طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 15 بهمن 1402

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار امروز کاهش چشمگیری داشته است. این اسکناس باز هم در کریدور ۵۰ هزار تومانی دو کاناله حرکت کرد و با وجود افزایش تقاضا روند نزولی را ثبت کرد. برخی معامله گران دلیل این افت قیمت را هیاهوی بازارسازان می دانند و عده ای دیگر نوسانات نهاد پولی کشور را به پایان رسانده و عده ای هم اکنون داغ نقره هستند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز در کریدور ۵۰ هزار تومانی دو پله سقوط کرد و افت محسوسی را به ثبت رساند. برخی از معامله گران بازار ارز معتقدند بازارساز با افزایش چشمگیر قیمت دلار در دو هفته گذشته دچار نوسان شده و اکنون با دست چپ خریداران عجول چند روز گذشته، نقره را داغ می کند. فعالان بازار ارز می گویند این بازارساز از نوسانات قیمتی در سه هفته گذشته منتفع شده است. اما این دیدگاه گمانه زنی است و از سوی مقامات رسمی پولی و بانکی تایید نشده است.

شایان ذکر است سیاستگذار علاوه بر برخورد خبری با نرخ ارز، دلار را از نزدیک شدن به سطح مقاومتی ۶۰ هزار تومانی خارج کرد. در عین حال، برخی از معامله گران با تکیه بر سیگنال های سیاسی نامطلوب حمله موشکی شب گذشته نیروهای آمریکایی به پایگاه های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه معتقد بودند که قیمت دلار از اولین روز هفته شروع به افزایش می کند. اما روند نزولی قیمت دلار، نقره را برای معامله گران عجول در هفته گذشته داغ کرد.

حرف بازی سیاستمداران راه حل نیست

روز شنبه شایعه تحویل دلار سهمیه ای تا سقف پنج هزار تومان بدون ثبت نام و تنها با کارت ملی در بازار منتشر شد. این در حالی است که پس از تایید بانک مرکزی، سهمیه هر نفر دو هزار دلار در سال است. فعالان بازار ارز معتقدند این شایعه ترفند بانک مرکزی برای نگه داشتن دلار در کف قیمت است. آنها می گویند خبر اصلی مربوط به سال گذشته است و امروز برای جلوگیری از جهش قیمت ها تجدید نظر شده است.

اقتصاددانان معتقدند که اخبار درمانی و دستکاری ارز ما را از فرض اصلی یعنی نقدینگی و رشد اقتصادی منحرف می کند. می گویند بدون توجه به اخبار موجود در اقتصاد، رشد قیمت ها در درجه اول ناشی از تورم است و تورم از تفاوت رشد اقتصادی و رشد نقدینگی ناشی می شود و بقیه همه بازی است.

درهم به نصف کانال ۱۵۰۰۰ تومان بازگشت

رشد قیمت در بازارهای مالی در روز شنبه ۲۳ اسفند بهمن در اکثر ارزها نزولی بود. درهم کانال ۱۶۰۰۰ تومانی را از دست داد و به کانال ۱۵۰۰۰ تومانی بازگشت. اسکناس درهم روز شنبه ۴۰۰ تومان ارزان شد و با قیمت ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت تتر به ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت. پوند انگلیس که در روزهای پایانی هفته گذشته به کانال ۷۴ هزار تومان نزدیک شده بود، در اولین روز هفته افت محسوسی را به ثبت رساند و در قیمت ۷۱ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد. قیمت یورو به ۶۱ هزار و ۵۴۰ تومان رسید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا