طلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار 9 دی 1402 / امید برای روند کاهشی دلار از دست رفت؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در هفته اول افزایش یافت و بدون بازدهی نسبت به هفته آخر پاییز به کار خود پایان داد. هرچند هفته گذشته اسکناس دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگشت، اما معامله گران مدعی هستند که فشارهای تقاضا مانع از ماندن دلار در کریدور پایین می شود. دلار در آخرین معامله هفته گذشته با قیمت ۵۰ هزار تومان بسته شد.

تحلیلگران بازار ارز ۴۹ هزار تومان را کف قیمتی دلار می دانند و با در نظر گرفتن مفروضات جاری، محدوده قیمتی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تا ۵۲ هزار تومان را نشان می دهد.

در هفته اول دی بر اساس داده های ماه گذشته، اخبار سیاسی تاثیری بر بازارها نداشته و سیاست انجماد ارز توسط نهاد دولتی که بازارهای مالی را مدیریت می کند ادامه یافته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه بدنه سیاسی در تلاش است تا قیمت دلار را به آخرین مراحل کریدور ۴۰ هزار تومانی بازگرداند، اما تمایلی به عقب نشینی در این کریدور ندارد.

آیا برجام از افق ایران محو شده است؟

در روزهای اخیر وال استریت ژورنال گزارش جدیدی از آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرد. این گزارش با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک در ماه‌های اخیر برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، بیان می‌کند که ایران تولید اورانیوم خود را سه برابر کرده و به سطح تسلیحات نزدیک شده است که نشان‌دهنده ناکارآمدی تلاش‌های دیپلماتیک آرام بین ایران و ایالات متحده است که به واشنگتن و آمریکا هشدار می‌دهد. تهران خواهان کاهش تنش است.

کارشناسان اقتصادی، کنارگذاشتن توافق برجام را زنجیره ای نادرست و کامل از توافقات اقتصادی می دانند. آنها می گویند زمانی که ما از برجام فاصله داریم، نفت نمی خرند. حتی اگر نفت هم خریداری شود، پرداخت آن آسان نیست و کسری بودجه کشور که دردسرسازترین مشکل دولت است، بیشتر نمایان می شود که در نهایت منجر به رشد پایه پولی می شود.

به نظر می رسد در صورت جدی شدن موضوع دخالت ایران در جنگ اخیر، با تنگ شدن حلقه تحریم ها این سد شکسته شود و تورم بیشتری نسبت به قیمت دلار گذشته برای کریدورهای ۶ و ۷ ایجاد شود.

تورم چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

شایان ذکر است روز گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه خانوار در کشور را ۴۴.۴ درصد اعلام کرد.

در آذر در ماه ۱۴۰۲ شاخص بهای مصرف کننده کشور به عدد ۲۱۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۹ درصد افزایش نشان می دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه دوازده ماه گذشته این ماه نشان می دهد. . سال گذشته ۴۴.۴ درصد افزایش یافت.

در این زمینه، اقتصاددانان به تأثیر دومینویی قیمت گذاری دستوری دولت بر اقتصاد اشاره می کنند. آنها معتقدند قیمت گذاری دستوری دولت منجر به کاهش تولید می شود که در نتیجه رشد نقدینگی رخ می دهد و تورم افزایش می یابد. کالاها و خدمات گران می شوند و دلار و ارز نیز رشد می کنند. رشد دلار همچنین پرده دیگری از تورم را بر کالاها و خدمات می گذارد که به آن اثر نرخ ارز می گویند. بنابراین اگر علل شرایط فعلی را بررسی کنیم به قیمت های تحمیلی دولت ها برمی گردیم و در نهایت نوک پیکان به یخ زدگی قیمت دلار و دستکاری ارزی سیاست گذاران برمی گردد.

با توجه به مفروضات فعلی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در هفته‌های آینده، باید به توانایی سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار با آتش زدن ذخایر ارزی کشور اشاره کرد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا