ترندهای روز

پیش از اختراع خمیر‌دندان، یخچال، عینک و دستمال‌توالت مردم چه کار می‌کردند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ما به سادگی وجود بسیاری از چیزهایی را که امروزه استفاده می کنیم، مسلم می دانیم.

آیا می توانید دنیایی را بدون خمیر دندان، یخچال، لیوان مطالعه و دستمال توالت تصور کنید؟

در این مقاله به این چهار مورد و روش های جالبی که انسان ها قبل از اختراع داشته اند می پردازیم.

مردم قبل از اختراع خمیر دندان، یخچال، لیوان و دستمال توالت چه می کردند؟موادی که مردم در زمان های قدیم برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند با خمیردندان های امروزی متفاوت بود.

خمیر دندان

خمیر دندان به شکلی که امروزه می شناسیم در قرن نوزدهم ساخته شد و اولین تولید انبوه آن در سال ۱۸۷۳ در بطری های شیشه ای بود و در حدود سال ۱۸۹۰ بود که به صورت لوله ای عرضه شد.

اگرچه ممکن است فکر کنید قبل از اختراع خمیر دندان، دندان افراد آسیب دیده و کرم خورده بود، اما تعجب آور خواهد بود که بدانید بسیاری از افراد در آن زمان سعی می کردند به خوبی از دندان های خود مراقبت کنند.

به نظر می رسد اولین “خمیر دندان” حدود ۷۰۰۰ سال پیش ساخته شده باشد. پودرهای دهان و دندان که برخی از مردمان قدیم برای تمیز کردن دندان استفاده می کردند و از مواد مختلفی ساخته می شدند.

محققان کشف کرده اند که خمیر دندان یونانیان و رومیان باستان از پودر استخوان، پوسته تخم مرغ و مر (نوعی صمغ طبیعی یا سقز) تشکیل شده بود و در چین باستان از جینسینگ، نعناع و حتی نمک استفاده می کردند.

چوب های جویدنی به نام میواک و تهیه شده از گیاهان در عربستان، بابل، یونان و روم برای بهداشت دهان و دندان استفاده می شد. شاخه مسواک جویدنی یا چوبی (تکه ای از درختی به نام اراک یا مسواک) هنوز در برخی کشورها استفاده می شود.

عینک

مردم قبل از ظهور عینک چه می کردند؟

اعتقاد بر این است که مشکلات بینایی انسان در طول زمان به طور اساسی تغییر کرده است. محققان معتقدند نزدیک بینی احتمالا همیشه در بین نخستی ها وجود داشته است، اما با افزایش خواندن و نوشتن، میزان نزدیک بینی به طور ناگهانی افزایش یافته است.

با این حال، شواهد نشان می دهد که فناوری بزرگنمایی قبل از وجود عینک ایجاد شده و محبوب بوده است. محققان بر این باورند که عدسی ها یا عدسی هایی که از کریستال های سنگی یا کوارتز ساخته می شدند، مانند عدسی های ویسبه و نمرود (لایارد) برای مصارف مختلفی استفاده می شدند. یکی از نظریه ها این است که از عدسی ها برای مطالعه استفاده می شده است و برخی دیگر معتقدند که صاحبان مشاغل و صنعتگران مختلف از آن برای مشاهده جزئیات و کارهای کوچک استفاده می کردند و گروهی معتقدند که از این عدسی ها در ساخت تلسکوپ استفاده می شده است.

اولین عینک‌هایی که می‌توان روی چشم گذاشت در قرن سیزدهم در شمال ایتالیا ساخته شد، اما تولید عینک‌هایی که امروزه می‌شناسیم تا قرن‌های ۱۷ و ۱۸ طول کشید.

یخچال

از حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش که کشاورزی گسترش یافت و رواج یافت و شکار برای تهیه غذا به تدریج فراموش شد، انسان ها به دنبال راه هایی برای تازه نگه داشتن غذا بودند. روش های مختلفی برای نگهداری مواد غذایی برای جلوگیری از فساد و بیماری زایی آن مانند نمک پاشی، خشک کردن، دود کردن، نمک پاشی و تخمیر استفاده می شد. برخی از این روش ها هزاران سال قدمت دارند.

بشر در طول قرن ها راه حل های مختلفی برای نگهداری مواد غذایی از جمله دفن آن در زیر خاک پیدا کرده است، به این ترتیب مواد غذایی از نور خورشید، گرما و اکسیژن، سه عاملی که سرعت فساد مواد غذایی را افزایش می دهند، محافظت می شود. گروهی از انسان ها نیز غذای خود را در مکان های خنک مانند اعماق غارها، رودخانه ها و نهرها، داخل دیوارهای چوبی یا زیرزمین ها و زیرزمین ها ذخیره می کردند.

در قرن نوزدهم بود که اولین یخچال های طبیعی که اجداد یخچال های امروزی بودند در انگلستان پدیدار شدند. اولین یخچال برقی خانگی توسط مخترع آمریکایی Fred W. Weld در سال ۱۹۱۳ ساخته شد.

مردم قبل از اختراع خمیر دندان، یخچال، لیوان و دستمال توالت چه می کردند؟با معرفی لوله های دستمال توالت در سال ۱۸۵۷، نیاز به روش های دیگر مورد استفاده در توالت ها مانند چوب روزنامه و ذرت کاهش یافت.

دستمال توالت

در توالت های عمومی روم باستان از ترسوریوم استفاده می کردند، چوب بلندی که اسفنجی به آن وصل می شد. پس از استفاده از ترسوریوم، آن را با قرار دادن آن در سطلی پر از آب یا سرکه تمیز می کردند.

یونانی ها و رومی ها نیز از وسیله دیگری به نام پسوی استفاده می کردند که یک قطعه کوچک گرد سنگ یا سرامیک بود که به جای دستمال توالت استفاده می شد. یک فنجان متعلق به قرن ششم قبل از میلاد تصویری از مردی دارد که از پزو استفاده می کند.

یونانیان و رومیان باستان تنها پیشگامان در زمینه توالت نبودند. همچنین در کاوش‌های باستان‌شناسی در نزدیکی جاده ابریشم در چین نشانه‌هایی پیدا شده است که نشان می‌دهد چوب‌های تمیزکننده مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش. این چوب ها بیشتر از چوب بامبو یا بامبو ساخته می شدند که روی آن ها پارچه ای بسته می شد.

دستمال توالت در زمان های مختلف به طور گسترده در نقاط مختلف جهان در دسترس بود. دستمال توالت ساخته شده از الیاف برنج در سال ۱۳۹۳ میلادی برای خاندان سلطنتی چین تولید انبوه شد. در مقایسه، در سال ۱۸۵۷ بود که آمریکا اولین تولید انبوه دستمال توالت آمریکایی را، بیش از ۴۵۰ سال بعد، آغاز کرد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا