اخبار بورس

پیش بینی بورس شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامبر اساس آخرین گزارش ها، شاخص کل در راستای رفتار روز گذشته با افت ۱۲۹۶ واحدی مواجه شد که معادل ۰.۰۶ درصد این شاخص است. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه روی دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد قرار گرفت. میانگین موزون بازار در پایان معاملات دیروز نیز با افت ۴۴ واحدی معادل ۰.۰۱ درصد از این شاخص به سطح ۷۵۵ هزار و ۲۹۸ واحد رسید. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران معاملات این هفته با روندی منفی آغاز و به پایان رسید.

در این هفته برخلاف انتظار، نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد از بورس خارج شد. با وجود این روند نزولی، ارزش معاملات خرد در سطح ۴۵۰۰ میلیارد تومان حفظ شد. این در حالی است که ماه های قبل از آذرماه ارزش معاملات خرد در سطح ۲ میلیارد تومان بود

آیا بازار سهام شروع به روند صعودی کرده است؟

مقایسه اعداد هفته جاری با قبل از آذرماه نشان می دهد که با وجود افت بازار سهام، بسیاری از سهامداران انتظار دارند بازار سهام دوباره رشد کند و این موضوع ممکن است بر معاملات هفته آینده تأثیر بگذارد.

از نظر فنی، شاخص بورس در محدوده اصلاحی به نظر می رسد، اما نمی توان نقطه پایانی این اصلاح را دقیقاً تعیین کرد. با همه اینها می توان گفت هفته آینده بازار سهام متعادل و متفاوت از بازار منفی هفته جاری خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار تصور می کنند که یک روند صعودی در بازار سهام پس از یک مرحله اصلاح کوتاه مدت آغاز خواهد شد. از منظر فنی پیش بینی می شود روند نزولی شاخص بورس در محدوده دو میلیون تا ۱۵۰ هزار واحد به پایان برسد.

ضمناً باید در نظر داشت که هر ساله در اواخر سال نقدینگی وارد بورس می شود و همین عامل باعث رشد شاخص های بورس می شود. از سوی دیگر، برنامه های سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها نیز می تواند تاثیر مضاعفی بر شاخص های بورس داشته باشد.

بر اساس اخبار تایید نشده، برخی شرکت های بزرگ صنعتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های بورس را به پیشنهاد سازمان بورس تایید کرده اند و به سرعت این پیشنهاد را در هیات مدیره شرکت های خود به تصویب خواهند رساند. با توجه به نفوذ این شرکت های بزرگ در بورس، اجرای این برنامه ها پیش بینی می شود همچنین تاثیر مثبتی بر شاخص بورس دارند./ افکارنیوز

شاخص کل در کدام کانال نوسان دارد؟

«پیام الیاس کردی» توضیح داد: شاخص کل در حال حاضر بالای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد و زیر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است. در صورت وجود اخبار مثبت سیاسی، بازار به سمت مرز بالایی یعنی حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد می رود، اما اگر بد باشد، روی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد باقی می ماند. بین این نقاط شاخص کل قرار دارد و به نظر من در حالت خنثی و بی وزن است.

پیش بینی سهام در هفته آینده

بر اساس پیش بینی الیاس کردی، هفته آینده برخلاف هفته گذشته، بورس ابتدا مثبت می شود، اما به تدریج آرام می شود و در نهایت در پایان هفته متعادل می شود.

بازار سرمایه را می توان از جهتی دیگر با نگاه بلندمدت، یعنی از رشد قیمت دلار در بازار آزاد پیش بینی کرد. در حال حاضر سیاست بانک مرکزی مبادلات بی قید و شرط ارز است که منجر به افزایش نیروهای نزولی در بازار شده است و با فعال بودن موتور تورم، بازارها در سطحی که باید باشند نیستند و زودتر یا بعداً با تورم همراه می شوند. با این بازنمایی می توان گفت تصمیم سیاست گذار برای نرخ های فعلی ارز جدی است و بورس با همین روند سال را به پایان خواهد رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا