طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 13 دی 1402 / مخاطره شاهراه ورود دلار به کشور، چالش جدید بانک مرکزی

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار روز سه شنبه در سطح چهارم کانال ۵۰ هزار تومان باقی ماند. این سومین روز متوالی از دومین هفته است که یک ماه است دلار در این قیمت در نوسان است. حتی افزایش ریسک‌های سیاسی و نگرانی‌های معامله‌گران از ممنوعیت مبادلات تجاری عراق با ایران نیز نتوانست سد سیاست‌گذاران را از بین ببرد.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار روز سه شنبه ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می شد. این در حالی است که قیمت دلار در محدوده مشخصی در نوسان است، بنابراین اخبار سیاسی نامطلوب منجر به افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار آزاد شده است. معامله گران می گویند دلار در بازار پایین نیست و این نرخ ارز سیاست گذار است که فشار تقاضا را مدیریت می کند.

دولت عراق روز دوشنبه ممنوعیت خرید و فروش ارز مبادلات رسمی این کشور با ایران را تصویب کرد. این موضوع در دو روز اخیر مورد توجه معامله گران بازار فارکس قرار گرفته است. برخی معتقدند این اقدام ورود به کشور را دشوارتر می کند و این مشکل ریسک جدیدی را متوجه بازار ارز کشور می کند.

عراق به دلیل تحریم ها بزرگراهی است که دلار از طریق آن وارد ایران می شود و اگر این بزرگراه مسدود شود، نرخ ارز مختل می شود. معامله گران می گویند بانک مرکزی باید این اختلاف را از ذخایر ارزی خود پوشش دهد. آنها معتقدند این مشکلی بود که امروز تقاضا برای دلار را افزایش داد. افزایش قیمت تمام شده واردات دلار از کشورهای همسایه می تواند به طور مستقیم بر قیمت نهایی ارز در بازار تهران تاثیر بگذارد.

علاوه بر این، موضوع تشدید تنش ها در خاورمیانه به مرحله ای رسیده است که تحلیلگران سیاسی معتقدند آتش این جنگ ممکن است اسرائیل را به رویارویی مستقیم با ایران بکشاند و آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بحرانی که دلار را در ابتدای شکل گیری وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی کرد، می تواند بهانه ای برای رشد شارپی و عبور از سقف قبلی باشد.

دلار هرات در دالان ۴۰ هزار تومان ماند

لازم به ذکر است قیمت دلار در روز سه شنبه در بازارهای همسایه روند متعادلی را نشان نداد. دلار هرات روز دوشنبه بدون تغییر ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی با قیمت ۵۰ هزار و ۵۸۰ تومان معامله شد و ۲۲۰ تومان افزایش یافت. درهم امارات ۲۰ تومان افت کرد و ۱۳۸۰۰ تومان شد.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا