طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / آیا افزایش نرخ تسعیر ارز، سیگنال رشد به دلار آزاد می‌دهد؟

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز بدون تغییر ماند و در بازاری که هفته گذشته بسته شد با همان ارزش معامله شد. هفته هاست که این روند خنثی در بازار حاکم است و مشاهده می شود که رشد نرخ ارز که احتمال افزایش آن از ۲۸.۵ تومان به ۳۵ هزار تومان در پیشنهاد بودجه سال آینده وجود دارد، سیگنال صعودی به بازار ارز می دهد؟



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز بدون نوسان و با ارزشی برابر با آخرین معامله هفته گذشته مبادله شد. با وجود اینکه عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل است، اما با نزدیک شدن به سه ماه پایانی سال، معامله گران بازار ارز فرصت تغییر موضع دولت را از سیاست انقباضی به انبساطی می دهند.

مرکز پژوهش‌های مجلس کسری بودجه را ۵۱۱ میلیارد تومان به دلیل کاهش قیمت نفت و عرضه نفت، پیشنهادی با چارچوب اعمال دلار ۳۵ هزار تومانی بر نرخ درآمد نفتی و همچنین قیمت فروش نفت برای هر بشکه ۶۵ دلار و فروش تخمینی ۱.۲ میلیون بشکه در روز است.

رشد نرخ ارز به معنای افزایش نیست

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس و فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان سیگنال افزایشی برای بازار آزاد بوده است، در پاسخ به ایران تحلیل گفت: بسیاری از کالاها و اقلام وارداتی وارداتی هستند. در بورس کالا به فروش می رسد و یا بر اساس نرخ ارز در بازار ارز بین ۳۴ تا ۳۶ هزار تومان در بازار معامله می شود. »

وی افزود: زمانی که قیمت ارز کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان و سپس ۲۸۵۰۰ تومان بود، این تغییر تاثیر فزاینده ای بر بازارهای آن زمان داشت. اما به نظر می رسد دولت برای نزدیک شدن نرخ ها به تک نرخی یا نرخ ارز بازار ارز این رقم را در نظر گرفته است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در واقع تعداد کالاهای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در این مدت کمتر از ۱۰ درصد کل کالاها بوده است. بنابراین نمی تواند سیگنالی برای افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باشد.

پیش بینی قیمت دلار در زمستان

فلاحیان تصریح کرد: تغییر جایگاه بانک مرکزی می تواند از ابتدا مشوقی برای افزایش قیمت دلار باشد. بهمن تا وسط اسفند بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار زیاد است. دلار البته به شرط کناره گیری دولت از سیاست های قراردادی، می تواند بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان نیز رشد کند.

ثبات بازار ارز برای مهار تورم

اگرچه کارشناسان اقتصادی به احتمال تغییر رفتار اقتصادی دولت اذعان دارند، اما سعید شوالپور، مسئول اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور در تشریح رویکردهای مالی و پولی سال ۱۴۰۳ به تداوم سیاست های انقباضی دولت اشاره کرده است. بودجه وی تاکید کرد: سیاست دولت ایجاد آرامش و ثبات در بازارها به ویژه بازار ارز است، از این رو پیش بینی می شود با بودجه سال آینده گردش وجوه از سایر بازارها به بازار سرمایه تسریع شود. وی با تکیه بر پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی معتقد است با ثبات بازار ارز، نرخ تورم در کانال‌های فعلی حفظ می‌شود.

در جدیدترین معامله امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه دلار تهران را با ریتمی خنثی همراهی کرد. قیمت دلار هرات با ۱۰۰ تومان افزایش ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۵۰ تومان افزایش یافت و ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات بدون تغییر ۱۳۸۰۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا