طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 30 آذر 1402 / سقوط دلار، بدبینی را در بازار ارز افزایش داد

به گزارش ایران تحلیل:






پس از ۷۵ روز سرگردانی در کریدور ۵۰ هزار تومانی، قیمت دلار تا کانال ۴۹ هزار تومان سقوط کرد. محدوده ای که معامله گران می گویند با سیاست های انقباضی دولت ایجاد شد و دوام چندانی نخواهد داشت.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت ۱۵ دلار است مهر امسال با شروع درگیری حماس و اسرائیل به کریدور ۵۰ هزار تومانی رسید. محدوده ۴۹ هزار تومانی که بیانگر حد شأن سیاستمدار بود در حالی شکسته شد که کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده بودند که قلم این لایحه تحت فشار است.

عصر دیروز قیمت دلار در بازار پوش خطی ۵۰ هزار تومان افت کرد و قیمت امروز گپ منفی را در بازار آغاز کرد. دلار امروز با افت ۲۰۰ تومانی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

بررسی بازار ارز حکایت از بی رغبتی و کاهش معاملات دلاری دارد. برخی از فعالان این بازار معتقدند که سرمایه های کوچک به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مردم از این بازار محو شده است.

آیا الگوی سال های اخیر برای دلار تکرار خواهد شد؟

کارشناسان اقتصادی به روند نزولی و افزایشی قیمت دلار در دو سری اخیر اشاره می کنند و می گویند که الگوی فعلی بازار ارز مشابه چند سال گذشته است. به این ترتیب دلار ارزش خود را از دست می دهد و ۲۰ درصد از ارزش ذاتی خود فاصله می گیرد. اما حرکت بعدی با رشد شارپی و کلاهک شروع می شود. آنها بر این باورند که این پیش بینی بر اساس هیچ توجیه اساسی نیست و این روند در یک نمودار اتفاق می افتد.

با وجود مشکلات اساسی، ارزش ذاتی و تاکید تحلیلگران بازار ارز مبنی بر اینکه در دوره مهمی از تقاضای ارز قرار داریم، بازگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومان در هفته های اخیر قابل پیش بینی بوده است. با توجه به افزایش نرخ دلار در سامانه نیما طی یک ماه گذشته، کارشناسان اقتصادی معتقدند این افزایش متاثر از رشد تقاضا خواهد بود.

معامله گران انتظار دارند هجوم تقاضا باعث افزایش دوباره دلار شود و خریداران از مناطق پایین به عنوان فرصت خرید استفاده کنند.

دلار بازارهای همسایه با تهران را همراهی می کند

بر اساس تحلیل کارشناسان اقتصادی بازار ارز، به نظر می رسد محدوده مذکور برای دلار موقتی است و در صورتی که الگوی فعلی دلار پس از یک وقفه موقت مانند گذشته عمل کند، باید منتظر شکست قیمت قبلی بود. از سقف فراتر رفت و در هفته های بعد ارزش این اسکناس به سمت ارزش ذاتی افزایش یافت. .

لازم به ذکر است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند نزولی داشت. قیمت دلار هرات امروز ۴۰۰ تومان بود و ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی نیز با افت ۱۸۰ تومانی به کریدور ۴۰ هزار تومان بازگشت و ۴۹ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۶۰ تومان افت کرد و ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا