فرهنگ و هنر

پیش بینی بازار سهام این هفته/ آیا بورس تهران حسابی رونق می‌گیرد؟


افق میهنی –

بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش ۳۶ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد و خروج ۹۱۲ میلیارد تومانی پول واقعی از سهام مواجه شد. در این هفته، تراز شاخص کل ۲۲ صد درصد کاهش یافت و تراز شاخص هم وزن بورس تهران نیز ۳۳ درصد نسبت به سطح پایانی هفته گذشته کاهش یافت.

بورس تهران در ابتدای هفته جاری شاهد خروج ۱۷۰ میلیارد تومانی پول واقعی از سهام و افزایش مالکیت واقعی در صندوق های با درآمد ثابت با محدودیت یک درصدی در دامنه نوسان بود. ارزش معاملات خرد که در پایان هفته گذشته در سطح ۱ تا ۲ همتی قرار داشت. در اولین روز هفته جاری در همین حد بود و روز یکشنبه تعادل ۱۶۴۶ میلیارد تومانی را تجربه کرد و روز چهارشنبه یکی از شدیدترین رکودهای معاملاتی را در بورس اخیر به ارزش ۱۶۳۲ تجربه کردیم. میلیارد تومان. در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با ۳۶ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به سطح ۱۶۸۳ میلیارد تومان رسید.

در هفته اول مردادماه شاهد کاهش ۶۰۰ میلیارد تومانی مالکیت کدهای واقعی و در هفته دوم بودیم. مرداد ماه را با خروج ۲ هزار و ۶۳ میلیارد تومان پول واقعی از سهام به پایان رساندیم. در هفته گذشته ۲ هزار و ۱ میلیارد تومان پول واقعی دیگر از بورس خارج شد و در این هفته شاهد خروج ۹۱۲ میلیارد تومانی پول واقعی از بورس تهران بودیم. تراز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته گذشته روی رقم ۲ میلیون و ۲ هزار و ۵۸۰ واحد بسته شد و در آخرین روز هفته جاری به سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۱۱۸ واحد کاهش یافت و به ثبت رسید. بازده منفی ۲۲ صد درصد شاخص کل هم وزن بورس اوراق بهادار تهران نیز در این هفته نزدیک به ۳۳ درصد کاهش یافت و در رقم ۶۳۳ هزار و ۱۴۸ واحد قرار گرفت.

بازار سهام پس از تشدید تنش های سیاسی و نظامی در خاورمیانه در سال ۱۰ مرداد این ماه با تشدید روند نزولی شاخص های سهام و خروج پول واقعی مواجه بود. سازمان بورس با دو روز تاخیر محدوده قیمتی اوراق سهام را به مثبت و منفی یک درصد تغییر داد تا از سرعت ریزش شاخص های بورس بکاهد اما با دور جدید ثبت نام خودرو، سطح حمایتی شد. ۲ میلیون واحدی شاخص کل نیز در روز دوشنبه هفته جاری کاهش یافت. به طوری که شورای عالی بورس تهران به دنبال راهکارهای دیگری برای حمایت از بورس است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از شروع هفته گذشته مرداد ماه

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته مرداد ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۶۳۰ هزار واحدی شاخص هم وزن آغاز می کند. بورس تهران هفته آینده را با اعلام حمایت ۵۰ درصدی بانک ها از بورس و خبر بیمه جدید سهام همراه با کاهش محدودیت های نوسان قیمت آغاز می کند. معاملات سهام در روز چهارشنبه نیز حاکی از تاثیر ضعیف اخبار مثبت منتشر شده بود که به نظر می رسید دامنه نوسانات را محدود می کند. پیش بینی تحلیلگران نشان می دهد که با کاهش حدود نوسان قیمت در بورس، روند معاملات هفته آینده با رشد تراز شاخص های سهام آغاز می شود.

با این اوصاف، با رشد تراز شاخص های بورسی، احتمال افزایش جزئی در ارزش معاملات خرد در هفته آینده وجود دارد. اگر تنش ها در خاورمیانه تشدید نشود، بورس تهران می تواند در هفته آینده بازدهی خوبی را تجربه کند و تا حدودی عقب ماندگی اخیر خود را جبران کند. اما با توجه به ادامه ثبت نام خودرو، احتمال ورود نکردن سرمایه واقعی قابل توجه به بورس تهران زیاد است.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا