طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 13 خرداد 1403

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار در روز شنبه همزمان با بازگشایی بازارها در دومین روز هفته بدون تغییر در محدوده معامله شد. اگرچه اخبار سیاسی حاکی از ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران است و وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه یک فرد و چهار شرکت ایرانی مرتبط با سازمان صنعت هوافضا وضع کرده است، اما بازار ارز همچنان در جریان است. از پراکندگی ارزی تصمیم گیرندگان سیاسی رنج می برند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در اولین روز هفته با قیمتی مشابه هفته گذشته معامله شد. معامله گران معتقدند با وجود برخی سیگنال های سیاسی نامطلوب، این یادداشت همچنان در حصار سیاست گذاران گیر کرده است. قیمت دلار روز شنبه کار خود را در مرحله هفتم کانال هشتم کریدور پنجم به پایان رساند.

روز جمعه، وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه سیاست فشار حداکثری خود و مقابله با قدرت پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، یک فرد و چهار شرکت ایرانی مرتبط با سازمان صنعت هوافضا را تحریم کرد. اگرچه این موضوع مورد توجه معامله گران قرار گرفت اما با توجه به کاهش ارزش دلار از سوی سیاست گذاران نمی توانست تاثیری بر قیمت دلار داشته باشد.

آیا سیاستمدار دستش پر است؟

لازم به ذکر است که معاملات در هفته نیمه تعطیل جاری منوط به برگزاری جلسه شورای حکام و امکان اتخاذ قطعنامه علیه ایران است. هر چند سفرای ایران و روسیه روز چهارشنبه در آستانه نشست شورای حکام در وین دیدار و گفت و گو کردند، اما برخی فعالان بازار مالی تاثیر هرگونه خبر منفی بر این نشست را بی تاثیر می دانند. آنها معتقدند سیاستمدار ثابت کرده که دستش پر است و نمی گذارد دلار نفس بکشد.

توقف قیمت دلار در حالی اعمال می شود که تحلیلگران بازار مالی می گویند در شرایطی که طبق آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و هیچ راهی برای کنترل تورم و نرخ سود در اقتصاد وجود ندارد، ساده ترین روش و شاید تنها راه برای نشان دادن قدرت مانور و دستکاری نرخ ارز باشد.

از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی به بازار ارز از منظر معامله گران نگاه می کنند و می گویند در حال حاضر معامله گران بازار دلار و طلا را جذاب نمی دانند و سایر بازارها برای آنها جذابیت بیشتری دارد. آنها به فعال نبودن بازار ارز و کاهش تدریجی قیمت طلا و سکه اشاره می کنند و معتقدند مردم زمانی برای خرید وارد بازارهای مالی می شوند که بازار روند صعودی داشته باشد. ریتم های ثابت و تخفیف های محدود باعث تشویق خرید و فروش نمی شود.

قیمت ارزهای اصلی با ثبات دلار همراه شد

قیمت پوند انگلیس ۵۰ تومان افزایش یافت و ۷۴ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد و یورو با قیمت ۶۳ هزار و ۸۴۰ تومان بسته شد و ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

لازم به ذکر است در اولین روز معاملاتی هفته، اسکناس های دلاری و حواله های بانکی با قیمت بیش از ۱۰۰ تومان عرضه شد. اسکناس دلار ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان و حواله دلار ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان فروخته شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا