پیشنهاد روسیه به ایران برای تکمیل کریدور جدید شمال-جنوب میان دو کشور
مدیرعامل راه آهن گفت: پیشنهادی از روسیه برای در دستور کار قرار دادن کریدور جدید شمال به جنوب ایران و روسیه به ما رسیده است.
افق میهن به نقل از فارس، جلسه پروژه اتصال و ایستگاه اسکله راه آهن آستارا – آستارا با حضور زکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و روشن رستم رئیس راه آهن آذربایجان برگزار شد. در ساختمان شهدای راه آهن.
مدیرعامل راه آهن در این دیدار گفت: راه آهن ایران و آذربایجان همکاری طولانی مدتی داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک دو کشور در خصوص خطوط ریلی این همکاری ها ادامه داشته باشد. زکری ادامه داد: با توجه به تحولات منطقه، نیاز به انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و بالعکس افزایش یافته است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
تکمیل حمل و نقل ترکیبی بار بین روسیه، آذربایجان، ایران و هند
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حمل و نقل ترکیبی بار بین روسیه، آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هند باید تکمیل شود و طرح افزایش بار ریلی ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
ایران در حال حاضر در ۵ نقطه به کشورهای مستقل مشترک المنافع متصل است
زکاری تاکید کرد: در حال حاضر در ۵ نقطه به کشورهای سیس متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده، امکان جابه جایی ۱۰ میلیون محموله در سال از کریدور شمال – جنوب وجود دارد. زکاری خاطرنشان کرد: در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا نیز با روسیه مذاکرات جدی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کوتاه تری به اتمام برسد.
وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس بریکس مسائل راه آهن ایران و آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در این راستا پیشنهادی از روسیه برای در دستور کار قرار دادن کریدور جدید شمال به جنوب ایران و روسیه به دست ما رسیده است.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را آغاز کرده اند و این اقدامات مثبت باید توسط دو کشور ایران و آذربایجان فعالتر شود.
ساخت کریدور باکو به سمت جنوب
زکاری ادامه داد: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن می رسد. مدیرعامل راه آهن گفت: از شرکت های حمل و نقل کشور خواسته ایم تا قبل از اتمام پروژه راه آهن رشت به آستارا، کریدور شمال به جنوب را به ظرفیت قابل قبولی برسانند.
زکاری تاکید کرد: ساخت این کریدور زمان بر است و تا تکمیل کریدور پیشنهادی رشت – آستارا باید از ظرفیت موجود شمال – جنوب نهایت استفاده را ببریم.
وی افزود: امیدواریم جلسات فنی راه آهن ایران و آذربایجان ادامه داشته باشد و شاهد همکاری بیشتر ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم. رئیس راه آهن آذربایجان همچنین با ابراز خرسندی از دیدار مشترک با دکتر جبارعلی زکاری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، به حسن همجواری و تعامل دو کشور ایران و آذربایجان اشاره کرد و خواستار شد برای افزایش همکاری های راه آهن بین دو طرف. رستم اف با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش حمل و نقل ترانزیتی بار از طریق کریدور شمال به جنوب گفت: در خصوص پایانه ریلی آستارا در جلسات فنی برگزار شده علاقه مندیم مسائل فنی و جزئی آن بررسی شود. از در حاشیه راه آهن دو کشور برگزار می شود، باید مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد اتمام این پروژه باشیم.