طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 7 آذر 1402 / افزایشی ها دلار را بالا می‌کشند؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز از ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز شد. اما روند معاملات ارز به گونه ای بود که در پایان معاملات نقدی امروز، قیمت دلار تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت.

به نظر می رسد سودهای بازار دوباره فعال شده و تلاش می کنند به دلار که در مسیر رشد قرار دارد، انگیزه جدیدی ببخشند. زیرا قیمت دلار در معاملات پشتیبان به ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده و روند صعودی دارد. اما آیا این به معنای افزایش قیمت دلار در روزهای آینده است؟ دلار گران می شود؟

کارشناسان بازار مالی معتقدند بانک مرکزی همچنان در تلاش است تا قیمت دلار را در سطح ۵۰ هزار تومان نگه دارد. ظاهرا این نهاد تلاش می کند قیمت دلار حرکت صعودی یا نزولی خاصی را تجربه نکند تا از ورود بی رویه عرضه و تقاضا به بازار دلار جلوگیری کند. علاوه بر این، قیمت فعلی دلار برای بانک مرکزی جذاب به نظر می رسد! اما از سوی دیگر عوامل تورم و کمبود منابع ارزی خودنمایی می کند که هر کدام می توانند اهرم قدرتمندی برای رشد دلار باشند.

آیا قیمت دلار تثبیت شده است؟

پیمان مولوی، اقتصاددان و تحلیلگر بازار مالی در گفت و گو با ایران تحلیل گفت: دولت با اعمال محدودیت واردات، تقاضای دلار را کنترل می کند. اما این تا چه حد امکان پذیر است؟ تا زمانی که این حد وجود دارد، این موجودی ۵۰ هزار تومانی حفظ می شود، اما آیا این امکان برای همیشه وجود دارد؟ نه

این تحلیلگر بازار مالی گفت: متاسفانه وقتی به قیمت دلار و فنر آن اشاره می کنیم، خیلی ها می گویند فنر نیست! اما من چند سوال مطرح می کنم. چگونه قیمت دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسید؟ چگونه ۳۰۰۰ تومان ۴۵۰۰ تومان شد و چگونه در مهرماه این عدد از ۴۵۰۰ تومان به ۱۸۰۰۰ تومان و سپس به ۳۰۰۰۰ تومان رسید؟

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

این تحلیلگر بازار مالی در ادامه با زیر سوال بردن قیمت دلار در سال آینده گفت: در حال حاضر در ایران و آمریکا تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی داریم. تفاوت این دو نرخ تورم به شاخص میانگین قیمت دلار می شود سال آینده. حال اگر دولت ها منابع ارزی بالایی داشته باشند قیمت دلار را تثبیت می کنند. اما اگر ترامپ در سال ۱۴۰۳ دوباره رئیس جمهور آمریکا شود، دولت ایران چگونه از این خطر جلوگیری خواهد کرد؟

مولوی توضیح داد: آیا کسی تضمین می کند که فروش نفت ایران به زیر این میزان نرسد؟ آیا کسی تضمین می کند که درآمدهای نفتی کاهش پیدا نکند و سایر شوک های اقتصادی مانند شوک خروج سرمایه رخ ندهد؟

وی افزود: اینها عواملی است که سیاست گذار باید به آن توجه کند. شاید سیاستگذاران درباره این موضوع صحبت نکنند، اما مردم عادی باید توجه داشته باشند که دلار ابزار حفظ سرمایه است. همچنین باید اذعان داشت که در سال های اخیر دلار چهارمین بازار پر سود پس از بورس، طلا و املاک بوده است.

مولوی تصریح کرد: به همین دلیل همواره به کسانی که نیاز به دلار دارند توصیه می شود به صورت مستمر و منظم خرید کنند و میانگین موزون خود را حفظ کنند. زیرا کسی که دلارهای ۱۰ ساله خریداری می کند و شخصی که دلارهای ۵ ساله می خرد، میانگین قیمت دلاری متفاوتی خواهد داشت. اگر شخصی در ماه فوریه و دسامبر همان سال ۱۴۰۱ دلار خریداری کرده باشد، اکنون با میانگین بالایی در بازار است.

در این میان باید گفت فردی که در چند سال گذشته به طور مستمر دلار خریده است توانسته ساختار سرمایه بهینه ای را حداقل برای خود حفظ کند. اما باید توجه داشت که سناریوی قیمت دلار برای سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ شاخه ای از تورم است و نمی توان جدا از تورم در مورد قیمت دلار صحبت کرد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا