.

بیش از ۱۳۰ گروگان همچنان در غزه نگهداری می شوند.

برت مک گورک، مشاور رئیس جمهور بایدن، روز یکشنبه به مصر سفر کرد و سپس به قطر سفر کرد تا در مورد پیشرفت مذاکرات برای آزادی گروگان های حماس گفتگو کند.

میانجی‌های قطری و مصری هفته‌ها تلاش کرده‌اند که شکاف‌های بین طرف‌ها را برای حرکت به سوی توافق پر کنند.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که دستیابی به چنین توافقی ممکن است تنها راه آتش بس در غزه باشد.

دو مقام اسرائیلی گفتند، کابینه جنگ اسرائیل ده روز پیش پارامترهای پیشنهادی جدیدی را برای توافق تصویب کرد که آینده‌نگرتر از پیشنهادات قبلی اسرائیل است.

مقامات اسرائیلی گفتند که منتظر پاسخ حماس هستند اما تاکید کردند که نسبت به احتمال پیشرفت در روزهای آینده محتاطانه خوشبین هستند.

بر اساس این پیشنهاد، این معامله شامل آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده که زنده هستند و بازگرداندن اجساد گروگان‌های مرده در چند مرحله خواهد بود.

مقامات گفتند که مرحله اول شامل آزادی زنان، مردان بالای ۶۰ سال و گروگان ها در شرایط وخیم پزشکی می شود.

اقدامات بعدی شامل آزادی سربازان زن، غیرنظامیان مرد زیر ۶۰ سال، سربازان مرد اسرائیلی و تحویل اجساد گروگان ها می شود.

مقامات گفتند که اسرائیل یک تعلیق کامل تا دو ماه برای تکمیل آزادی همه گروگان ها در مراحل مختلف پیشنهاد کرده است.

بر اساس توافق پیشنهادی، اسرائیل و حماس در مورد تعداد اسیران فلسطینی برای هر گروگان اسرائیلی در هر دسته به توافق می رسند و سپس مذاکرات جداگانه ای در مورد اسامی اسرا انجام می شود.

مقامات اسرائیلی گفتند که این پیشنهاد شامل استقرار مجدد نیروهای نظامی اسرائیل برای انتقال برخی از آنها به خارج از مراکز عمده جمعیتی در غزه و امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان فلسطینی به شهر غزه و شمال نوار غزه در حین اجرای توافق می شود.

مقامات اسرائیلی گفتند این پیشنهاد به وضوح نشان می دهد که اسرائیل با پایان جنگ و آزادی تمام ۶۰۰۰ اسیر فلسطینی از زندان های اسرائیل موافقت نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا