اقتصاد جهان

پیشنهاد دولت آمریکا به بوئینگ برای عدم محاکمه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، منابع آگاه در گفتگو با بلومبرگ فاش کردند که وزارت دادگستری آمریکا به شرکت بوئینگ پیشنهاد داده است که از اتهامات کلاهبرداری در پرونده دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس چشم پوشی کند.

این منابع با استناد به گفتگوهایی که مقامات وزارت دادگستری با بستگان قربانیان و وکلای آنها داشتند، گفتند که بوئینگ تا پایان هفته تصمیم خواهد گرفت که آیا این قرارداد را بپذیرد یا خیر.

بر اساس این گزارش، دو سانحه جداگانه شامل یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در کمتر از پنج ماه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رخ داده است که یکی مربوط به لاین ایر و دیگری با شرکت هواپیمایی اتیوپی بوده و ۳۴۶ نفر کشته شده‌اند.

اگر بوئینگ به گناه خود اعتراف کند، این هواپیماساز ۲۴۳.۶ میلیون دلار علاوه بر ۲۴۳.۶ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۱ بر اساس توافق تعقیب قضایی پرداخت کرد، جریمه خواهد شد.

این توافق همچنین یک حسابرس مستقل را ملزم می کند که رویه های ایمنی و رعایت بوئینگ را به مدت سه سال اندازه گیری کند.

به گفته پل کسل، یکی از وکلای خانواده قربانیان، پیشنهاد وزارت دادگستری یک تبانی به نفع بوئینگ است.

به گزارش بلومبرگ، این وکیل در ایمیلی گفت: این معامله به هیچ وجه تایید نمی کند که جنایات بوئینگ باعث کشته شدن ۳۴۶ نفر شده است.

وی افزود: “خانواده ها به شدت به این توافق اعتراض خواهند کرد.”

در سال ۲۰۲۱، بوئینگ با پرداخت بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری ایالات متحده، پس از اعتراف این شرکت به اطلاع رسانی اداره هوانوردی فدرال (FAA) در مورد سیستم کنترل پرواز مبهم مربوط به سقوط هواپیما موافقت کرد که به دروغ گفته است. .

در هر دو حادثه، خوانش اشتباه حسگر از سیستم کنترل باعث شد که جت های ۷۳۷ مکس به طور ناگهانی از دماغه هواپیما بیفتند. اگر بوئینگ این قرارداد را رعایت می کرد، این شرکت پس از یک دوره سه ساله که در ژوئیه امسال به پایان رسید، از این مسئولیت معاف می شد.

در ماه مه، دادستان های فدرال بوئینگ را به نقض مفاد توافق متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است. در ماه ژوئن، این شرکت گفت که با ارزیابی دادستان مخالف است و مدعی شد که قرارداد را نقض نکرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا