اخبار بورس

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲ دی ماه

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامماه گذشته بازار سرمایه به طور کلی روزهای امیدوارکننده و رو به رشدی را تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی دارایی ها تجربه کرد. تجدید ارزیابی، به روز رسانی ارزش تمام دارایی های استهلاک پذیر و غیر قابل استهلاک یک شرکت است. اما این تاثیر چندان طول نمی کشد و کارشناسان بازار سهام انتقادات زیادی را درباره آن بیان می کنند که البته به گفته «فردین آقابزرگی»، کارشناس بازار سرمایه، دلیل آن هم نحوه اجرای آن است. تجدید ارزیابی دارایی ها یک طرح خنثی بود که ارائه شد اما تاثیر مثبتی نداشت.

با کم رنگ شدن اخبار این رویداد، بازار سرمایه آخرین روز کاری پاییز را با کاهش به پایان رساند. در آن روز شاخص های بورس افت کرد و بدین ترتیب شاخص کل به دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد و شاخص هم وزن به ۷۶۱ هزار واحد رسید. بر اساس آخرین گزارش ها حجم معاملات ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و ارزش معاملات کوچکتر ۵ میلیارد تومان بوده است. در آن روز شاخص ورود و خروج پول واقعی منفی بود به طوری که در پایان معاملات روز چهارشنبه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد.

پیش بینی بورس تا پایان سال

چشم انداز فردین آقابوزوری به عنوان یکی از فعالان با سابقه بازار سرمایه مثبت است. به گفته وی، ناملایماتی را در بورس مشاهده کرده ایم و طبیعتاً انتظار داریم که این تصمیمات بر بورس تاثیر منفی بگذارد. اما نکته مهم در اینجا این است که برای سنجش و مقایسه بازارها باید در کنار آنها به بازارهای دیگر نیز نگاه کنیم. به عنوان مثال، چه گزینه های سرمایه گذاری غیر از بورس وجود دارد؟ مستغلات، خودرو، ارز، طلا، کالاهای سرمایه ای و … – همه بازارها پس از عبور از منحنی قیمت و بی ارزش شدن در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ در بخش املاک و خودرو به نقطه رکود رسیده اند. بر اساس اصول علم اقتصاد، بازارها مانند یک ظرف به هم متصل هستند و باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند نه مخالف یکدیگر. اما در اینجا بازار سهام خود را از سایر بازارها متمایز کرده است، یعنی در حالی که بازار سهام از سال ۲۰۱۹ روند نزولی داشته است، در حالی که سایر بازارها روند صعودی داشته اند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه دلایل پتانسیل رشد این بازار را تشریح می کند و می افزاید: کاهش نسبت P/E از ۳۸ در سال ۹۹ به زیر ۶ امروز به معنای پایان است. آذر ۱۴۰۲، افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت ها در نتیجه افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها، افزایش قدر مطلق سود شرکت های سهامی و غیر بورسی ما از سال ۱۳۹۷ تاکنون و همچنین به عنوان رکود سایر بازارها حداقل سه و نیم برابر به نظر من، بازار سهام پتانسیل رشد را دارد، رشدی که نه تنها شامل افزایش بیشتر سود شرکت ها، بلکه در ارزش جایگزینی نیز می شود. ارزش دلاری بازار که کمتر از ۱۵۰ هزار میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار است. این شاخص ها موید این است که روند بازار سرمایه باید افزایش یابد. در حال حاضر تا پایان سال این احتمال وجود دارد که شاخص کل بورس ما به آستانه ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد برسد و ارزش شاخص ما در همین محدوده قرار گیرد.

پیش بینی بازار سهام؛ آماده صعود است، اما به انگیزه جدیدی نیاز دارد

در مجموع بررسی پارامترهای اصلی مؤثر بر فعالیت شرکت‌های بورسی از جمله قیمت جهانی کالاها، نرخ ارز و تورم نشان می‌دهد که پتانسیل رشد در بورس حتی پس از دوره جاری و مبادله سهام و نوسازی ادامه دارد.پیش بینی ادامه روند صعودی بورس دور از انتظار نیست

این در حالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به مختصاتی که در حال حاضر بورس با آن دست و پنجه نرم می کند، به محض اینکه اندکی افزایش پیدا کند، فروشنده و به محض نزول، خریدار وجود خواهد داشت. این اتفاق شرایط تعادلی بازار را نشان می دهد و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد. مگر اینکه اتفاق مثبتی برای متغیرهای کلان بیفتد که در حال حاضر امکان پذیر نیست.

آیا آمارهای بورس امیدوارکننده است؟

مریم محبی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار جهان صنعت گفت: پس از روند نزولی که از هفدهم شروع شد. اردیبهشت ماه امسال شکل گرفت، اکنون روزهای مثبت ادامه رد بازار سهام را تجربه می کنیم. سرانه خرید کالاهای واقعی افزایش و ورود پول واقعی افزایش یافته و شاخص کل بورس نسبت به شاخص هم وزن بازدهی بالاتری دارد.

وی ادامه داد: این اتفاقات پس از گمانه زنی ها مبنی بر کوتاه شدن دوره مورد نیاز برای تجدید ارزیابی دارایی های ثابت شرکت های بورسی از ۵ به ۳ سال رخ داد که به نظر می رسید یکی از محرک های اصلی بورس باشد. ما فرض می کنیم که صنایع بزرگ این روزها تجارت بسیار خوبی انجام می دهند. صنایع کوچک گاهی همچنان منفی هستند و ارزش معاملات به بیش از ۵ همات رسیده است. سرانه پول واقعی نیز افزایش یافته است.

پیش بینی بازار سهام؛ بازار سهام در حال چرخش است

محبی تصریح کرد: همه اینها با اتفاقات ماه های گذشته مقایسه می شود تیر و مرداد ماه را دیده ایم، نشان می دهد که بورس در آستانه رسیدن به نقطه عطف است و می توان پیش بینی کرد که بورس به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. اگر این اتفاقات تا ثبت گزارش های ۹ ماهه شرکت ها در کدال ادامه یابد و این گزارش ها مثبت شود، می توان انتظار داشت که روند مثبت را ادامه دهیم. فراموش نکنیم که یکی از اتفاقات مثبت برای بورس بحث تنش های دریای سرخ بود که در فصل سرد، فصلی که انرژی زیادی نیاز است، رخ داد و شاهد بودیم که قیمت جهانی نفت. همچنین افزایش یافت که باعث مثبت شدن قیمت پالایشگاه ها شد. شاهد تقاضای کند و بالا برای این صنعت بودیم.

رشد بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بنابراین می توان این رویه را با توجه به اینکه از منظر بنیادی بحث تجدید ارزیابی نمی تواند عامل تأثیرگذار اساسی باشد ادامه داد، بلکه تداوم روند پول واقعی و سایر عوامل را می توان به عنوان عوامل تأثیرگذار اساسی شناسایی کرد. در بازار سهام . در صورت عدم ورود عامل منفی به بازار سرمایه و عدم مشاهده مداخله عمدی در بازار، می توان پیش بینی بورس را تا پایان سال روندی کند و روند صعودی مثبت دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا