اخبار اقتصاد ایران

پیش بینی بازار مسکن در تابستان

کاهش قابل توجه تعداد معاملات مسکن و فاصله بین قیمت پیشنهادی مالکان و قیمت ملک اصلی ترین چالشی است که در حال حاضر بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می کند.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که معاملات بازار مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۳ بار دیگر وارد رکود شده است.

در این بین برخی از مشاوران املاک فعال در بازار و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند قیمت های پیشنهادی مالکان با قیمت واقعی ملک فاصله زیادی دارد. پدیده ای که می تواند در درازمدت نظم این بازار را به هم بزند.

تمایل بازار مسکن به قیمت‌ها زیاد است

منصور غیبی، کارشناس بازار املاک درباره علت تفاوت قیمت های پیشنهادی در بازار املاک با قیمت واقعی ملک گفت: در بازار املاک شاهد تفاوت قیمت پیشنهادی هستیم. علت این پدیده و مهمتر از آن علت تداوم این شکاف به چند عامل مهم بستگی دارد.

وی در این خصوص افزود: اولاً ماهیت بازار مسکن این است که چسبندگی قیمت در آن نسبت به سایر بازارهای مالی شدیدتر است و تمایل به حفظ قیمت در صورت جهش بسیار بیشتر از بازارهای مالی است. بازارهای موازی.”

انتظارات تورمی قیمت مسکن را در سطوح بالا نگه می دارد

غیبی همچنین توضیح داد: دومین عامل در این زمینه انتظارات تورمی و نگرانی های ناشی از آن است که بیشترین تاثیر را بر بازار مسکن دارد و مسکن به عنوان مهم ترین و با ارزش ترین دارایی مردم از این نظر متاثر است.

شکاف قیمت مسکن معاملات را متوقف کرده است

این کارشناس مسکن درباره تاثیرات شکاف قیمتی در بازار مسکن نیز گفت: شکاف قیمتی باعث شده برخی از سرمایه گذاران حوزه مسکن نتوانند مسکن را با قیمت دلخواه خود به بازار عرضه کنند. از سوی دیگر برخی نیز نگران هستند که در صورت فروش ملک خود نتوانند جایگزین مناسبی برای آن از نظر قیمت و شرایط بازار پیدا کنند. در نتیجه فروش را متوقف کردند.»

رانندگان بازار مسکن خاموشند

غیبی همچنین خروج دلالان از بازار مسکن را یکی دیگر از چالش های این حوزه دانست و تصریح کرد: در این مقطع بازار مسکن به عنوان یک کالای تجاری بین دلالان و دلالان با مشکل مواجه است و ثروتی به آن تزریق نمی شود. “

وی با تاکید بر اینکه خروج دلالان از بازار مسکن خبر خوبی است، افزود: متأسفانه باید گفت که بازار مسکن همواره با حضور دلالان رونق دارد. همچنین تورم ارز به طور کلی باعث افزایش خرید و فروش ملک می شود.»

وی افزود: البته این موارد ناشی از خلاء برنامه های موثر و عملیاتی نظام اقتصادی حاکم است که باید اصلاح شود.

پیش بینی بازار مسکن در تابستان

غیبی همچنین در خصوص پیش بینی بازار مسکن در تابستان گفت: به نظر می رسد با پایان فصل امتحانات خرداد ماه رونق بیشتری در بازار مسکن وجود داشته باشد و از سوی دیگر با افزایش قطعی در بازار مسکن مواجه خواهیم شد. تقاضا در بازار اجاره

کارشناسان معتقدند بازگشت معاملات به بازار مسکن محوری ترین اقدامی است که دولت باید در این زمینه انجام دهد.

ادامه توقف معاملات در بازار به همراه روند صعودی قیمت ها که در آمارهای میدانی و رسمی قابل مشاهده است، رکود تورمی را به دنبال خواهد داشت که آثار منفی آن تا مدت ها از این بازار پاک نخواهد شد. زمان./خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا