طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 27 آذر 1402 / آرامش بازار ارز حفظ می‌شود؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در هفته گذشته بین ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان در نوسان بود. این اسکناس در آذر یکی از کم تحرک ترین ماه های امسال بود و تعطیلی امروز هفته آخر این ماه را خسته کننده تر کرد. روز گذشته دلار با قیمت ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می شد.

اگرچه اخبار مربوط به جنگ حماس و اسرائیل همچنان در کانون توجه تجار قرار دارد، اما هفته گذشته اخبار مربوط به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد. این قطعنامه به طور مثبت توسط ۱۵۳ عضو تصویب شد و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان است.

اگرچه درگیری در منطقه غزه همچنان ادامه دارد، اما کارشناسان اقتصادی می گویند که بیشتر از آتش بس صحبت می شود تا افزایش تنش بین طرف های درگیر.

خبر مهمی که بازار ارز را تکان نداد!

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از انحلال یک موسسه اعتباری دیگر تا پایان سال خبر داد. اتحادیه اروپا شش فرد و پنج شرکت ایرانی را تحریم کرد، مرکز پژوهش های مجلس از کاهش ۱۹۰ ماهه ذخایر ارزی بانک مرکزی خبر داد و مجلس پیش نویس بودجه ۱۴۰۳ را رها کرد، زیرا دولت همه چیز را به اخذ مالیات وابسته کرد. این خبر در کانون توجه معامله گران قرار گرفت اما نتوانست روند قیمت دلار را تغییر دهد.

گام بعدی برای کنترل دلار چیست؟

در همین رابطه علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم، به ایران تحلیل گفت: بهترین اتفاقاتی که می تواند موقتاً رشد دلار را مهار کند، تاکنون رخ داده است. اخبار جدید نمی تواند بازدارنده قوی برای کاهش قیمت این اسکناس باشد.

آیا دلار به کریدور چهارم باز می گردد؟

اقتصاددانان تاکید می کنند که ۱۵ آذر تا ۱۵ دی منطقه زمانی مهم برای بازار ارز، تسویه حساب های ارزی معامله گران است. آنها با معامله گران موافق هستند و می گویند بانک مرکزی در حال افزایش عرضه است و به مرز ۵۰ هزار تومان نزدیک می شود اما فشارهای تقاضا باعث افزایش قیمت می شود.

با این وجود، تحلیلگران اقتصادی احتمال بازگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی را می بینند. آنها می گویند در دو دوره گذشته که دلار سقفی داشت، حرکات دلار اول معمولاً حرکت نزولی شدیدی داشت و فاصله از ارزش ذاتی از ۱۵ درصد گذشت و به ۲۰ درصد رسید. در همین محدوده بود که حد پایینی اصلی دلار شکل گرفت و به سقف بالای این اسکناس منتهی شد.

به نظر می رسد با توجه به تثبیت قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومان و محدوده مطمئن ۵۱ هزار تومانی این اسکناس در روزهای باقی مانده آذر و در ابتدای ماه جدید نباید منتظر نوسانات خاصی در قیمت اسکناس های آمریکایی باشیم.

این در حالی است که برخی ناظران اقتصادی معتقدند بازارساز با گشت و گذار در اخبار سیاسی قیمت دلار را سرکوب کرده است، اما در سه ماه پایانی سال در حالی که کسری بودجه و اهداف اقتصادی با تاخیر مواجه است، قیمت دلار نیز در بازار خواهد بود. در راستای افزایش انتظارات تورمی حال باید دید در بحث تورم و سیاستمداران کدام پرچم بالاتر است.

لازم به ذکر است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند نزولی داشت. قیمت دلار هرات ۹۰۰ تومان کاهش یافت و ۵۰ هزار تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۴۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات بدون تغییر در ۱۳۸۲۰ تومان باقی ماند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا