طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 29 آذر 1402 / کف‌سازی دلار، احتمال سقوط را تقویت کرد

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:






قیمت دلار امروز ۲۰۰ تومان کاهش یافت و در ۵۰ هزار تومان به انتهای کانال رسید. فریز ارز توسط سیاستگذاران، بر آرامش معاملات بازار افزوده و به نظر می رسد دلار در روزهای آینده آماده بازگشت به کریدور پایینی است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار بیش از دو ماه است که در کریدور ۵۰ هزار تومان قرار دارد و در دو هفته اخیر در یک مارپیچ نزولی قرار گرفته است. امروز دلار با قیمت ۵۰ هزار تومان معامله شد و در آستانه بازگشت به کریدور ۴۰ هزار تومانی است. به گفته معامله گران، مسائل و اخبار سیاسی برای این یادداشت سیگنال بالا و پایین نمی دهد و ریسک جدیدی در بازار وجود ندارد. اما سیاست ارزی بانک مرکزی توانست قیمت دلار را کاهش دهد.

بازار معاملات فارکس صاف در روزهای اخیر آذر ماه را که معمول است آخر هر ماه می گذراند که پول در بازار کم است و معاملات کسل کننده و بی روح است. از سوی دیگر معامله گران معتقدند بازارساز در تلاش است تا قیمت دلار را به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگرداند. آنها می گویند این فشارهای تقاضا است که مانع از بازگشت دلار به کریدور پایین شده است.

پیش از این، اقتصاددانان دوره ۱۵ آذر تا ۱۵ دی به عنوان یک حوزه مهم برای بازار ارز برای پردازش حساب های ارزی معامله گران شناسایی شده است. اکنون که نیمی از زمان ذکر شده گذشته است، می توان گفت که سیاست بخشی از بحران را پشت سر گذاشته است.

حرکت چشمگیر دلار در یک روند نزولی

فردین آقابزوری، کارشناس اقتصادی در این خصوص با اشاره به فریز شدن قیمت دلار توسط سیاستگذار به ایران تحلیل گفت: در شرایطی که قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، الکترونیک و خودرو بیش از دلار افزایش یافته است، می توان نتیجه گرفت. که قیمت این اسکناس توسط سیاستمدار منجمد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی را کنترل کرد، خاطرنشان کرد: در اقتصاد باید رشد اقتصادی متناسب با افزایش حجم نقدینگی داشته باشیم. دو پارامتر در طول زمان وجود دارد و نه تنها به طور موقت باقی می ماند، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.

وی افزود: بانک مرکزی با آوردن اخبار و محرک های سیاسی برای کنترل قیمت دلار کمک می کند. اما تناقض کاهش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی با مغایرت آن با نرخ دلار موید آن است که این توقف قیمت دلار صرفاً یک امر کلامی، روانی و نمایشی است.

کاهش دلار در بازارهای همسایه

به گفته معامله گران بازار ارز، اگر سیاست گذار در روزهای آینده قیمت دلار را به کریدور ۴۰ هزار تومانی سوق دهد، این محدوده به دلیل فشار تقاضا، کوتاه مدت و متناوب خواهد بود. آنها فرض می کنند که دلار آماده است تا سقف را محدود کند، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

لازم به ذکر است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند نزولی داشت. قیمت دلار هرات امروز ۱۲۰ تومان کاهش یافت و ۴۹ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی نیز امروز با کاهش ۱۰۰ تومانی به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگشت؛ اما در زمان نگارش با قیمت ۵۰ هزار تومان معامله می شد. درهم امارات ۵۰ تومان افت کرد و ۱۳۷۴۰ تومان شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا