اخبار بورس

پیش بینی بورس در ابتدای سال ۱۴۰۳

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامیکی از مخرب ترین سیاست های اقتصادی در چند وقت اخیر افزایش شکاف بین دلار نیما و دلار آزاد است. پیش از این، زمانی که صادرات نفتی و غیرنفتی در کمترین حد ممکن بود، فاصله زیادی بین نرخ دلار نیما و آزاد وجود داشت. در سال گذشته که صادرات نفت قابل توجه بود، دیگر هیچ توجیهی برای افزایش شکاف قیمت دلاری سامانه نیما با بازار آزاد وجود ندارد.

اخیرا که شکاف ارزی بیشتر شد، عمدتاً ارز صادراتی به واردات یا خروج سرمایه تبدیل شد، اما شکاف بین نرخ نیما و آزاد باقی ماند و حتی به حداکثر خود رسید و این مشکل شبیه رانت به واردات و سریال Die Demand است. برای دریافت ارز از سامانه افزایش یافته است. در چنین شرایطی بخشی از این دلارها به بهانه واردات از کشور خارج می شود.

محمود مرادی به بازار گفت: با توجه به رشد ارز و همچنین اقتصاد جهانی شاهد افزایش انتظارات تورمی هستیم. به نظر می رسد دلیل خرید طلا این روزها چشم انداز افزایش قیمت یا ارز طلا باشد. این ارز به بالاترین حد خود رسیده است و مدل معاملاتی برای حفظ آن در این محدوده طراحی شده است. البته با فرا رسیدن تعطیلات سال نو معمولا تقاضا برای ارز افزایش می یابد و به همین دلیل روند افزایشی ادامه دارد.

در این سناریو اگر گروه دیگری پس از گروه خودرویی تحت تاثیر اخبار تمدید، نقل و انتقال و… رشد کنند، با توجه به رشد نرخ ارز، گروه بانکی و نمادهای صادراتی مورد توجه قرار خواهند گرفت. در واقع با نزدیک شدن به پایان سال و اعلام نرخ ارز بانک ها و سایر اخبار این گروه، نمادهای بانکی را نیز می توان به سایر نمادهای با نرخ بالای تراکنش اضافه کرد.

باقی نمادهای اصلی از جمله پالایشگاه ها نیز با افزایش قیمت نسبتا ارزان و احتمال انتشار اخبار مثبت در روزهای آینده مواجه شدند. نمادهای پتروشیمی نیز اخیرا شاهد حجم معاملات بالایی بوده اند. این مشکل به دلیل جذابیت خرید سهام صادراتی پس از انتشار خبر لغو مالیات صادراتی کالاهای خام و نیمه خام و خرید نمادهای صادراتی بود.

تعیین نرخ ارز در بازار سرمایه

از نظر بازار می تواند در کوتاه مدت بر دوش سه دسته اخبار و رویدادها سوار شود و مسیر بهتری را در روزهای آینده ترسیم کند که قطعا اولین و مهمترین این اخبار است. قیمت ارز است. از آنجایی که این جریان باعث شد تا پول پرقدرت در نمادهای پتروشیمی به دلیل احتمال تغییر نرخ ارز به چشم بیاید، جریان نقدی قوی روی آنها شکل گرفت.

در نهایت، بازار و جریان پول به جهت ارزش توجه خواهد کرد. به همین دلیل بازار می تواند در ابتدا با گروه صادراتی پیشروی کند و به تدریج نمادهای دیگر و کوچک بازار را به همراه داشته باشد و تحولات مختلف نمادهای اصلی اساسی در راستای این جریان بازار ظاهر شود.

مهمترین و مشخص ترین تصمیم سیاست گذار و دولت در رابطه با بازار سرمایه است تعیین نرخ ارز است. بسیاری بر این باورند که در غیاب اخبار منفی، حتی اخبار ریز و جزئی مثبت نیز می تواند شور و نشاط و جو مثبت ایجاد کند و بازار را به سمت بهبود سوق دهد. این تداوم و انتشار هر روز خبرهای خوب برای بازار، اتفاق مهمی است که از نظر روانشناسی می تواند تاثیر بسیار ویژه و خاصی بر بازار بگذارد.

آلبرت بوغوزیان با اشاره به نقش دلار در انتظارات تورمی در اقتصاد گفت: در حال حاضر به نظر می رسد دلار در سال آینده بازار را در دست بگیرد و تحولات آن اتفاقات مهمی را برای بازار رقم بزند. تورم توجه و ثروت بازار سرمایه را به خود جلب می کند، اما سرعت اثرگذاری و نحوه انتقال اثر این رشد به بازار بستگی به رفتار سیاست گذار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به نظر می رسد توسعه نرخ ارز در گام اول جسارت خریداران ارز را تقویت کرده است، افزود: در گام بعدی البته فروشندگان ارز را به هیچ قیمتی عرضه نمی کنند. سیاستگذاران از نظر نرخ دلار نامطمئن هستند. و تفاوت فعلی مهمترین رویداد برای بازار است که می تواند بر روند معاملات تأثیر بگذارد.

این نمادها در سال آینده رشد خواهند کرد

بر اساس این گزارش، بورس در پایان سال جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، از یک سو سیگنال نرخ ارز و انتظارات تورمی، از سوی دیگر نقدینگی مورد نیاز شرکت ها برای پرداخت عیدی ها وجود دارد. و تسویه پایان سال منجر به افزایش موجودی شده است. . این در حالی است که در فضای کنونی معاملات، نمادهای بانکی، پتروشیمی، پالایشی و سایر نمادهای تک صادراتی تحت تاثیر نرخ ارز در ابتدای سال ۱۴۰۳ قابلیت رشد بالایی پیدا کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا