طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 20 آذر 1402 / دلار همچنان درجا می‌زند؟

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز نوسانات محدودی داشت و در نهایت به همان قیمت روز گذشته بسته شد. چند هفته است که دلار در مارپیچ قیمتی در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است. اقتصاددانان همچنان به فروش نفت به عنوان یک ابزار سیاستی نگاه می کنند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار دو روز است که نوسانات محدودی داشته و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می شود. رشد بازار با خرید قوی، افزایش تقاضا و گرم شدن بازار باعث کاهش قیمت دلار نخواهد شد. معامله گران بازار ارز معتقدند فعلا قدرت افزایش بازار بیشتر است و سیاستگذار اجازه نمی دهد قیمت دلار به کریدور پایین بازگردد.

امروز بازار فارکس شاهد افزایش تقاضا بود. فعالان بازار ارز معتقدند خریدهای جزئی در معاملات امروز قیمت دلار را در محدوده خاصی منجمد کرده است. اقتصاددانان بر این باورند که دلار در یک روند خنثی در حال نوسان است. به نظر آنها بالای سطح ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز روند صعودی قیمت دلار است.

معامله گران فنی، شکست محدوده مذکور را سرآغاز حرکت صعودی می دانند و تثبیت قیمت پایین در محدوده ۴۸۲۰۰ تومان را تایید می کنند. آنها معتقدند با شروع روند نزولی دلار به مناطقی مانند ۴۶ هزار و حتی ۴۵ هزار تومان می رسد.

چرا دلار گران نمی شود؟

میثم رادپور، کارشناس و فعال تجاری در گفت و گو با ایران تحلیل به این سوال پاسخ داد. وی توضیح داد: برای پاسخ به این سوال باید به اختصار گفت که اخیرا شاهد افزایش فروش نفت کشور بوده ایم.پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم منابع انرژی روسیه به بسیاری از کشورها، ایران به فهرست بازگشت. خرید نفت که منجر به افزایش قابل توجهی در فروش نفت شد. بنابراین یکی از دلایل افزایش نیافتن قیمت دلار، افزایش فروش نفت است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تنش های ایران با نظام پولی بین المللی، گفت: ایران از نظام پولی بین المللی کنار گذاشته شد و به همین دلیل طرف عرضه دلار تحت فشار زیادی قرار گرفت؛ در حالی که قیمت دلار در بازارهای بین المللی تحت فشار بود. بنابراین افزایش فروش نفت بخش قابل توجهی از این فشار را برای تامین کننده جبران کرده است.

قیمت دلار در سال آینده چقدر خواهد بود؟

تاثیر پول نفت بر بازارهای مالی تا چه زمانی پایدار خواهد بود و این نوسان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ رادپور در پاسخ به این سوال که زمان‌بندی به شتاب تورم بستگی دارد، می‌توان گفت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها آنقدر جدی است که به راحتی افزایش فروش نفت را در مدت کوتاهی جبران می‌کند. زمان. نمی‌توانیم زمان مشخصی برای این موضوع در نظر بگیریم، اما به مرور زمان فشار برای افزایش قیمت ارز با وجود تورم افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر قیمت دلار در ابتدای ریاست جمهوری آقای رئیسی حدود ۲۴ هزار تومان بود، با احتساب تورم سالانه حدود ۵۰ درصدی و افزایش سطح عمومی قیمت ها می توان این انتظار را داشت. مرداد سال آینده قیمت دلار در میانه کریدور هفتم خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم ۵۰ درصدی رقم بسیار بزرگی است، می گوید: این میزان تورم می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. اما با تورم ۵۰ درصدی، این عرضه ها نمی تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند ثابتی را نشان نداد. قیمت دلار هرات ۱۰۰ تومان افزایش یافت و ۵۰ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۵۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۲۰ تومان با قیمت ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا