طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 4 دی 1402 / دلار برای سقف‌زنی خیز برداشته است؟

ایران تحلیل در مصاحبه با تحلیلگر بازار فارکس به بررسی این موضوع پرداخت:






قیمت دلار امروز برای دومین بار در ۱۰ روز گذشته با ۵۰۰ تومان کاهش محدود به کریدور ۴۹ هزار تومان بازگشت. با این حال، کارشناسان بازار ارز معتقدند که این اقدام می تواند افزایش مجدد دلار را محدود کند.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز با ۵۰۰ تومان کاهش به کریدور ۴۰ هزار تومان بازگشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. کاهش قیمت دلار در بازار بی جان ارز این بار به دلیل اخبار مساعد سیاسی یا هدر رفت پول توسط سیاستگذاران نیست، بلکه فعالان بازار ارز می گویند این دست خالی مردم است که از بین برده است. ثروت حتی از سفره های دلالان و دلالان بازار ارز.

بررسی بازار ارز نشان می دهد که دیگر هیچ تقاضایی از سوی مردم برای خرید دلار و آوردن تغییر و پس انداز محدود به بازار وجود ندارد. برخی از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند سیاستمداران برای حفظ ثبات بازار، ذخایر ارزی کشور را سوزانده اند. به عنوان شاهدی بر این موضوع کاهش ۱۹۰ هکتاری ذخایر ارزی بانک مرکزی را می دانند.

آیا دلار در آستانه شکستن سقف است؟

در همین راستا، برزو حق شناس، اقتصاددان در گفتگو با ایران تحلیل با اشاره به شکاف قابل توجه قیمت دلار با ارزش ذاتی آن گفت: در سال های اخیر که دلار از سقف های قیمتی قبلی عبور کرده است، قبل از حرکت صعودی، این اسکناس دارای یک سقف قیمتی بوده است. کاهش شدید و سریعی را تجربه کرد. . زمانی که شکاف بین قیمت و ارزش ذاتی دلار به ۲۰ درصد رسید، حرکت بعدی به سمت سقف آغاز می شود.

وی افزود: در روزهای اخیر دلار تلاش کرده تا به کریدور پایین بازگردد. با این وجود بازگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی قابل پیش بینی بود. بنابراین می توان پیش بینی کرد که حرکت بعدی دلار جهش به سمت سقف قبلی باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دلار می تواند تا محدوده قیمتی ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان سقوط کند، خاطرنشان کرد: ماندگاری دلار در کف قیمت کوتاه مدت است. زیرا در انتهای پایین قیمت، تقاضا افزایش می یابد و بازار به این منطقه به عنوان یک فرصت خرید نگاه می کند. بنابراین، بازار در حال حاضر در محدوده جذابی از نوسانات قرار ندارد.

همراهی بازارهای همجوار با کاهش قیمت دلار در تهران

پیش از این کارشناسان اقتصادی روند افزایشی قیمت دلار را در بلندمدت پیش بینی کرده بودند و خروج فزاینده سرمایه از کشور را دلیل اصلی روند صعودی دلار می دانستند. به گفته آنها، خروج سرمایه به دلیل رکود تولید و بازار سرمایه، مسکن و سهام اندکی کاهش یافته است اما نگرانی از افزایش قیمت دلار را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است که امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهش یافته است. قیمت دلار هرات با ۱۷۰ تومان کاهش ۴۹ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانی نیز با قیمت ۵۰ هزار و ۹۰ تومان معامله شد و ۲۱۰ تومان کاهش یافت. درهم امارات ۳۰ تومان افت کرد و ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا