طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 10 بهمن 1402

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار در سومین روز هفته با حرکت شارپی از کانال های قیمتی ۵۵ و ۵۶ هزار تومان عبور کرد. فشار دلار، که اقتصاددانان مدت‌ها به دنبال کاهش آن در ماه‌های پایانی سال بودند، ناشی از سیگنال‌های سیاسی و اخبار نامطلوب از منطقه بود.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در روز دوشنبه روی ۹ است بهمن با استفاده از فرآیند شارپی باز شد. این اسکناس با دو هزار تومان افزایش سقف مقاومتی را شکست و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد. در آخرین معامله روز دوشنبه، اسکناس دلار با قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

بررسی خبرنگار ایران تحلیل از میدان فردوسی نشان از کمبود دستفروش دارد. به گفته یکی از فعالان این بازار، همه خریدار شده اند و کار دست بازارساز نیست. بسیاری از فعالان این بازار معتقدند که سمپاشی ارزی و خبر درمانی چاره ساز نیست و بازار فارکس با الگوی افزایشی ماه های پایانی سال گذشته در حال حرکت است.

کارشناسان اقتصادی نیز به مشکلات اساسی اقتصادی و سیگنال های سیاسی نامطلوب اشاره کرده و ظهور این جهش ارزی را غیرقابل پیش بینی ندانستند. به گفته آنها شکاف زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی این اسکناس و همچنین خروج فزاینده سرمایه از کشور مشکلاتی است که رشد قیمت دلار را در بازار قابل پیش بینی کرده است. آخر سال.

با این وجود، برخی از نزول‌کنندگان بازار امیدوارند با توجه به انتخابات سراسری پیش رو، سیاستمدار با قدرت وارد بازار شود و دلار با قیمت ۵۲ هزار تومان به انتهای کانال بازگردد.

آیا بانک مرکزی می تواند قیمت را کاهش دهد؟

تحلیلگران اقتصادی می گویند که سیگنال تنش های سیاسی و نظامی در ماه های اخیر دلیل افزایش روند قیمت ها در بازارهای مالی است. می گویند سقف قیمت بهمن سال گذشته این محدوده ۶۰ هزار تومان بود و احتمالاً در چند روز اخیر این محدوده لمس خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی در هفته‌های اخیر محدوده حمایتی ۵۲ هزار تومانی را به‌عنوان کمترین حد قیمت این اسکناس ذکر کرده‌اند. بنابراین بازگشت قیمت دلار به کف حمایتی منوط به اقدامات دولت است; آیا فرصتی برای صادرات نفت بیشتر برای افزایش درآمدهای ارزی وجود دارد و از این طریق به بانک مرکزی اجازه می‌دهد بازارهای مالی را کنترل کند؟

بسیاری از فعالان بازار ارز معتقدند با مفروضات فعلی بانک مرکزی قادر به کاهش قیمت دلار نیست و تنها در صدد تثبیت قیمت و مهار التهاب در بازارهای مالی است. از سوی دیگر، وزارت صنعت و معدن در تلاش است تا با افزایش عرضه خودرو، قیمت خودرو را کاهش دهد. اما باید این واقعیت را بپذیریم که دلار رهبر اصلی بازار است.

دلار سلیمانی ۵۸ هزار تومان شد

لازم به ذکر است قیمت دلار در روز دوشنبه روی ۹ است بهمن ۱۴۰۲ همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در بازارهای اطراف بود. دلار سلیمانی با دو هزار تومان افزایش به ۵۸ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. دلار هرات ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت و ۵۶ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. قیمت درهم امارات ۶۱۰ تومان افزایش یافت و به ۱۵۹۵۰ تومان رسید. قیمت این اسکناس روز دوشنبه به کانال ۱۶ هزار تومان رسید اما در پایان معاملات به کانال ۱۵ هزار تومان بازگشت.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا