طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 22 آذر 1402 / دلار ارزان‌تر می‌شود؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شد. در حالی که این قبض بیش از ۱۰ روز است که در محدوده مشخصی نوسان می کند، کارشناسان اقتصادی معتقدند با این نوسانات خنثی، روند دلار یا برای مدت محدودی ثابت می ماند یا تقویت می شود. آنها انتظار افت بلندمدت و ماندن در کریدور دلار ۴۰ هزار تومانی را ندارند.

از هفته گذشته تعداد خریداران در بازار بیشتر از فروشندگان بوده است. بسیاری از فعالان بازار ارز امیدی به بازگشت قیمت دلار به کریدور پایینی ندارند و معتقدند باید از این نرخ ارزآور بازار استفاده کنند. همچنین روز گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم هایی را علیه شش فرد و پنج شرکت ایرانی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای رسیدگی به کمک های ادعایی ایران به حمله نظامی روسیه به اوکراین اعمال کرده است.

بر اساس این بیانیه، این اقدامات تنبیهی علیه افراد و نهادهایی است که در توسعه و تولید پهپادهای مورد استفاده در حملات روسیه به اوکراین نقش دارند. با این وجود ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعای دخالت ایران در بحران اوکراین را ادعایی نادرست خواند و به شدت آن را محکوم کرد. لازم به یادآوری است که چنین اخباری در گذشته سیگنال صعودی به بازار می داد اما امروز تاثیری بر قیمت دلار ندارد.

آیا تله جنگی سد دلار را خواهد شکست؟

سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی در این خصوص با تاکید بر اینکه اگر قیمت دلار تا پایان سال به کریدور ششم برسد، قیمتی عادلانه خواهد بود، به ایران تحلیل گفت: با وجود نقدینگی فعلی در هفت ماه گذشته و … اگر قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومان متوقف شود، کریدور ۶ برای دلار قیمت نسبتاً منصفی به نظر می رسد. این در حالی است که تطابق قیمت و ارزش و اتفاقاتی از این دست در سال های اخیر کمتر رخ داده است.

وی افزود: ما معتقد نیستیم که قیمت دلار به کمتر از اعداد فعلی برسد، اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، دلار به راحتی می‌تواند به کانال‌های بالاتر صعود کند.

بوربور ادامه داد: با رشد ۶۵ درصدی سپرده‌های تقاضای و تامین سوخت لازم برای تورم، اگر بحث دخالت ایران در جنگ اخیر جدی شود، این سد شکسته می‌شود و تورم بیشتر از گذشته خواهد بود. باید توجه داشت که احتمال وقوع چنین اتفاقی کم نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت، اگر در دام چنین مشکلی بیفتیم ممکن است قیمت دلار حتی بیشتر از کریدور ششم افزایش یابد.

جلوگیری از ساخت و ساز مسکن در صورت کاهش قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی درباره عدم امکان کاهش قیمت دلار توضیح داد: در سال ۱۳۹۵ متوسط ​​قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده و با قیمت های فعلی حدود ۱۲ و یک درصد افزایش قیمت داشته است. نیم به ۱۳ از آنجایی که بانک مرکزی گزارشی از بازار مسکن ارائه نمی کند، نمی توانیم گزارش دقیقی در این زمینه ارائه کنیم، اما با رکود قیمت دلار، بازار مسکن کاهشی نداشته است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ دلار چهار هزار تومان بود و طبق اعلام بانک مرکزی، امسال اسکناس آمریکایی دوازده برابر شد و به ۴۸ هزار تومان رسید. دلایل زیادی وجود دارد که ساخت و ساز مسکن نمی تواند کاهش یابد. چون الان قیمت تمام شده است. یکی از دلایل کاهش ساخت و ساز مسکن، تولید غیراقتصادی آن است.

بوربور با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده مسکن اجازه کاهش نمی دهد، خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار بیش از حد کاهش پیدا کند، ساخت و ساز مسکن متوقف می شود. عامل اقتصادی ثروت خود را تغییر می دهد و از سقوط دلار جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه دلار پایین نیست، توضیح داد: در حال حاضر سرمایه گذاری روی کالای دلاری ریسکی ندارد، اتفاقا جای امنی هم هست. پارسال که دلار ۲۵ هزار تومان بود ارزش دلار روی کاغذ ۳۶ هزار تومان است و تا پایان سال به ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان می رسد. در آن زمان قیمت دلار حدود هشت هزار تومان کمتر از قیمت آن بود. گفت، بسیار جذاب بود. اما اکنون قیمت دلار پایین است.»

آیا مبادلات ارزی همچنان به مالیات متکی است؟

لازم به ذکر است نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا به کلیت لایحه بودجه ۱۴۰۳ رای منفی دادند. رئیس مجلس دلیل رد لایحه بودجه را کسری قابل توجه بودجه عنوان کرد و گفت: وابسته کردن همه چیز به محل مالیات مشکلی است که باید بیشتر پیگیری شود. به نظر می رسد برنامه دولت برای پوشش کسری بودجه به جای هزینه های ناشی از درآمدهای نفتی، مالیات را هدف قرار داده است و باید دید این موضوع چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت.

لازم به ذکر است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند ثابتی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۳۰ تومان کاهش ۵۰ هزار و ۱۴۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۱۰ تومان نوسان محدود داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۴۰ تومان با قیمت ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا