اخبار اقتصاد ایران

پیشنهاد سهمیه بنزین به افراد؛ نفری ۱۵ لیتر از ابتدای خرداد!

دولت موظف است از ابتدای خرداد ۱۴۰۳ به ازای هر نفر ۱۵ لیتر بنزین به سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو اختصاص دهد.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، مرکز پژوهش های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را داده است. بر اساس این پیشنهاد دولت باید از خرداد ماه سال آینده به ازای هر نفر ۱۵ لیتر بنزین به سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو اعطا کند.

در این پیشنهاد امکان تبادل سهمیه بنزین در یک بازار وجود خواهد داشت. البته تاکید شده است که دولت بدون «افزایش قیمت بنزین» این دستور را اجرا کند. این طرح از نظر مرکز تحقیقات اهداف عدالت در توزیع یارانه، مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین را محقق می کند. چندی پیش برخی نمایندگان مجلس نیز از طرح توزیع سهمیه افراد دفاع کردند. گزارش ها حاکی از آن است که مصرف روزانه از مرز ۱۱۵ میلیون لیتر عبور کرده و پیش بینی می شود تا پایان سال کمبود بنزین ایران به ۱۵ میلیون لیتر در روز برسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن انتقاد از نحوه تخصیص منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، لزوم استفاده از سیاست‌های «غیر قیمتی» در مورد حامل‌های انرژی را برشمرد و پیشنهاد اختصاص سهمیه بنزین قابل مذاکره به سرپرستان خانوار را داد. به گفته این نهاد کارشناسی، در حالی که ایرادات کارشناسی دخل و خرج سازمان هدفمندسازی یارانه ها همچنان پابرجاست، به نظر می رسد بودجه ۱۴۰۳ نقاط ضعف جدیدی به آن اضافه کرده است.

بر این اساس دریافت ها و پرداخت های سازمان هدفمندسازی یارانه ها همچنان خارج از محدوده منابع بودجه عمومی است و عدم درج جزئیات منابع و هزینه های قانون هدفمندسازی یارانه ها عملا امکان تحلیل آن را از بین برده است.

پیشنهاد مرکز تحقیقات

بازوی پژوهشی مجلس در آخرین ارزیابی خود از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد بخش مربوط به هدفمندی یارانه ها علاوه بر مشکلات سال های گذشته دارای مشکلات جدیدی است و به نظر این دستگاه کارشناسی، رای مجلس به مفاد تبصره ۸ توصیه نمی شود. مرکز تحقیقات در ادامه با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف بنزین و سایر ملاحظات، پیشنهاد کارشناسی خود را مبنی بر اختصاص سهمیه قابل مذاکره بنزین به سرپرستان خانوار ارائه کرد. بر این اساس، با توجه به تحقق نیافتن اهداف عدالت در توزیع یارانه ها، لزوم مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق با روش فعلی توزیع یارانه بنزین، بازوی پژوهشی مجلس، توجه به عدم رعایت یارانه را پیشنهاد کرده است. سیاست های قیمتی در خصوص تامین بنزین با رویکرد توزیع مجدد یارانه ها.

در این پیشنهاد اصلاحی، دولت مکلف است از ابتدای خرداد ۱۴۰۳ به ازای هر نفر ۱۵ لیتر بنزین به سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو اختصاص دهد که این بنزین از محل سهمیه خانوارهای دارای ۳ خودرو و بیشتر تامین می شود. حذف شده است و امکان تبادل آن وجود خواهد داشت. در این اقدام قیمت بنزین در هیچ یک از نرخ های سهمیه ای و آزاد افزایش نخواهد یافت. بر اساس این پیشنهاد، دولت موظف است سهمیه سابق تا دو دستگاه خودروی سواری در خانوارهای دارای خودرو و همچنین سایر سهمیه ها شامل خودروهای عمومی، وانت و موتورسیکلت را حفظ کند. پیش از این برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز به این طرح اشاره کرده بودند و وزیر اقتصاد نیز در اظهارات قبلی خود به این موضوع پرداخته بود.

مشکل جدید در بودجه

بر اساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس، دو ایراد عمده به لایحه بودجه وارد شده است. اولاً طبق روال نادرست و بر خلاف اصول قبلی، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دریافت ها و پرداخت های سازمان هدفمندی یارانه ها از شمول منابع عمومی خارج و مشمول تبصره ۸ قانون اساسی شد. مقاله با سقف ۷۵۸ هزار میلیارد تومان.

ایراد دوم نیز به این نکته برمی گردد که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ جزئیات ارقام تشکیل دهنده منابع و سهم هر هزینه درج نشده است و این لایحه فاقد شفافیت در این بند است. به عبارت دیگر بودجه هدفمندی یارانه ها به دلیل نبود جزئیات مشخص غیرقابل تحلیل است. به هر حال، گره زدن سیاست های انرژی و درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی انرژی به سیاست های رفاهی، مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

عدم ورود هدفمند به منابع عمومی، بودجه دولت را با خطای بزرگ مقایسه و تحلیل می کند. لازم به ذکر است که گردش درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی از کانال سازمان هدفمندی یارانه ها منجر به تشکیل خزانه دوم در کنار خزانه داری کل کشور می شود.

قانونی برای شکستن

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ حاکی از آن است که قرار است یکی از ایرادات معمول بودجه در هدفمندی یارانه ها در سال آینده نیز تکرار شود. بر این اساس اگرچه با تصویب برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۴، دولت مکلف شد منابع و مصارف قانون هدفمندسازی یارانه ها را در جدولی جداگانه ذیل سقف کلی منابع و مصارف لایحه بودجه، از سال ۱۳۹۵ درج کند. تا امروز این منابع و مصارف همواره خارج از سازوکار منابع عمومی بوده و در تبصره ۱۴ قانون بودجه سنواتی آمده است. این رویه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز ادامه یافته و مورد انتقاد بازوی پژوهشی مجلس قرار گرفته است.

به نظر می رسد با توجه به الزام قانونی دولت، این رفتار در بودجه ۱۴۰۳ مانند سال های گذشته هیچ توجیهی ندارد. بالاخره در نظر گرفتن حقوق ۳ درصدی برای ساماندهی هدفمند یارانه ها توسط بانک مرکزی، تحریف سیاست پولی و تورم است. از همه مهمتر اینکه تخصیص ۴۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده های جانبی گاز به منابع هدفمندی یارانه ها ربطی به قانون هدفمندی یارانه ها ندارد و برخلاف مصوبه مجلس در برنامه هفتم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا