اخبار اقتصاد ایران

پیشنهاد ترمیم دستمزد کارگران در ماده ۴۱ قانون کار | نمایندگان واژه «همه ساله» را اصلاح کنند

یک کارشناس حوزه کار اقدام مجلس در اصلاح ماده ۴۱ قانون کار را مثبت ارزیابی کرد و پیشنهاد کرد که نمایندگان در این ماده قانونی کلمه «سالانه» را نیز قید کنند تا حقوق کارگران بیش از یک بار در سال اعاده شود. .

افق میهن، حمید نجف، کارشناس حوزه کار در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی اصلاح ماده ۴۱ قانون کار توسط نمایندگان مجلس، گفت: این طرح را مثبت ارزیابی می کنیم. و ما معتقدیم که اگر این کار انجام شود، به تعیین دستمزد منصفانه کمک خواهد کرد. برای کارگران موثر است.

وی در خصوص تمرکز نمایندگان مجلس بر روی سبد معیشت به جای تغییر عبارت، گفت: ممکن است برخی مجموعه ها و کارگاه ها نسبت به این موضوع حساس باشند و بر اساس سبد معیشت حقوقی پرداخت نکنند، بنابراین بهتر است روی حقوق و دستمزد در اصلاح ماده ۴۱ قانون کار. با این رویکرد اگر قرار بود تورم ۴۰ درصد باشد طبق قانون، افزایش حقوق کارگران نیز باید ۴۰ درصد باشد تا قدرت خرید خانوار حفظ شود.

این کارشناس کار خاطرنشان کرد: در صورت تغییر کلمه «براساس نرخ تورم» به کلمه «به میزان تورم»، موظف به افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی آماری خواهیم بود. در آن صورت گروه کارگری وقت خود را در جلسات دستمزدی شورای عالی کار برای تقویت سبد معیشت صرف می کند.

نجف گفت: محور اصلی تعیین دستمزد باید اصلاح واژه ها و عبارات مندرج در ماده ۴۱ قانون کار باشد تا هر نوع افزایش حقوق کارگران با توجه به نرخ تورم صورت گیرد.

وی در عین حال پیشنهاد کرد: مجلس در این ماده قانونی عبارت «هر سال» را اصلاح و سالی دو بار دستمزد را تعیین کند. به عنوان مثال ممکن است پس از ۶ ماه اول سال تورم بالایی را تجربه کنیم که مستلزم احیای حقوق کارگران باشد، مجلس می تواند به جای هر سال دو بار یا بیشتر از یک بار در سال بدون توجه به اصلاح عبارت مذکور، حقوق را تغییر دهد. .

این کارشناس حوزه کار گفت: بسیاری از کشورها مجبور می شوند در طول سال به موازات تورم چندین بار افزایش دستمزد را لحاظ کنند، مانند ترکیه که همین رویه را در پیش گرفته و تعهدی برای تعیین دستمزد یک بار در سال ندارد. اما تا دو بار در سال. همچنین دستمزد نیروی کار را ترمیم می کند و هر جا که شرایط اقتصادی مبنای رکود بود، دستمزدها را افزایش می دهد، بنابراین نباید محدود به قانون باشیم.

نجف با بیان اینکه چرخش اقتصادی برای همه کشورها از جمله کشور ما مهم است، تصریح کرد: وقتی از تورم ۳۰ یا ۴۰ درصدی صحبت می کنیم به این معناست که تا ۴۰ درصد قیمت کالاها و محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد. شاید در نگاه اول این به نفع کارفرما و کارخانه دار باشد اما در واقع به ضرر کارگر است. نمی توان محصولی را که کارگر در تولید آن نقش دارد تا ۴۰ درصد افزایش داد و کارفرما و کارخانه دار از آن درآمد و سود بیشتری کسب کنند، اما سهم کارگر دیده نمی شود و حقوق نیروی کار زیر ۴۰ درصد تعیین شده است.

وی تاکید کرد: برای بهبود اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی باید چندین بار در سال پیگیر ترمیم دستمزدها شد در حالی که در بسیاری از کشورها حقوق به دلار پرداخت می شود و این موضوع بر معیشت و معیشت مردم اثر می گذارد. زندگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا