طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 23 آذر 1402 / زنگ خطر رشد شارپی قیمت دلار در آرایش نزولی بازار

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




قیمت دلار امروز مانند روزهای گذشته با کاهشی محدود معامله شد. نوسانات محدود دلار با تلاش بازارساز و افزایش تقاضا به جنگی خسته کننده برای بازار ارز تبدیل شده است. مرزی که سیاست گذار سعی می کند با نرخ ارز از آن عبور کند اما روند تقاضا راه او را می بندد.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز در نوسان بود و ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. این اسکناس یک ماه است که کف راهروی ۵۰ هزار تومانی نشسته است. اگرچه بارها به این موضوع اشاره شده که محدوده فعلی منطقه متعلق به سیاستگذار است، اما برخی از معامله گران معتقدند بازارساز در تلاش است تا قیمت دلار را به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگرداند. آنها می گویند این فشارهای تقاضا است که مانع از بازگشت دلار به کریدور پایین شده است.

اقتصاددانان تاکید می کنند که ۱۵ آذر تا ۱۵ دی منطقه زمانی مهم برای بازار ارز، تسویه حساب های ارزی معامله گران است. آنها با معامله گران موافق هستند و می گویند بانک مرکزی عرضه را افزایش می دهد و با قیمت ۵۰ هزار تومان به لبه پایین کانال نزدیک می کند، اما فشار زیاد تقاضا باعث افزایش قیمت می شود.

دلار به کف خود می رسد

تحلیلگران اقتصادی با آگاهی از چالش های کلان اقتصادی، دلار زیر ۵۰ هزار تومان را موجه نمی دانند، اما با این وجود احتمال بازگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومان را می بینند. آنها می گویند در دو دوره گذشته که دلار سقفی داشت، معمولاً حرکات دلار اول یک روند نزولی قوی داشت و فاصله از ارزش ذاتی از ۱۵ درصد گذشت و به ۲۰ درصد رسید. در همین محدوده بود که حد پایینی اصلی دلار شکل گرفت و به سقف بالای این اسکناس منتهی شد.

بنابراین باید در نظر داشت که با توجه به سیاست بانک مرکزی احتمال بازگشت قیمت به کانال ۴۷ هزار و ۴۸ هزار تومان وجود دارد. زیرا در حال حاضر اسکناس آمریکایی با ارزش ذاتی خود ۱۵ درصد فاصله دارد و آرزوی بازارساز بازگشت به کریدور ۴۰ هزار تومانی است. اینجاست که کف نهایی دلار شکل می‌گیرد و حرکت بعدی از یک روند صعودی و رسیدن به حد بالایی حاصل می‌شود.

چشم انداز دلار از دیدگاه یک بازارساز

فناوران نیز بازار ارز را با نوسانات کمتر و آگاهی کمتر می دانند. آنها معتقدند محدوده ۵۰ هزار تومانی همچنان در کنترل فعلی بازار است. تسلط بر بازار در این حوزه مشخص است و حمایت در این سطح بیانگر ارزیابی بازارساز از منطقه قیمتی جدید است. بنابراین، چشم انداز در ابتدا مبتنی بر دیدگاه بازارساز است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا