اقتصاد جهان

پیش بینی افزایش 900 هزار بشکه ای تقاضای نفت جهان

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد به دلیل تقاضای ضعیف در چین، تقاضای جهانی نفت امسال کمتر از حد انتظار رشد خواهد کرد. به گفته این آژانس، تقاضای نفت در دهه جاری ثابت خواهد ماند.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این رقم به ۷۰۰۰۰ بشکه در روز می رسد که ۷.۲ درصد کمتر از پیش بینی قبلی آژانس است.
تقاضای ضعیف در چین و سرعت انتقال به سوخت های پاک تر از جمله عواملی خواهد بود که تقاضای نفت را کاهش می دهد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز پیش بینی خود از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ را کاهش داد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: با توجه به کندی رشد تقاضای نفت در چین و همچنین افزایش یا کاهش جزئی تقاضا در سایر کشورها، رشد تقاضای جهانی نفت تا پایان دهه جاری ثابت خواهد ماند.
قیمت نفت در بحبوحه نگرانی ها در مورد تقاضای جهانی کاهش یافته است. نفت خام برنت این هفته به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۱ بود و اکنون در حدود ۷۲ دلار در هر بشکه معامله می شود.
چین سال ها موتور رشد مصرف نفت در جهان بوده است، اما رشد اقتصادی ضعیف آن کشور و گذار به خودروهای برقی شرایط مصرف انرژی را در دومین اقتصاد بزرگ جهان تغییر داده است.
انتظار می رود تقاضا در چین در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یابد که از ۴۱۰۰۰۰ بشکه در روز در ژوئیه بیشتر است.
اما اوپک رشد تقاضای ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز را در سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرده است. تفاوت بین پیش بینی اوپک و آژانس بین المللی انرژی برای رشد تقاضا در سال جاری یک درصد تقاضای جهانی است.
به گفته آژانس بین المللی انرژی، تقاضا در سایر اقتصادهای بزرگ نیز تحت فشار قرار گرفته است. مصرف بنزین در ایالات متحده، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
این آژانس پیش بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵ را بدون تغییر ۹۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. اوپک رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵ را ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.
انتهای پیام/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا