خودرو

پیش بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال 1403


آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش افق میهن، قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله هزینه های تولید، تقاضای بازار و نوسانات اقتصادی است که می تواند به طور مستقیم بر قیمت خودرو به خصوص در کشورهایی که به شدت به واردات متکی هستند و همچنین مدل آن تاثیر بگذارد. و برند خودرو نقش مهمی در تعیین قیمت خودرو ایفا می‌کند، بنابراین رقابت بین تولیدکنندگان و تغییرات تکنولوژیکی نیز می‌تواند بر قیمت خودرو تأثیر بگذارد، زیرا نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فنی می‌توانند قیمت تمام شده را افزایش یا کاهش دهند.

بازار خودرو و صنعت خودرو در حالی به سمت نیمه دوم سال پیش می رود که کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی های نگران کننده ای از وضعیت صنعت خودرو دارند. امیرحسن کاکایی می گوید: صنعت خودرو در نیمه دوم سال وضعیت بسیار بدی دارد و من از این وضعیت بسیار می ترسم.

به گفته وی، متأسفانه در سال های اخیر به طور مداوم یک سری اتفاقات را هشدار داده و پیش بینی کرده ایم، اما اکنون در میانه همه چیز هستیم.

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ گفت: در حال حاضر بازار خودرو در رکود است، اما ممکن است لزوما علت آن این نباشد. در ارتباط با وزارت صنعت.

وی می افزاید: در حالی که بخشی از این رکود مربوط به وزارت امنیت است، عملکرد آن وزارتخانه، کارخانجات خودروسازی و واردات، در حال حاضر که صحبت می کنیم، در حال حاضر به قیمت ارز مرتبط است. قیمت ارز کاهش یافته و به ثبات رسیده است و همه منتظر یک رویداد بزرگ هستند، بنابراین همه بازارها در رکود هستند. به غیر از بازار خودرو، بازار املاک، لوازم خانگی و بورس نیز در رکود است و همه منتظرند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

کاکایی تصریح می کند: دوستانی در بازارهای افترمارکت یا سایر بازارها و حتی در خرده فروشی ها دارم. دیدم پارسال خرید کردند و امسال کسی قطعات را از آنها نمی‌خرد. اگرچه آنها به قطعات نیاز دارند. این رکود یک رکود مختلط است.

وی تصریح می کند: اگر فرض بر این باشد که این ثبات قیمت ارز ادامه داشته باشد، قطعا بازار خودرو در نیمه دوم سال رکود شدیدی را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: اتفاقی که در سال های اخیر به تدریج رخ داده این است که تولید در بخش مونتاژ افزایش یافته و واردات نیز در این دو بخش نزدیک به قیمت بازار است، یعنی در هنگام خرید از این شرکت ها عملا اجاره ای وجود ندارد، بنابراین تمایل به خرید کاهش می یابد و وضعیت بدتر می شود. به نظر می رسد در نیمه دوم سال رقابت شدیدی بین مونتاژکاران خواهیم داشت.

کاکایی تصریح می کند: اما در مورد دو خودروساز داخلی چه اتفاقی می افتد؟ در مقابل، این گروه با چالش جدی مواجه است چرا که با وجود خوش بینی به آینده، بازار همچنان متلاطم خواهد بود و این خودروسازان در صورت بروز نکردن قیمت ها متحمل ضرر خواهند شد. بنابراین در این صورت وضعیت خودسازان بدتر می شود. از سوی دیگر اگر خودروسازان قیمت ها را به روز کنند و به بازار نزدیک کنند، از یک سو دیگر رانت اعمال نمی شود و از سوی دیگر تمایلی برای خرید وجود نخواهد داشت.

وی یادآور می شود: واقعیت این است که قیمت افزایش یافته و قیمت بازار افزایش یافته است اما درآمد عوام افزایش نیافته است. پس چه چیزی باعث می شود که ۱.۵ میلیون نفر زمانی که یک سازنده خودرو پیش ثبت نام می کند، ثبت نام کنند؟ به همین دلیل است که مردم می خواهند در قرعه کشی شرکت کنند. در نتیجه در نیمه دوم سال رکود عمیقی را در بازار تجربه خواهیم کرد

ما خود را در میان پیش بینی های تلخ گذشته می یابیم

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در خصوص وضعیت صنعت خودرو در ماه های آینده می گوید: صنعت خودرو در نیمه دوم سال در وضعیت بسیار بدی قرار دارد یعنی واقعا می ترسم.

کاکایی افزود: متأسفانه در چند سال گذشته به طور مستمر هشدار داده ایم و اتفاقات متعددی را پیش بینی کرده ایم، اما اکنون در چند هفته اخیر یکی از خودروسازان پیش فروش داشته است قیمت های جدید اما پس از آن معاونان وزیر اعلام کردند که این قیمت ها هنوز تایید نشده است. این نشان می دهد که ابهام در سیاست کلان کشور و به ویژه وزارت امنیت به اوج خود رسیده است.

وی تصریح می کند: نباید باور کرد که خودروساز برای لذت این کار را انجام داده بلکه مجبور به چنین ریسکی شده است. چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به زمین می افتند. آیا وزیر در ابتدای سال نگفته بود که قیمت ها را منتشر می کنیم؟ آیا در ابتدای سال نباید به روز رسانی قیمت وجود داشته باشد؟

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: جالب ترین نکته این است که پیش فروش خودرو صورت گرفت و یک میلیون نفر پول خود را در بانک بلوکه کردند. بعد همه جا می نویسند میلیاردها تومان به حساب خودروساز سرازیر شده است؟ پایان کجاست؟ پولی که به حساب خودروساز نرسید.

کاکایی تاکید می کند: علاوه بر این آبروی صنعت خودرو را از هر نظر می برند. سازمان بهداشت جهانی؟ کسانی که از این رانت هزاران میلیارد تومانی سود برده اند. الان رانت تولید شده در صنعت خودرو به حداقل می رسد و حالا می خواهند از رانت ناشی از واردات یعنی ارزهای بی حسابی که در خارج از کشور داریم و پول بلوکه شده استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: می دانید که ما تحریم داریم و اکثر واردات ما اصلا نمی تواند شفاف باشد. حالا که اینقدر می بینید که از واردات بیشتر می فروشند، چرا؟ زیرا صنعت خودرو سقوط کرده و چیزی برای استخراج از آن باقی نمانده است. همه واقعا از این وضعیت متنفرند. حالا می خواهند آن را دور بریزند و بعد بگویند خودت سهام نداشتی! واردات و کسب اجاره از این موقعیت.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: دور زدن تحریم ها قیمت را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. این مبلغ به ۱۰ تا ۳۰ درصد اجاره می رسد. این پولی است که واسطه ها می گیرند. اعداد بزرگ هستند. اگر بگوییم ایران خودرو و سایپا در این هفت سال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند، حداقل می توان ادعا کرد که معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده و حداقل ۳۰ درصد آن در دست دلالان است. یعنی صحبت از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول است.

عدم تعادل صنعت خودروسازی را فرا گرفته است

کاکایی می گوید: برق، گاز و آب مشکل داریم و با مشکل کارگران مواجه هستیم. ما همچنین با مشکل خروج نخبگان مواجه هستیم. همه اینها را کنار هم بگذارید و مشکل قیمت گذاری نامتعادل را اضافه کنید. چرا می گویم قیمت گذاری نامتعادل؟ ما خروجی خودروسازان داخلی را ارزیابی می کنیم، اما ورودی را ارزیابی نمی کنیم. این عدم تعادل صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.

وی می افزاید: در عین حال اتفاق دیگری هم در حال رخ دادن است که نگران کننده است. برای ۶ ماه دوم سال دو یا سه حالت وجود دارد. اول، ما با آمریکایی ها کنار می آییم. یکی اینکه می توانیم با چینی ها کنار بیاییم یا هر دو. تا جایی که به صنعت مربوط می شود، حداقل می توانم بگویم که بیماری هلندی به طور قابل توجهی در کشور افزایش خواهد یافت.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «در حال حاضر تعدادی شرکت تولیدی داریم که ورشکست شده و تعطیل شده‌اند، اما با استفاده از برق صنعتی، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال تولید می‌کنند، ظاهراً این شرکت کار می‌کند، اما سؤال این است که آیا ارزش‌آفرینی می‌کند؟» برای کشور یا ارزش متعادلی فراتر از آن ایجاد می کند؟ ارزهای رمزنگاری شده برخی افراد را بسیار ثروتمند می کنند، اما از سوی دیگر، زمانی که صنعت به خواب می رود، شرکت ها تعطیل می شوند و کارگران بیکار می شوند. اینجا اختلاف طبقاتی بیشتر می شود. کاهش شدید تقاضای مصرف کننده وجود دارد و بازارها راکدتر می شوند. یعنی در ۶ ماه دوم سال یک بیماری ترکیبی داریم.

کاکایی تاکید می کند: دولت جدید نباید به خاطر یک سری اتفاقات خوب سیاسی بخواهد صنعت کشور را از بین ببرد و مصرف را از طریق رانت و صدقه افزایش دهد و احتمال دارد درآمدهای ارزی آن نیز خود به خود افزایش یابد. این یک خطر بزرگ است که ما را تهدید می کند. واقعیت این است که ما با شرایط بسیار سختی روبرو هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا