فرهنگ و هنر

پیش بینی بورس فردا شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳


افق میهنی –

در زیر وضعیت بورس در هفته جاری و پیش بینی بازار سهام در هفته آینده را مشاهده می کنید.

وضعیت بازار سهام در روز شنبه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان روز معاملاتی (شنبه ۱ مهر) با رشد ۱۸۹۳ واحدی به ۲۹۸۸۹۸ واحد رسید.

در جریان معاملات امروز شاخص هم وزن با ۲ هزار و ۱۶۱ واحد افزایش به رقم ۶۸۹ هزار و ۷۶۶ واحد رسید و شاخص هم وزن با یک هزار و ۱۵۳ واحد افزایش به رقم ۳۶۸ هزار و ۲۵۲ واحد رسید.

معامله گران بورس تهران با انجام بیش از ۲۵۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش ۸۴ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال، بیش از ۱۰ میلیون و ۳۷۶ هزار سهم و اوراق بهادار داد و ستد کردند.

نمادهای «فملی، رمینا و شبدیس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فارس، هخشتی، کچاد و شستا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

در این روز شاخص کل ارز ایران ۷۸ واحد افزایش یافت و به ۲۱ هزار و ۹۲۶ واحد رسید.

معامله گران فرابورس با انجام ۱۵۰ هزار و ۷۶۶ نوبت معاملاتی بیش از پنج میلیارد و ۲۱۱ میلیون سهم و اوراق بهادار معامله کردند.

نمادهای “فاذر، زاگرس، شوان، شبسیر، ددانا و بپس” بیشترین تاثیر مثبت و نماد “شرق” بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

وضعیت بازار سهام دوشنبه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه ۲ مهر) با ۱۷ هزار و ۶۱۶ واحد رشد به ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۵۳۷ واحد رسید.

در جریان معاملات امروز شاخص هم وزن با ۶ هزار و ۱۸۷ واحد افزایش به رقم ۶۹۵ هزار و ۹۵۹ واحد رسید و شاخص هم وزن با سه هزار و ۳۰۳ واحد افزایش به رقم ۳۷۱ هزار و ۵۵۸ واحد رسید.

در این روز معامله گران با انجام بیش از ۲۷۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۶۲ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۷۹ میلیون سهم و اوراق در بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد کردند.

نمادهای «فملی، فولاد، فارس، ویملت، پارسان، موعدن و خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در این روز شاخص کل ارز ایران ۱۵۲ واحد افزایش یافت و به ۲۲ هزار و ۷۷ واحد رسید.

معامله گران در فرابورس با انجام ۱۵۵ هزار و ۳۳۶ نوبت معاملاتی بیش از ۴ میلیارد و ۹۱۶ میلیون سهم و اوراق مالی معامله کردند.

نمادهای «زاگورس، خاور، فزار، حسینه، سامان، وسپهر و خدیزال» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

وضعیت بازار سهام در روز سه شنبه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳). مهر) با ۳۶ هزار و ۱۱۲ واحد رشد به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۰ واحد رسید.

در جریان معاملات امروز شاخص هم وزن با ۱۰ هزار و ۳۲ واحد افزایش به ۷۰۵ هزار و ۹۹۲ واحد رسید و شاخص قیمت هم وزن با ۵ هزار و ۳۵۶ واحد افزایش به رقم ۳۶۷ هزار و ۹۱۵ واحد رسید.

معامله گران روز سه شنبه با انجام بیش از ۲۸۵ نوبت معاملاتی به ارزش ۶۸ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال، بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی در بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد کردند.

نمادهای «فولاد، فملی، فارس، شستا، ویملت، شپنا و پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

شاخص کل ارز ایران نیز با ۲۱۹ واحد افزایش به ۲۲ هزار و ۲۹۷ واحد رسید.

معامله گران فرابورس با انجام ۱۶۷ هزار و ۵۷۲ نوبت معاملاتی بیش از پنج میلیارد و ۸۲۲ میلیون سهم و اوراق بهادار معامله کردند.

نمادهای «آریا، هرمز، خاور، فسبا، وسپهر، سامان و شوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

ارتقای ارزش معاملات، ایجاد روند مثبت در بازار سرمایه، ترسیم افقی روشن همراه با اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی برای کاهش تنش های بین المللی و تعامل با دنیا باعث ایجاد پتانسیل رشد برای بازار سرمایه و فعالان بازار سرمایه شده است. انتظارات مثبتی برای این موضوع در آینده داشته باشید. دارای بازار علاوه بر این موارد باید به این نکته نیز اشاره کرد که ارزش دلاری بازار سرمایه بسیار کاهش یافته است و با توجه به کاهش قابل توجه P/E بازار سرمایه که به حدود ۷.۵ واحد رسیده است. فرصتی برای بازار ایجاد کرد تا سرمایه باید در بازارها با ارزش جلوه کند و برای سرمایه گذاری جذاب باشد.

امید است دولت چهاردهم و سازمان بورس و اوراق بهادار از این فرصت پیش آمده و افزایش ارزش معاملات و سیگنال مثبت فعالان بازار سرمایه و مردم استفاده کنند و با اتخاذ تصمیمات کارشناسی در زمینه اقتصاد و بازار سرمایه، اعتماد مردم به بورس باز می گردد و رشد بازار سرمایه را باثبات و باثبات می کند.

سازمان بورس و دولت باید روی چه مواردی تمرکز کنند؟

تمرکز سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند بر اکثریت تصمیمات کارشناسی و منطقی باشد که می تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، این تصمیمات شامل شفاف سازی روابط تجاری و اقتصادی شرکت ها، نهادهای دولتی و شرکت های شبه دولتی است. از جمله این موارد می توان به کاهش قیمت گذاری دستوری و مداخلات قیمتی توسط دولت اشاره کرد. در بسیاری از صنایع خودروسازی، صنایع پالایشگاهی و برخی صنایع دیگر مانند صنعت داروسازی، شاهد آسیب های جدی بسیاری از قیمت گذاری دولت به این صنایع بودیم که دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات بسیاری از صنایع و یا قیمت گذاری با ارز صادراتی آن ها موجب شد. کاهش درآمد و در نتیجه میزان سود کاهش یافت و این امر باعث عدم رشد صنایع و در نهایت عدم رشد بازار سرمایه شد.

علاوه بر موارد فوق، کاهش نرخ سود توسط دولت نیز می تواند به بازگشت رونق اقتصاد کمک کرده و فضا را برای پویایی بازار سرمایه فراهم کند، زیرا نرخ سود ۳۰ درصدی باعث شده است که منابع مالی به سمت بازار پول و سپرده های بانکی سرازیر شود. و سرمایه گذاران با سود کم ریسک. ترجیح دادن آنها در این بازار بر بازار سرمایه و هزینه تامین مالی شرکت ها و بنگاه ها نیز افزایش می یابد، بنابراین کاهش نرخ سود سپرده های بانکی یکی از سیاست هایی است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

در مجموع به نظر می رسد در گذشته نه چندان دور اظهارات دولتمردان درباره اقتصاد کارشناسی شده و جنبه تخصصی دارد. در حال حاضر مسئله اصلی که وجود دارد این است که این ادعاهای کارشناسی عملا در تصمیم گیری ها و سیاست ها قابل مشاهده است و چالش های پیش روی شرکت ها و صنایع برطرف می شود.

پیش بینی بازار سهام در روز شنبه

با توجه به وضعیت بورس در هفته جاری، احتمال رشد شاخص بورس در روز شنبه وجود دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا