طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 28 آذر 1402 / دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:




امروز قیمت دلار ۱۰۰ تومان کاهش یافت و به انتهای کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد. با تلاش بازارساز برای بازگرداندن این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی، اعتبار عرضه و تقاضا در بازار ارز از بین رفته است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز ۱۰۰ تومان کاهش یافت و ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. افت قیمت اسکناس در حالی رخ می دهد که معامله گران بازار ارز گیرکردن دلار در انتهای کریدور ۵۰ هزار تومانی را آرزوی سیاست گذاران می دانند. آنها معتقدند ریسک جدیدی در بازار وجود ندارد و بازار در تاریکی است و احتمال افزایش قیمت این اسکناس منتفی است.

بازار ارز اولین روز هفته را به پایان رسانده بود که بازار نیمه تعطیل و معاملات کم بود. این اسکناس دیروز در بازار پس انداز افت محدودی را تجربه کرد و بازارهای همسایه نیز روند نزولی قیمت دلار تهران را همراهی کردند.

جناح نزولی بازار ارز معتقد است که دلار حرکت نزولی خود را به سمت کریدور ۴۰ آغاز کرده است. از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیش از این پیش بینی کرده بودند که قیمت دلار بیش از ۱۵ درصد از ارزش ذاتی خود انحراف داشته باشد و این را دلیلی برای بازگشت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی می دانستند. این در حالی است که به گفته تحلیلگران اقتصادی، شکاف منفی دلار سرآغاز حرکت صعودی این اسکناس خواهد بود. آنها بازه زمانی فعلی را زمان مناسبی برای بازگشت قیمت دلار به کریدور پایین می دانند.

آیا سطح تعادل دلار حفظ خواهد شد؟

در همین راستا مجتبی دیبا، اقتصاددان با اشاره به سختی دلار در یک حوزه خاص به ایران تحلیل گفت: اخبار سیاسی و موضوعاتی مانند جنگ غزه روند کمی به این اسکناس داده است. اما قیمت به سطح ۵۰ هزار تومان بازگشت. سطح تعادلی دلار در حال حاضر حدود ۵۰ هزار تومان است و هر چه قیمت کمتر باشد ارزش خرید بیشتر است. اما هر چه قیمت از این محدوده دورتر شود، ریسک خرید بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار به سختی نوسان می کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، از سوی دیگر سطوح ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را می توان حد بالایی حرکت در نظر گرفت. این اسکناس

اما دلیل افزایش قیمت دلار حواله در ماه گذشته چیست؟ دیبا پاسخ داد: ما در کشور حدود پنج تا شش مدل دلاری داریم. اهمیت کاهش قیمت دلاری که شرکت ها و کارخانه های صادرات محور با آن کار می کنند ممکن است به این دلیل باشد که وقتی قیمت کاهش می یابد، این احتمال افزایش می یابد. شرکت ها دلار در اختیار دارند. این می تواند خبر خوبی باشد زیرا عرضه شرکت ها را کمی بیشتر می کند.

دورنمای بلندمدت دلار غیرقابل تحقق است

دیبا در خصوص چشم انداز قیمت دلار گفت: با توجه به ساختار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه شاید نتوانیم چشم انداز بلندمدتی را متصور باشیم و با این رصدهای سه ماهه بهتر می توانیم از خود محافظت کنیم. “

لازم به ذکر است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند نزولی داشت. قیمت دلار هرات بار دیگر کریدور ۵۰ هزار تومان را از دست داد و با قیمت ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۱۲۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۳۰ تومان افت کرد و ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا