طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار در ماه های آینده/ ترامپ دیگر لولوی بازارهای مالی ایران نیست

به گزارش ایران تحلیل، اگرچه پس از سقوط بالگرد رئیس جمهور افزایش قیمت قابل توجهی در بازارهای مالی پیش بینی می شد، اما دلار با تداخل ارزی بازارساز در محدوده مشخصی معامله شد.

بازار ارز در اوایل تیرماه تغییر چندانی نداشت و معامله گران منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بودند. اما برخلاف پیش بینی کارشناسان اقتصادی، دو روز مانده به انتخابات، دلار به کریدور ششم صعود کرد. در روزهای اخیر، نوسانات اسکناس دلار صعودی تر بوده و معامله گران نزولی را شگفت زده کرده است.

افزایش تقاضا در بازار اسکناس وجود دارد. در بازار حواله خبری نیست!

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی دلیل افزایش قیمت دلار در مدت مذکور را در افزایش تقاضا می داند. در گفتگو با ایران تحلیل وی خاطرنشان کرد: مردم می خواهند بخشی از سرمایه خود را به دارایی مطمئن تبدیل کنند و بهترین دارایی موجود ارز است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش تقاضا برای اسکناس دلار در بازار استانبول در روزهای اخیر افزود: افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر ناشی از بازار اسکناس بوده و افزایش تقاضا برای حواله وجود نداشته است. بازار و بازارهای منطقه ای مانند امارات ترکیه، عراق و افغانستان. بازار اسکناس داخلی بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است.

ریسک های سیستماتیک بر بازارها تحمیل می شود

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه بازارها همواره مبتنی بر ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک هستند و از اجزای مهم تحلیل اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر اتفاقاتی در بازارها رخ داده که بیشترین ریسک های سیستماتیک را به بازار تحمیل کرده است مهم‌ترین آنها سقوط هلیکوپتر ریاست‌جمهوری بود که منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور شد.

تعداد نامزدهای انتخابات بازارها را سردرگم کرد

او وجود عدم اطمینان سیاسی را دلیلی برای ورود سرمایه داران به بازارهایی می دانست که ریسک دارایی های آنها را پوشش می دهد. جهانی خاطرنشان کرد: این مشکل باعث شد که تقاضا در بازار ارز در روزهای قبل از انتخابات قوی‌تر شود و قیمت دلار کریدور را تغییر دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر من هیچ اتفاق اساسی در بازار ارز رخ نداده است اردیبهشت و خرداد حکایت از کاهش نرخ تورم دارد و مهمتر از همه این است که بلاتکلیفی های سیاسی که به دلیل انتخابات در کشور به وجود آمده در حال رفع شدن است. قاعدتا فعالان تجاری پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در این مورد تصمیم گیری می کنند.

خطر حضور ترامپ از بین رفته است

وی با اشاره به آغاز مناظره های انتخاباتی آمریکا گفت: ترامپ به یکی از لولوهای بازار ما تبدیل شده بود و مردم این فرد را ریسک بزرگی برای بازار می دانستند. اما اظهارات اخیر ترامپ در مورد ایران نشان می دهد که او چشم اندازی از تغییر رژیم ندارد و بازار ایران را بازاری بکر و بزرگ می بیند که حکایت از نگرش کارآفرینانه این فرد دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در این صورت ریسک‌های جهش قیمت در بازار طلا که برخی پیش‌بینی می‌کنند محقق نمی‌شود.

جیهانی در پایان گفت: با توجه به اینکه بازار ارز همواره نسبت به مواضع ترامپ حساس بوده و وی در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی موضع منفی نداشته است، هر روندی در بازارهای مالی مربوط به داخل خواهد بود. بخش‌های اقتصادی و تقویت اقتصادی کشور».

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا