طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 9 اسفند 1402

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار روز سه شنبه با ۴۵۰ تومان افزایش به کانال بالا رسید. در حالی که سیاستگذار با اقداماتی مانند صدور سپرده ۳۰ درصدی سعی در کنترل قیمت دلار دارد، کارشناسان اقتصادی تصمیم گیران نهاد دولتی را غیرحرفه ای می دانند و معتقدند سیاست کنترل قیمت بازی مضاعف باخت است.



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار روز سه شنبه با افزایش ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومانی وارد کانال بالاتری شد. این اسکناس در هفته جاری نزدیک به هزار تومان رشد داشته است. اسکناس آمریکایی در چهارمین روز هفته در سطوح دوم و سوم کانال هشتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

بازار ارز روز سه شنبه مانند ۱۰ روز گذشته رشد تقاضا را به ثبت رساند و به نظر می رسد سیاست ارزی سیاست گذار از کنترل رشد قیمت دلار عاجز باشد.

اقدامات دولت باعث شد دلار در بهار باقی بماند؟

گفتنی است سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد مدعی شده است که انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی توانسته نوسانات بازار ارز را کنترل کند. این در حالی است که دلار در سه هفته اخیر به سقف قیمتی خود رسیده است و به نظر می رسد این اقدام نه تنها نتوانسته قیمت دلار را کنترل کند، بلکه دولت را ملزم به پرداخت سود حدود ۳۵ درصدی به سپرده ها کرده است. تاریخ سررسید شامل سایر هزینه ها .

باید در نظر داشت که اقدامات بانک مرکزی در دو ماه اخیر برای حفظ قیمت دلار در کانال های زیر ۵۵ هزار تومان موفقیت آمیز نبوده است. انتشار اوراق با نرخ سود ۳۰ درصدی از جمله اقداماتی است که با سیاست جمع آوری پول از بازار و کاهش قیمت دلار، طلا و سکه صورت گرفت.

این در حالی است که از سال ۱۴۰۳ دولت قانونی برای ثبت هر خرید و فروش دلار و طلا و سکه وضع کرده و در نتیجه این موضوع وقتی درآمد به افراد تعلق می گیرد مشمول مالیات می شوند. اما این درآمد بر اساس رشد تورم بوده و سود واقعی محسوب نمی شود.

اقتصاددانان افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال را عامل افزایش قیمت ها در بازارهای مالی می دانند و فرض می کنند که قوانین دولتی با هدف کنترل قیمت ها موازی بوده و نهاد پولی کشور از این پس باید ۳۰ درصد سود پرداخت کند. دلار گران شده است . آنها می گویند قوانین موازی بدون نظر کارشناسی تصویب شد و باعث درگیری شد.

همه ارزها به کانال بالاتر پریدند

گفتنی است روز سه شنبه هشتم اسفند درهم با افزایش ۲۳۰ تومانی وارد کانال ۱۶۰۰۰ تومان شد و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت تتر نیز با ۹۵۰ تومان افزایش به ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. پوند انگلیس در چهارمین روز هفته با ۶۵۰ تومان رشد به کانال ۷۴ هزار تومان صعود کرد و ۷۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. قیمت یورو با ۶۵۰ تومان افزایش به ۶۳ هزار و ۴۱۰ تومان رسید.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا