طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 21 بهمن 1402

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار هفته سوم بهمن با یک روند نزولی شروع شد و حرکت آونگی را در نقطه پایین جدید تکمیل کرد. اقتصاددانان انتظار دارند نرخ ارز سیاستگذار در هفته گذشته تغییر کند بهمن در صورت تداوم این قبض در نیم کریدور ۵۰ هزار تومانی با حرکات قیمتی ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نوسان می کند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار برای سومین هفته در حال افزایش است بهمن با کاهش قابل توجهی آغاز شد. فشار سیاستگذاران برای افزایش نرخ ارز و نرخ سود توانسته است تا حدودی تاثیر تورم را بر بازارهای مالی خنثی کند.

اسکناس های آمریکا در هفته گذشته نسبت به هفته دوم روند معکوس نشان دادند بهمن با کاهش ۵.۱۳ درصدی به پایان رسید. سیاست ارزی و پیام درمانی بانک مرکزی در کنار برقراری صلح در منطقه خاورمیانه دست به دست هم داد تا روند قیمت دلار را کاهش دهد.

در این زمان، معامله گران نزولی امیدوار بودند که این نرخ با عقب نشینی به کریدور ۵۰ هزار تومانی پیش از روند شارپ به قیمت های ۵۲ تا ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردد. اما به نظر می رسد که این چیزی نبود که سیاست گذاران می خواستند و قیمت در پایین ترین سطح خود قرار داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند کف قیمتی دلار در محدوده ۵۵ هزار تومان است و ادامه سیاست تثبیت قیمت این اسکناس تا پایان سال برای سیاستگذاران سخت خواهد بود. آنها می گویند توقف قیمت دلار به عنوان رهبر اصلی سایر بازارها ممکن است تا یکی دو هفته آینده ادامه داشته باشد و احتمالاً تا پایان سال به کریدور بالاتری خواهد رفت.

سیاست انجماد قیمت دلار نمایشی است

اغلب تاکید شده است که دلار ناشی از تورم و انتظارات تورمی است. بنابراین کاهش حجم نقدینگی، افزایش تولید ناخالص ملی و برقراری روابط اقتصادی بالا با سایر کشورهای جهان می تواند قیمت دلار را در محدوده متعادل تری نگه دارد. بانک مرکزی بارها تاکید می کند که تلاش می کنیم اخبار و اطلاعاتی را منتشر کنیم که انتظارات تورمی را کنترل کند. اما تناقض کاهش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی با مغایرت آن با قیمت دلار موید آن است که یخ زدگی دلار صرفاً یک امر شفاهی، روانی و نمایشی است.

هفته گذشته بهمن دلار چنده؟

تحلیلگران بازارهای مالی انتظار دارند نرخ ارز سیاستگذار در هفته آینده ادامه داشته باشد و انتظار دارند قیمت دلار به سمت پایین‌ترین حد خود حرکت کند.

لازم به ذکر است حرکت قیمت در بازارهای مالی در روز چهارشنبه آخرین روز فعالیت بازار در هفته سوم است بهمن اکثر ارزها افزایش یافتند. درهم در کانال ۱۵۰۰۰ پیش رفت و ۹۰ تومان با قیمت ۱۵۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت تتر با ۵۰ تومان افزایش به ۵۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. پوند انگلیس نیز نسبت به روز گذشته ۴۷۰ تومان افزایش یافت و وارد کانال ۷۰ هزار تومان شد. این اسکناس ۷۰ هزار و ۳۹۰ تومان معامله شد. قیمت یورو در پنجمین روز هفته با ۱۶۰ تومان افزایش به ۵۹ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا