طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 18 آذر 1402 / دلار تا پایان سال ثابت می‌ماند؟

به گزارش ایران تحلیل:




هر چند اخبار داخلی و خارجی ممکن است بر حرکت قیمت دلار در هفته دوم تاثیرگذار باشد آذر ماه داشت اما در منطقه خاصی و با نوسانات جزئی گیر افتاده بود. به گفته تحلیلگران اقتصادی، این واقعیت که این سیاستمدار قول داده است تا پایان سال دلار را تغییر ندهد، با داده های کلان اقتصادی در تناقض است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در این هفته تغییر چندانی نداشت و با نوسانات محدود بسته شد. این اسکناس در آخرین معامله هفته گذشته با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان کار خود را به پایان رساند.

در هفته دوم آذر اگرچه بازدهی بازار ارز منفی شد، اما تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با فشار سیاستگذاران، قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار و ۱۰۰ تا ۵۰ هزار تومان محدود شده است.

اولین خبری که در هفته جاری مورد توجه معامله گران بازار ارز قرار گرفت، اخبار مربوط به فساد ۳.۴ میلیارد دلاری گروه دباش است که به گفته رئیس قوه قضائیه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از اولین اوراق ارزی کشور با بیان اینکه تلاش می کنیم نرخ ارز را با استفاده از نهادها و ابزارها به جای دستوری کنترل کنیم، گفت: این مسئول همچنین بر جایگزینی ارزهای محلی به جای دلار و یورو تاکید کرد.

این خبر دلار را شوکه نکرد

این هفته خبر تعلیق افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام شد. این خبر تاثیر موقتی بر قیمت جهانی طلا گذاشت و باعث شد شارپی ۱۵۰ دلار افزایش یابد. اگرچه روند رشد قیمت در همان روز معکوس و تعدیل شد. اما تحلیلگران اقتصادی این تصمیم را به نفع طلا و در مقابل دلار می دانند.

تکنسین ها همچنان محدوده ۵۰ هزار تومانی را محدوده مهمی برای دلار می دانند و کف بین ۴۸ تا ۴۷ هزار تومان را برای دلار پیش بینی می کنند. آنها می گویند ممکن است دلار از محدوده ارزشی داخلی دور شود اما به گفته این بازارساز، حد پایین ۵۰ هزار تومانی، سطح ارزشی دلار است.

فریز ارزی سیاستگذاران تا کی ادامه خواهد داشت؟

باید به خاطر داشت که با تاثیر دومینوی قیمت گذاری تحمیلی دولت، تولید کاهش می یابد، رشد نقدینگی و تورم افزایش می یابد، کالاها و خدمات گران می شوند و دلار و ارز نیز رشد خواهند کرد. این در حالی است که افزایش قیمت دلار باعث مهار افزایش تورم کالاها و خدمات نیز می شود که به آن اثر نرخ ارز می گویند. بنابراین باید دید قدرت بانک مرکزی در تلاش برای تحمیل واقعیت های اقتصادی به سیاست گذاران تا کجا پیش خواهد رفت.

در آخرین معاملات هفته، قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش یافت. دلار هرات ۱۰۰ تومان افزایش یافت و به کریدور ۵۰ هزار تومانی بازگشت. این اسکناس در بازار هرات ۵۰۰۰۰ ۵۰ تومان معامله می شد. دلار سلیمانی با ۱۵۰ تومان افزایش با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با ۲۰ تومان افزایش به قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا