طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 8 آذر 1402 / ادامه سیاست پرس ارز از سوی بانک مرکزی

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار امروز نوسان محدود ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. بازار ارز همچنان با سیاست نهاد تصمیم گیرنده کنترل می شود و کارشناسان اقتصادی همواره بر تاثیر افزایشی تقاضا در بازار ارز در ماه های پایانی سال تاکید دارند. آنها معتقدند رشد تورم و نقدینگی دیر یا زود بر قیمت دلار تاثیر می گذارد.

به گفته تحلیلگران بازار، اگر اخبار خاصی منتشر نشود، دیگر جهش قیمتی وجود نخواهد داشت. آنها برای قیمت دلار روند آهسته و مستمری را در نیمه بالایی کریدور ۵۰ هزار تومانی پیش بینی می کنند. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تاکید بر ثبات قیمت دلار در بازار ارز گفت: برنامه بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز است و این برنامه همچنان ادامه دارد. “

دلار ارزان نمی شود

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی در این خصوص به ایران تحلیل با اشاره به شرایط رکود در همه بازارها گفت: این رکود باعث شده تا خرید و فروش در همه بازارها کاهش یابد و دلار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه هیجان و فشار فروش در بازار وجود ندارد، افزود: به نظر می رسد کاهش نهایی قیمت دلار ممکن است تا انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی رخ دهد. این یک مقدار کمتر است و با واقعیت اقتصادی فاصله دارد.

دلیل رکود بازارها چیست؟ وی گفت: در حال حاضر در همه بازارها رکود وجود دارد. دلیل این امر سیاست های انقباضی سختگیرانه ای است که دولت در ماه های اخیر در بازارهای مختلف تدوین و اجرا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که دلار نمی‌خواهد از محدوده ۵۰ هزار تومان خارج شود، به نظر نمی‌رسد از قیمت ۵۲ تا ۵۱ هزار تومان هم بالاتر برود. منطقه اصلی که در آن قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومان تثبیت شده است.

تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲

بر اساس آخرین آمار تجاری کشور که توسط گمرک ایران منتشر شده، تراز تجاری کالاهای غیرنفتی کشور به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده است که بدترین وضعیت در چهار سال اخیر را به خود اختصاص داده است. در این مرحله، نظرسنجی ها نشان می دهد که کسری تجاری ایران به دومین رکورد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

آمارها از حجم صادرات و واردات امروز نشان می دهد ارزش دلاری صادرات در هشت ماهه امسال به ۳۲ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

با توجه به اینکه سیاست گذاران همواره ثبات بازارهای مالی را از طریق مبادلات ارزی و تغییر مسیر دولت از نفت به سمت مالیات تضمین می کنند، به نظر می رسد راهکار جدیدی برای کنترل بازار ارز در سال ۱۴۰۳ برای بودجه سال آینده ارائه شود.

بازارهای همراه با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف کاهش یافته است. قیمت دلار هرات در حدود ۶۰ تومان با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰ تومان در نوسان بود. دلار سلیمانی با ۱۵۰ تومان افزایش با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات با افت محدود ۲۰ تومانی ۱۳۸۰۰ تومان معامله شد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا