فرهنگ و هنر

پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، روزهای سیاه بورس تمام می شود؟


افق میهنی –

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان با بیان اینکه بازار سرمایه از دیرباز ارزشمند بوده است، گفت: حمایت های دولت باعث صعودی شدن بورس می شود.

حمایت دولت روند بورس را افزایش می دهد

مصطفی امید قائمی با بیان اینکه اخبار دلگرم کننده ای وجود دارد، گفت: کاهش نرخ سود، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها و اوره از جمله اقدامات مثبتی است که برای حمایت از بازار سرمایه انجام شده است.

وی دغدغه‌های امنیتی و سیاسی، برگزاری انتخابات آمریکا و تحریم‌ها را از جمله موانع موجود برشمرد و افزود: با توجه به این مسائل، دولت با چالش‌های زیادی مواجه است و راه سختی برای حل مشکلات پیش رو دارد.

نقش مهم حمایت های دولت در رونق بازار سرمایه

امید قائمی اراده دولت برای حمایت از بازار سرمایه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بازار سرمایه از دیرباز ارزشمند بوده و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است، اما دولت باید ضمن کاهش ریسک های موجود، حمایت قابل توجهی از این بازار داشته باشد. “

وی درباره صنایع ارزشمند بازار سرمایه نیز توضیح داد: صنایع پتروشیمی و پالایشی از جمله صنایعی هستند که به نقاط ارزشمندی رسیده اند و جاذبه لازم برای سرمایه گذاری را دارند.

امید قائمی درباره صنعت خودرو نیز افزود: صنایع خودروسازی نیز به شرط رفع موانع و مشکلاتی مانند تامین برق ارزش لازم را خواهند داشت.

هفته تلخ تالار شیشه ای با افت ۱۰۷ هزار واحدی شاخص کل

بازار سهام در هفته دوم مرداد ماه به پایان رسید و نتایج، شاخص های بورس را در مسیر نزولی قرار داد. این روند باعث شد تراز واقعی پول در بورس منفی شود و بیش از ۷۸۲ میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شود.

معاملات هفته دوم مردادماه به پایان رسید و نتیجه، شمع هفتگی شاخص های بورس را نزولی کرد. به طوری که شاخص کل طی چهار روز معاملاتی هفته جاری با افت ۴.۹۴ درصدی مواجه شد و در پایان معاملات امروز از ارتفاع دو میلیون و ۱۸۱ هزار واحدی در پایان هفته گذشته به دو میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید.

این روند در شاخص وزن برابر نیز دیده شده است. به طوری که شرکت های کوچک و متوسط ​​بورس در این هفته به طور میانگین ۵.۳۳ درصد کاهش قیمت داشتند و حمایت ۶۶۴ هزار واحدی را از دست دادند. در نهایت تابلوی بورس تهران شاخص هم وزن ۶۵۷ هزار واحدی را به نمایش گذاشت.

همچنین باید گفت طی چهار روز معاملاتی هفته جاری، بازار سهام روزانه به طور میانگین ۸.۱ میلیارد سهم افزایش یافت و ارزش آن معادل ۳۵۵۳ میلیارد تومان بود. لازم به ذکر است در هفته جاری حدود دو هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شده است.

بورس هفته اول مرداد در یک نگاه

شاخص های معاملاتی بورس در اولین روز هفته کاهش یافت. به طوری که شاخص کل و شاخص هم وزن به ترتیب ۰.۶۶ و ۰.۴۱ درصد کاهش یافت.

روز دوشنبه فشار فروش افزایش یافت و دو شاخص اصلی با افت شدیدتری مواجه شدند. به طوری که شاخص کل ۱.۳۵ درصد کاهش و شاخص هم وزن ۱.۲۱ درصد کاهش یافت.

روز سه شنبه فشار فروش اندکی کاهش یافت. روز سه شنبه افت شاخص های بورس متوقف نشد و شاخص کل ۰.۵۳ درصد و شاخص هم وزن ۰.۶۴ درصد کاهش یافت. با وجود این، در آخرین روز هفته، شاخص های بورس با شدت بیشتری به روند نزولی ادامه دادند و شاخص کل و شاخص هم وزن به ترتیب ۲.۴۶ و ۳.۱۱ درصد کاهش یافتند.

پیش بینی بازار سهام فردا شنبه سیزدهم مرداد ماه ۱۴۰۳

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پولز بورس پاسخ داد:

بورس اوراق بهادار تهران تیر ماه تحت تاثیر شهادت رئیس دولت سیزدهم و انتخاب رئیس جمهور قرار گرفت. اما توانست بازدهی مثبتی را ثبت کند. با وجود روی کار آمدن دولت چهاردهم، بازار سرمایه چه شرایطی خواهد داشت؟ هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال شرایط بازار سرمایه در دومین ماه تابستان را تشریح می کند.

پیش بینی بازار سهام مرداد ۱۴۰۳

شاخص کل بورس در اولین ماه تابستان ۶.۲۶ درصد، شاخص کل هم وزن نیز ۴.۲ درصد افزایش یافت و در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز ۱.۹ درصد افزایش یافت.

نکته قابل توجه اینجاست تیر ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان از بازار خارج شد و میانگین ارزش معاملات ۳ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان بود.

آخرین ماه بهار بود که خبر شهادت رئیس دولت سیزدهم اعلام شد و پس از آن دولت به صورت موقت اداره شد و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری در دو دوره برگزار شد و مسعود بیزیکیان توانست پیروز شود. این مسابقه بازار سرمایه دو تا سه روز قبل از پیروزی مسعود مزیکیان واکنش مثبتی نشان داد. اما در نهایت دوباره قرمز شد.

پیش بینی جدید بازار سهام مرداد ۱۴۰۳

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حین ورود مرداد یک ماهی است که برخلاف انتظار اکثر فعالان بازار سرمایه، بازار با فشار فروش آغاز شد و با گذشت زمان شرایط بدتر شد و فشار فروش در پایان ماه تشدید شد.»

وی ادامه داد: در آخرین روز تیرماه صندوق های حمایتی خرید چندانی در بازار نداشتند، بازار سرمایه یکی از تلخ ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت؛ اما دلیل آن چه بود، بهتر است دلایل این موضوع را جستجو کنید. رفتار بازار سرمایه قبل از اینکه به هر تحلیلی بی اساس بپردازیم متاسفانه حافظه کوتاه مدت برخی افراد تا دیروز به قهقراهای کاذب متوسل می شدند و می گفتند که اگر پزشکان رای بدهند، چنین می شود بازار سیلی محکمی زد و دست محکمی بر تحلیل های ساختگی و بی اساس!»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: این روزها با دویدن دوباره قصد سوء استفاده از تحلیل های جعلی گذشته را دارند و گزارش های فصلی و برتری ها را ارائه می دهند و گاهی از قیمت های جهانی و نرخ دلار صحبت می کنند! بله، یکی از مشکلات بازار ما نبود مشاور سرمایه گذاری خبره است و هرکسی می تواند در فضای مجازی خود را معرفی و تحلیل کند!

خاوری گفت: از سوی دیگر شنبه گذشته بود که خبر پذیرش پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس به بازار رسید و روز یکشنبه تاپیکو به صف خرید پیوست و شستا نیز با اقبال خریداران مواجه شد؛ اما روز چهارشنبه پس از پایان زمان معاملات، گزارش شد که سود ۳۵ همتای این پالایشگاه در سال گذشته به ۱۰ همتا کاهش یافته است ادامه ماجرا با وجوه اهرمی و… برخلاف انتظار گزارش ها در شرکت های بزرگ آن چیزی نبود که بازار انتظار داشت.

این کارشناس بورس ادامه داد: حدود ۱۰۰ شرکت گزارش های خوبی منتشر کردند و مابقی گزارش ها حرفی برای گفتن نداشتند، گزارش ضعیف شپنا فشار فروش را در اهرمی افزایش می دهد، از طرفی حباب صندوق های اهرمی تقریباً تمام شده و برخی نیز به پایان رسیده است. از این صندوق ها با حباب منفی معامله می شود!

وی تصریح کرد: نسبت اهرمی حدود ۲ به بالای ۲ اکثر این صندوق ها چاقوی دولبه ای است که این روزها به جان صندوق ها و بازار افتاده است و توجه بیش از حد فعالان بازار به این صندوق ها باعث شده است که هر دو صنعت کارگزاری با چالش‌های جدی روبرو شود و رهبر بازار در دست صندوق‌هایی باشد که با نسیمی مسیر را تغییر می‌دهند و کل بازار را به چالش می‌کشند!»

چه عواملی بر بورس تاثیر می گذارد؟

خاوری تاکید کرد: چهار عامل می تواند در بهبود وضعیت فعلی بازار موثر باشد که اولین عامل تشکل های خودرویی است و بازار منتظر اخبار مثبت از این گروه است و اگر خبرهای خوبی از این گروه به بازار ابلاغ شود به زودی دامنه آن خواهد شد. دومین عامل حمایت از بازار، حمایت مادی و معنوی است، حمایتی که تاثیرات آن در گزارش های بعدی در کدال محسوس خواهد بود و این روزها صندوق های حمایتی کمتر فعال هستند بازار و نقش این صندوق ها در تعیین جهت گیری بازار بسیار پر رنگ تر است، اما متاسفانه به نظر می رسد متولیان بازار دست از کار کشیده اند و منتظر حذف هستند.

وی ادامه داد: عامل سوم نرخ نیما است که به نظر می رسد مسیر خوبی را طی کرده است، اختلاف با نرخ بازار آزاد به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و اگر با همین دست ادامه پیدا کند، می توان امیدوار بود که اقتصاد تیم دولت جدید برای تک نرخی شدن ارز جدی است و این بهترین کمک به بازار سرمایه است اما تک نرخی شدن ارز و حذف ارز ترجیحی مشکلات خاص خود را دارد!

این کارشناس در خصوص آخرین عامل نیز گفت: آخرین عاملی که باز هم کذب است و این روزها در محافل بازار مطرح شده، حضور پزشکان در بورس است، نمی دانم برای من حضور پیدا می کنند یا نه، چه اتفاقی اساسی قرار است در بازار سرمایه بیفتد؟

نمایش چهره واقعی بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: این روزها بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است و پول هوشمند منتظر انتخاب کابینه جدید است و به نظر من بازار سرمایه مرداد ماه برزخ در پیش است، نوسانات جزء لاینفک بازارهای مالی است، اگر برای سرمایه خود ارزش قائل باشیم، با استراتژی درست همیشه می توان از ضرر مضاعف جلوگیری کرد. از طرفی با پایان تعطیلات سریال و همچنین در مرداد بازار بدون تعطیلات و بدون محدودیت در دامنه نوسانات چهره واقعی خود را نشان خواهد داد! و با توجه به روند معاملات در بازار سرمایه و بازار اختیار معامله و آتش زدن برخی قراردادها، احتمالا بازار مسیر منطقی تری با رنگ و بوی منفی را طی خواهد کرد.»

به گفته وی، پیش بینی می شود تا زمانی که ارزش و حجم معاملات که از مهمترین عوامل چرخش روندها هستند، به حالت عادی بازگردد، وضعیت بازار سرمایه به همین منوال ادامه داشته باشد.

خاوری گفت: با شروع به کار دولت جدید و اعلام سیاست های احتمالی اصلاحات اقتصادی و تشکیل کابینه و رای اعتماد، در صورت توجه بیشتر به بازار سرمایه، رشد آن ملایم و ملایم خواهد بود، نه رشد شدیدی که بعضی ها در سر دارند، اتفاقاً امسال مجلسی داریم که در آن فقط ۶ نفر در حوزه اقتصاد تحصیل کرده اند فعالان بازار به جای امید به رئیس جمهور حداکثر فشار خود را بر تشکیل فراکسیون بازار سرمایه وارد کنند تا این فراکسیون هر چه زودتر تشکیل شود و در صحن علنی مجلس راهکارهای جلوگیری از آشفتگی را ارائه دهد. در بازار سرمایه هر چه مرکز موسسات سرمایه گذاری برای آنها انجام دهد، مرکز متوهم سهامداران نیز همین کار را می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته در این برهه بازارهای رقیب نیز مانند کابوس روزهای سختی را پشت سر می گذارند که به نظر می رسد اگر قرار باشد سیاست های اقتصادی به درستی اجرا شود، مشخص است که این بازارها جایی برای آن ندارند. جولان و آنها ثبات و آرامش را تجربه خواهند کرد که آرامش و ثبات در این بازارها به خروج پول منجر می شود، این همان درآمد ثابت است که به موقع به بازار ارزشمندتر بروید.

خاوری در پایان گفت: در حال حاضر درد بازار بی اعتمادی و در نتیجه بی پولی و بی حامی است که مغز استخوانش را فشرده و آرامشش را از او گرفته است و هر روز ثروت واقعی است. تغییر با گسترش ضرر و با وعده ورود سوپرمن، بازار رنج می برد!”



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا