طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 6 دی 1402 / سیاست دلارزدایی بانک مرکزی شدنی است؟

گزارش ایران تحلیل;






امروز قیمت دلار با افزایش محدود بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان بود. امروز اخباری درباره سیاست ریاضتی دلاری بانک مرکزی منتشر شد که به گفته کارشناسان اقتصادی می تواند فشار بر دلار را در سبد ارزی کشور کاهش دهد.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز از هفته اول همانند روزهای دیگر است دی، نوسان محدودی داشت و در راهروی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان حرکت کرد. این اسکناس در آخرین معاملات امروز بازار آزاد در محدوده قیمتی ۴۹ هزار و ۹۵۰ تا انتهای کانال ۵۰ هزار تومان معامله شد.

انجماد قیمت دلار با تنظیم نرخ ارز توسط سیاستگذار برای مهار تورم از یک سو و سیاست بانک مرکزی مبنی بر دلارزدایی از ارز مسافرتی از سوی دیگر حکایت از تداوم فریز قیمت دلار در محدوده فعلی دارد.

مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران امروز اعلام کرد که در برنامه‌ریزی‌ها ارز از کشورها یا مقاصد همسایه در دسترس مسافران ایرانی قرار می‌گیرد. وی گفت: ارز مسافران در عراق به دینار، در عربستان ریال، در ترکیه لیر و در امارات به درهم پرداخت می شود.

میانبری برای سازماندهی ارزها

پیش از این برخی از کارشناسان اقتصادی موضوع توزیع ارز اربعین یعنی دینار به جای دلار و یورو را شعاری می دانستند. به گفته برخی، امکان مبادله بین یک تا سه میلیارد دلار با کشورهای همسایه با پول ملی دو کشور وجود دارد. اما نمی توان این موضوع به الگو تبدیل شود و کل تراز تجاری کشور بر اساس این موضوع باشد.

برخی فعالان اقتصادی نیز می گویند هیچ یک از شرکای اصلی تجاری ایران حاضر به همکاری با پول ملی ایران نیستند! آنها معتقدند تجارت ایران با کشورهای همسایه محدود است. بنابراین بهتر است به جای راه‌حلی برای وضعیت موجود به دنبال راه‌حل باشیم.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا