طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 14 دی 1402 / یخ دلار آب شد؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در روز چهارشنبه ۲۰۰ تومان افزایش یافت و ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این افزایش محدود بیشترین افزایش قیمت در هفته جاری محسوب می شود.

هرچند ماه هاست که دلار تحت تاثیر سیاست ارزی بانک مرکزی برای مهار تورم منجمد شده است، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این فنر فشرده که مورد قبول نهاد پولی کشور نیست، در جایی رها می شود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پنجمین روز هفته در حاشیه جلسه شورای دولت به موضوع مهار رشد افسارگسیخته نقدینگی پرداخت و از رشد جدید ارزش نقدینگی نام برد که بحث برانگیز بود. وی تاکید کرد: متأسفانه در کشور ما به دلیل بی انضباطی پولی و مالی که در گذشته حاکم بود با رشد افسارگسیخته نقدینگی مواجه بوده ایم.

به گفته خاندوزی این تعداد از ۳۹ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ نفر در سال ۱۴۰۱ و ۲۶ نفر در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به سمت نظم و انضباط کاهش یافته است. در صورتی که صحبت های خاندوزی مبتنی بر رشد نقدینگی در ۹ ماهه امسال (پایان) باشد. آذر ماه نسبت به ابتدای سال)، حجم نقدینگی در پایان سال آذر ماه برابر با ۷۰۰۰۹۸۵ هماتوم خواهد بود. بر این اساس، رشد انتخابی این متغیر تورم به پایان رسیده است آذر ماه رقم ۳۵.۲% را نشان می دهد. این رشد انتخابی نقدینگی در پایان است آبان این ماه ۲۶.۲ درصد بود.

کنترل تورم به قیمت رشد افسارگسیخته نقدینگی

اما محمدرضا فرزین در شصت و سومین جلسه سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست های جدید بانک مرکزی با محورهای کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف مهار تورم، تنظیم و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تقویت مدیریت ریال و تقویت دیپلماسی پولی و پولی و مقابله با انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به آینده کشور. اقتصاد ایران

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم ماه

به نظر می رسد دلار برای هفته آینده در محدوده ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان باشد. ما معمولاً باید این را با وجود تلاش های بازارساز در نظر داشته باشیم بهمن دست سیاستگذاران برای مداخله در بازار بسته است. بنابراین این انتظار وجود دارد که دلار تا پایان سال به سقف بالای کریدور ۵۰ هزار تومانی برسد. با این وجود تلاش سیاست گذاران کنترل و تثبیت قیمت دلار تا انتخابات آتی است.

تحلیلگران اقتصادی می گویند اگر در بحث سیاست خارجی اخبار مثبتی نشنیم، بعید است دولت بتواند قیمت دلار را تا پایان سال ثابت نگه دارد و سیاست تثبیت قیمت دلار ادامه پیدا کند.

افزایش قیمت دلار در بازارهای اطراف

لازم به ذکر است قیمت دلار روز چهارشنبه در بازارهای همسایه روند صعودی را شاهد بود. دلار هرات با ۱۳۰ تومان افزایش وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی با قیمت ۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد و ۱۰۰ تومان افزایش یافت. درهم امارات ۵۰ تومان افزایش یافت و ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا